| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei! har forsatt ikke fått på plass refugiumet mitt...
har nesten ferdigbygg en "cloest loop" for ekstra sirkulasjon i tanken min. jeg skal bruke en durso standpipeløsning i refugiumet mitt for og holde et jevnt nivå. spørsmålet mitt er om det ville gått og koblet returen fra refugiumet inn på den lukkede kretsen slik som forsøkt illustret på bilde. eller ville dette ført til tusenvis av mikrobobbler i tanken??? ![]() grønn er retur fra refugium blå er innsug fra hoved tanken lilla er returen fra pumpen
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Hmmmm........interessant spørsmål det der. Er ikke sikker på hva som egentlig vil skje med den løsningen du skisserer, men tror ikke jeg ville gjort det sånn selv (magefølelse).
Ser nok for meg at pumpen din (6500) vil generere mye mikrobobler i vannet pga luft fra dursoen. Er også usikker på hva som vil skje dersom en av pumpene (6500 eller den til refugiumet) stopper. Har noen spørsmål til deg: Høydeforskjell mellom refugium og tank? Hva slags pumpe skal du benytte til å løfte vann til refugiumet? Ønsker du å kjøre vann fra refugiumet gjennom en stor sirkulasjonspumpe? Burde ikke dette vannet få renne direkte i tanken? |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Er det en grunn for ikke å la returen fra refugiumet gå tilbake til karet istedet for slik du har skissert?
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Vet ikke om jeg skjønner tegningen helt..
Slik jeg ser det har du koblet refugiumet til pumpeinntaket på en closed loop mens du forer refugiumet med vann fra en annen pumpe ? Ville det ikke vært bedre å gjøre en separat closed loop til og fra refugiumet istedetfor ? på den måten vil ikke sirkulasjon til/fra refugiumet stoppe om Or pumpen av en eller annen grunn skulle stoppe eller motsatt.. (vedlagt tegning) Om ikke ville jeg kanskje koblet røret fra refugiumet til døret til OR pumpen høyere oppe og med et Y ledd.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
grunne til at jeg tenkte på og gjøre det slik var for og slippe og gjøre det slik du frog fish viser det. der med slippe ett rør til i tanken min...
men ved og legge ut planen min her fikk jeg belyst et tema som jeg ikke hadde tenkt på "hva om en av pumpene stopper" er nok best og kjøre de sepperat. da har man jo mest utbytte av refugiumet også da det slipper og gå igjennom noen pumper. noen som vet om dursoen "svelger" mye luft...? og hva kan jeg gjøre for og slippe at de bobblene kommer in i tanken???
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg skjønner godt hva du mener.. rør har jeg nok av i mitt oppsett
Når det gjelder dursoen, kan du ikke koble til en silikon slange på luftintaket slik at du har mulighet til å evt. begrense luftmengden hvis det ser ut til at den suger mer en nødvendig ? Hva med å lage en forgrening (med kran for å begrense vannmengden) fra uttaket på Ocen Runneren) slik at du kan drive refugiumet med den ? egentlig samme koblings oppsett som jeg har med kjøleren min ? returen lar du gå direkte i akvariet.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Spørsmål ang Aquatronica | Frogfish | Lys, filtrering & annet utstyr | 3 | 29th May 2008 15:03 |
| En del spørsmål... | Bing | Ny til Hobbyen | 7 | 20th September 2007 07:20 |
| durso | joachimB | Lys, filtrering & annet utstyr | 2 | 11th June 2007 20:39 |
| Spørsmål ang. kalkvannsmikser | Hans | Ny til Hobbyen | 9 | 13th April 2007 15:35 |
| IKS-spørsmål | Aquaria | Lys, filtrering & annet utstyr | 12 | 2nd January 2006 15:25 |