D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14th December 2005, 19:34   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 170
Standard alternativ til avrenning?

har mange tanker om dette med avrenning, skulle det ikke være mulig å få en form for avløp, uten å borre i karet? En del ting som mulig kan avklares, slik at ideene mine enten kan settes i drift, eller bare begynne på nytt. :cheesy:
En pumpe opererer med en impeller,(må vel være samme prinsipp som i båten) for å trekke vann, denne kan stilles for ønsket mengde, men hvis denne suger luft,og noe vann, (dette er nr 1 av tingene som gjør at dette mulig blir ett problem) er det noe som kan evt ødelegge eller slite på impellere.
og hvis dette ikke gjør noe, blir det bare surkling av det, og lite vann?
(dette er nr 2 på listen som mulig gjør at det ikke går)
Er det noen som har ett forslag til noe slikt, eller er dette bare ett luftslott?
(eller finnes det noe slikt allerede?)
Uansett, har hatt mange rare tanker om dette, men er jo som regel den lille tingen man ikke tenker på som ødelegger
Men tar en ting om gangen, slik at neste trekk, blir det rette
svein er offline   Svar med sitat
Gammel 14th December 2005, 20:04   #2 (permalink)
Member

Standard Re: alternativ til avrenning?

ok, skjønner at jeg var litt kjapt ute, fant en del slike bokser, men jeg tenkte å lage noe ala denne
http://www.webzoo.net/site/maler/x/?...=365&HKatID=37
men hadde andre tanker om hvordan det skulle fungere , rart med det, men når man får vann på mølla :cheesy: så er man i gang.
Er det noen som har en slik en? tror ikke jeg skjønte den (hevert prinsippet)
Er uansett ikke ferdig med dette enda
Gammel 14th December 2005, 20:27   #3 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Tenker etterhvert som eg skriver.
Tolker eg deg rett vil du pumpe vann fra tanken og ned i sumpen, og fra sumpen og opp i tanken. Planen e` å plassere pumpene rett under overflaten slik at de suger luft før de overfyller enten tanken eller sumpen.? Riktig så langt?

Har tenkt litt på dette før, kom fram til at man måtte ha flere nivåfølere som gir signal til vannpåfylling og pumpen i sumpen. Føleren i hjørneavrennet i karet må kunne stenge pumpen i sumpen, føleren i sumpen styrer vannpåfylling på vanlig måte. I tillegg må du ha en føler i sumpen som stopper både pumpen i tanken og vannfylleren.

Dette vil eg ikkje anbefale men det e`ditt prosjekt.

Hvis du vil slippe nivåfølere kan du gjøre slik: I sumpen bør pumpen stå i et eget kammer som virker på samme måte et hjørneavrenn. Da vil bare vannet fra kammeret gå i tanken. Da har du en viss sikkerhet i at kammeret e` det enseste som kan tømmes. Dette gjelder både sump og tank.

Det kan nok virke men ville satse på enklere og tryggere løsninger. Du vil vel få en del surklelyder og bobler i akvariet. Men du finner kanskje en løsning på boblene iallefall.

Lykke til. (Det trengs)
Gammel 14th December 2005, 20:31   #4 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Kan du ha sumpen litt høyere en karet slipper du dett problemet. Trenger du sump?
Gammel 14th December 2005, 22:53   #5 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885

Hva med hevertprinsippet fra hjørneavrenningen og ned i sumpen og pumpe i retur ?
Ikke verdens beste løsning det heller. Får heverten luft vil akvariet renne over fordi du ikke sender vannet i retur. Stopper pumpen kan du risikere at sumpen renner over.
Jeg har bittert erfart at det som virker på kryss av de fysiske lovene VIL feile en dag med et veldig vått resultat.
Tidligere hadde jeg sumpen min over akvariet og pumpet vannet fra overrenningen og opp i sumpen. Fra sumpen rant det naturlig ut i akvariet igjenn. Ikke noen spesielt god løsning. Snegler og andre dyr som forviller seg nedi avrenningen har en lei tendens til å bli pumpemat eller på en annen måte stoppe pumpen.

Hadde jeg vært deg ville jeg brukt noen kroner på å kjøpe en ferdig avrenning fra Tunze eller AquaMedic. De virker!
Gammel 15th December 2005, 07:20   #6 (permalink)
Member

høres jo fornuftig ut, men du vet, når man først begynner så virker det lovende
Men er jo ikke noe krise, dette er en løsning jeg tenkte til nano karet, neste kar vil sannsynligvis ha hjørne avrenning.
Men fikk vel egentlig ikke svar på det jeg lurte på med pumpene, kan de gå "tørr", er det ett problem, eller takler de det over en liten periode?
Gammel 15th December 2005, 08:37   #7 (permalink)
Senior Member

Meldinger: 475

Det er litt forskjellig fra pumpe til pumpe. Noen stopper når de går tørre, mens andre ødelegges.

Endre
Gammel 15th December 2005, 17:13   #8 (permalink)
Member

Medlem siden: Mar 2004
Meldinger: 107

Hei

Hva med å lage overrennings boksen selv http://www.marinedepot.com/aquarium_...pr.asp?CartId=

Tegning nederst på siden. Noe eg kommer til å prøve meg på.
ROLWLF er offline   Svar med sitat
Gammel 15th December 2005, 17:20   #9 (permalink)
Member

Medlem siden: Mar 2004
Meldinger: 107

http://www.melevsreef.com/acrylics/overflow.html
ROLWLF er offline   Svar med sitat
Gammel 15th December 2005, 17:49   #10 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Sande i Vestfold
Meldinger: 248

Jeg tenkte en gang å skrive "Petrus' 10 bud for overrenning" med undertittel "Hvordan får vått gulv".....men....

Har forsøkt en del løsninger, men lykkeligvis testet dem ut i vaskekjelleren.

Alle som har sump, refugium..eller no' slikt har behov for å flytte vann mellom to beholdere. Kunsten er å beholde omtrent den samme mengde vann i begge (eller flere) beholdere.

Mye vil fungere, det vanskelige er å finne noe som man kan leve med selv om noe slutter å fungere. Og alt vil en eller annen gang slutte å fungere.

Jeg vil ikke si hva som er best, det er veldig avhengig av "lokale forhold". Men et par hovedregler kan være greit å ha i bakhodet.

1. Aldri stol på nivåfølere
1. Aldri stol på hevertprinsippet
1. Aldri stol på at hull, slanger og rør ikke går tett
1. Aldri stol på tilbakeslagsventiler.
1. Aldri....og da mener jeg virkelig aldri....pump vann nedover......

Konklusjonen (min) er at man uansett hvilke løsninger man velger, bør bygge inn en viss feiltolerans. Anta at strømmen går, at ting tetter seg, pumper stopper, at man får luft i systemet...osv.

Sats derfor på reduntante løsninger, der ting kan feile uten at det får for store konsekvenser.

Til dømes.....om returpumpen fra en sump skulle stoppe....så må vanntilførselen til sumpen stoppe før det renner over.....og slike ting.

Det viktigste er å tenke gjennom alle, eller flest mulig, eventualiteter. Og så teste dem i "kontrollerte" former for å få verifisert at man har feiltolerans til å kunne leve med det. Bedre å få noen liter vann på feil sted når man er der og kan ordne opp, enn når men er i koma på hyttetur.....eller noe slikt.

Kan dessverre ikke gi deg noe patentsvar, svein, men det var ihvertfall noen tanker jeg har gjort meg rundt emnet.

Kaldt saltvann!!
Petrus er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Bråk fra avrenning Endre Lys, filtrering & annet utstyr 3 11th June 2007 21:09
Bråk fra avrenning..... trippleH Lys, filtrering & annet utstyr 2 31st January 2006 21:41
alternativ til lys rør???? svein Lys, filtrering & annet utstyr 6 20th October 2005 10:32
Avrenning Rusky Lys, filtrering & annet utstyr 1 13th November 2004 01:30