| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Har funnet en forhandler som har funnet en produsent som har kljempelyst til å lage meg et saltvannsakvarium på rundt 15 liter, og de borer det mer enn gjerne for overløp før de sender det. De har bedt meg lage en tegning av hva jeg vil ha, så sender de opp det nærmeste de finner
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ok...det batteridrevne tastaturet vi har på jobb suger, derav de manglende bokstavene her og der...
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Akkurat de samme tingene som jeg driver og lurer på fortiden
|
|
|
#4 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
En fordel med å ha hull i bunnen av tanken er at du slipper den avrennings boksen og at det er enkelt å kle inn et rør med lit stein så er det bortimot usynlig.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Eh...en av fordelene med BORING av overløp er jo også at du slipper å ha en egen overrenningsboks...om du borer i siden eller bunnen har vel lite å si
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Mulig at jeg har misforstått noe her ja....
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Etter hva jeg har lest på div. forum svekkes akvariet mer ved å bore i bunnen på akvariet en i f.eks bakveggen, mulig det har noe med vanntrykket og vekten av akvariet eller noe.
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ingen som har gode forslag? Fem cm fra hver kant? Høres det bra ut? 40mm avløp burde vel holde i massevis... Og så var det sumpen da, noen som har noen gode ideer? Hvis ikke blir det vel en helt enkel sump med først ett kammer m/ overløpsrist (et ørlite refugium?), så et kammer i midten med plass til skummer og slikt, så en boblefanger og til sist nok et kammer med returpumpe.. Planleger å bruke nesten hele lengden inne i møbelet (100cm) til
sumpen, bare med plass til en liten vanndunk for doseringspumpen ved siden av (for å erstatte fordampet vann gjennom en kalkvannsmikser)
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Hvor mange liter snakker vi om, tipper det mangler en 0 eller 2 bak 15
Kan fortelle litt om hvordan jeg planlegger min neste tank siden dine og mine ied'er minner litt om hverandre. Jeg vil også ha avrenning i bakrute. to avrenninger på min 50mm et i hvert hjørne. Avstand til hjørne til senter av hullet må ha avstand god nok til at det ikke er vanskelig å skru på gjennomføringen. Ved å plassere avrenningen slik at en del av hullet står over vann og kan suge luft slipper man unødvendig bråk. Alternativt kan man sette f.eks et 90 graders bend på toppen med durso standpipe for å slippe surklelyd. Sump har jeg ikke tenkt så mye på enda. Sansynligvis blir det bare bli brukt til å øke vannmengden i hovedtanken samt motta evt. vann fra automatisk vannpåfyller osv. Neste tanken jeg skal ha vil ha et volum mellom 1000 og 2000 liter alt etter hvor mye plass jeg har til rådighet Bakrom er også på et must for meg.
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ser vel egentlig for meg et pent lite akvarium på 100x50x50, så 15 liter var ihvertfall litt i underkant ja...
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| sump | Christer.W. | Ny til Hobbyen | 2 | 10th April 2006 19:28 |
| sump | Nagel | Ny til Hobbyen | 6 | 22nd February 2006 23:36 |
| sump | ja_borge | Anbefalinger, tips & triks | 2 | 20th February 2006 23:29 |
| fra 200l u/sump til 200l m/sump:)+spørsmål til reptilus | alf-magne | D.I.Y Gjør det selv | 26 | 10th January 2005 00:41 |
| Sump | Rusky | Lys, filtrering & annet utstyr | 13 | 10th August 2004 20:35 |