D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14th September 2005, 09:57   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bodø
Meldinger: 172
Standard Sump, refugium, filter, etc

Skal igang med et større prosjekt her hjemme om en stund. Sumpen og den tekniske utrustningen skal flyttes ned i kjelleren, der jeg da også får plass til flere kar for dyrking av koraller, refugium, påfyllingskar for vannskifte, etc.
Driver da og ser på diverse modeller for en ny sump og finner mye rart. Det er forskjellige kammer for mottak av vann, rensing av vann, uttak til filter, refugium, osv, osv. Jeg finner så mange forskjellige modeller at jeg går litt i ball her.
Spørsmålet mitt er da om det er noen som har gode, prinsipielle synspunkter på hvordan en god sump bør se ut, hvilke kammer den bør inneholde og hvorfor? Videre hvor et refugium bør være koblet inn, hvor UV-filter og evnt mekanisk filtrering bør kobles inn. -Altså hele "pakken".

Dersom noen ønsker å bli litt forvirret selv, kan de se her http://www.melevsreef.com/allmysumps.html

Andre gode linker mottas med takk!! :wink:
Aquaria er offline   Svar med sitat
Gammel 17th September 2005, 07:38   #2 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887
Standard Re: Sump, refugium, filter, etc

Dette er jo det berømte 10000kr spørsmålet, det som jeg har lagt vekt på er hvordan jeg ønsker at vannet skal bli filtrert, og utifra det så er da sumpen min blitt slik som den er i dag, det finnes like mange sump løsninger som det finnes sumper, det er og blir opp til deg.

Det som jeg leger vekt på nå når jeg setter opp ny sump er en filter pose som filtrerer alt vannet før det kommer i sumpen, så kommer skummere to stk som tar sin del av jobben, siden jeg kjører ozon så vil vannet i fra skummerene renne igjennom et lag med aktivt kull, etter det er det fritt frem for div, nivå føler, kalkmikser, FSBF, fosfat reaktor, uv, osv før det hele ender i retur pumpen, den har jeg tenkt å plassere slik at alt vannet som skal i retur må igjennom en vegg med filter vatt, målet er å unngå "støv og skitt" i sumpen men det er vel uungåelig og da vil jeg ha det så oversiktlig og enkelt som mulig så blir renhold desto enklere, jeg kommer til å koble sammen en tank på 128 liter ifbm sumpen og på sikt en 170 liter til å ha Caulerpa og Mangrove trær.
Sump er egentlig noe av det beste med hele akvariebiten, her kan man eksperimentere og herje litt uten at det går ut over hovedtanken

Vel,,, det ble kansje litt mye her, men det er så mange muligheter at jeg fant det enklest å beskrive grovt hvordan min(e) sump(er) settes opp....

Hold oss oppdatert på oppsettet ditt
Lykke til...

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 27th May 2006, 23:14   #3 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Moss
Meldinger: 54

Jeg har flerer steder lest om fordelene med et refugium.
Hvordan satrter man mangroveskogen? Hvor for jeg tak i disse greiene og hva kreves?
Hjelp...please.
Pedro er offline   Svar med sitat
Gammel 28th May 2006, 11:54   #4 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av Pedro
Hvordan satrter man mangroveskogen? Hvor for jeg tak i disse greiene og hva kreves?
Hjelp...please.
Hei
Det har vært litt snak om mangrover tidligere på forumet, det ligger en god bruksanvisning her: http://www.saltvann.aquafreaks.no/Do...ils/id=18.html

Det er mulig å få fatt på Mangrover i Bergen, Risophora Mangele om husken er i lodd :mrgreen: .

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 28th May 2006, 22:33   #5 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Moss
Meldinger: 54

Sitat:
Opprinnelig postet av Chriss
Sitat:
Opprinnelig postet av Pedro
Hjelp...please.
Hei
Det har vært litt snak om mangrover tidligere på forumet, det ligger en god bruksanvisning her http//www.saltvann.aquafreaks.no/Downloads/details/id=18.html

Det er mulig å få fatt på Mangrover i Bergen, Risophora Mangele om husken er i lodd mrgreen .
Takk så meget for tips om mangrove.
Pedro er offline   Svar med sitat
Gammel 29th May 2006, 01:04   #6 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Hovedpoenget som eg synes e` det viktigste e` at alt overflatevannet går gjennom skummeren minst en gang, og det før det renner igjennom filterposer eller lignende. Man kan koble til uv-filteret før skummeren. Her kommer oppsettet an på hvilken skummer man har. Grunnen e` at de proteinene som skummeren tar legger seg naturlig på overflaten, skummeren vil med andre ord få det dritneste vannet å jobbe med.

Plassering av refugium kommer litt an på ka du vil at det skal gjøre. E` det der bare for å ta næring eller skal det også "mate" tanken med zooplankton. Hvis det e` kun for å ta næring e` det en fordel å la alt vannet fra refugiumet gå gjennom uv-filteret om du har det. Då vil du unngå at algesporer forviller seg opp i hovedtanken og starter en algekultur der. Skal du bruke refugiumet til å fore tanken med zooplankton bør denne ligge høyere enn hovedkaret slik at dyrene kan renne ned i tanken. Her bør man opplagt ikkje bruke uv-filter.

Alle tilsetninger bør skje i samme kammeret som returpumpen står i. Dette fordi skummeren fjerner en del av det man tilsetter.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Utvendig filter som "sump" mc-akva Ny til Hobbyen 17 15th January 2008 18:08
refugium leffi Lys, filtrering & annet utstyr 4 25th February 2007 00:22
Sump - refugium - nitrat joachimB Lys, filtrering & annet utstyr 5 9th January 2007 21:39
refugium?? geirove Ny til Hobbyen 2 5th September 2006 06:53
Refugium. Chriss Lys, filtrering & annet utstyr 7 6th November 2005 15:35