D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 3rd September 2005, 11:36   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bodø
Meldinger: 172
Standard Vannfilter - tips om nettbutikk

Kom over en meget bra nettbutikk her hjemme for vannfilter i alle varianter: vannmester. Trykk på "butikk" og deretter på døra for å komme til nettbutikken. Dersom du vil sette sammen filter selv, går du inn på "reservedeler".
Har nå bestilt en del varer derfra, og er meget fornøyd med både levering og oppfølging.

Selv kjører jeg nå tre patronfiltre på hhv 25my (plissert), 10my (polyprop) og 1my (polyprop) etter UV-filteret mitt. Vannmester skal nå også prøve å få tak i tomme patroner slik at man selv kan kjøre det man måtte ønske av "medier", feks anti-phos, anti-silikat, kull, etc, etc.

-Anbefales!!!! :thumbleft
Aquaria er offline   Svar med sitat
Gammel 4th September 2005, 10:57   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: Vannfilter - tips om nettbutikk

Glimrende tips!! Noen som forresten vet hvor man kan få fat i magnetventiler av god kvalitet til en rimelig penge ?
Gammel 4th September 2005, 16:10   #3 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Meldinger: 1,887

Hvor finner jeg de berømte filter "sokkene" som henges under avrenningen, jeg hadde en link til et norsk firma, men den er vist forduftet....

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 4th September 2005, 18:31   #4 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Sande i Vestfold
Meldinger: 248

Prisene på filterpatroner var slett ikke ille på den butikken som ble nevnt. Finnes noe mer info om hvor mye gjennomstrøming de ulike finhetsgradene tåler ? Jeg har selv ikke brukt slike filterhus, men har vært inne på tanken å sette opp noen etter hverandre for å ta seg av mekanisk filtrering. Men jeg tror jeg i tilfelle vil satse på filterhus som har bypass mulighet, slik at vedlikeholdet blir enklest mulig.

Magnetventiler av god kvalitet til en rimelig penge kan være vanskelig å finne tak i. Beste tipset er kanskje å operere en gammel vaskemaskin.
Hva skal du bruke den til ?

Hvilke filter "sokker" er det snakk om ? De er ikke så berømte at jeg har hørt om dem.....uten at det betyr stort. Jeg pleier å lokke av en strømpebukse og bruke den til slike ting.

Kaldt saltvann!!
Petrus er offline   Svar med sitat
Gammel 5th September 2005, 07:03   #5 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

De filter "sokkene" er nærmest som en brødpose bare i stoff med forskjellig tetthet, de er som regel med en innsydd nylon ring i toppen og de henges feks slik at alt vannet i fra retur røret på tanken renner i gjennom filteret, noen har den hengende på retur fra skummer og noen har den i forbindelse med sumpen...

www.norskhdforum.org
Gammel 5th September 2005, 07:36   #6 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Fant en link til en utenlandsk leverandør, men det finnes her i gammlelandet også.........

http://www.marinedepot.com/aquarium_...ck.asp?CartId=

www.norskhdforum.org
Gammel 5th September 2005, 08:06   #7 (permalink)
Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bodø
Meldinger: 172

Jeg har faktisk ikke noen data på gjennomstrømning i filtrene. Kjører selv en Eheim 1060 på UV-filteret mitt og derfra gjennom patronfiltrene. Ser en tydelig reduksjon av mengden vann som kommer gjennom etter ca en ukes tid fra nye filtre. Vurderer å sette en egen pumpe på filtrene, slik at ikke gjennomstrømningen i UV-filteret reduseres når patronfiltrene tettes.

Den sokken Chriss nevner kan være kjekk til å henge på utløpet fra skummeren. Tar både partikler og fjerner mikrobobler
Aquaria er offline   Svar med sitat
Gammel 5th September 2005, 08:18   #8 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Sande i Vestfold
Meldinger: 248

Regnet med det var slike poser du mente, ville bare være sikker. De er kjekke de, men som jeg har nevnt før finnes massevis av alternativer som nok er gode nok. Nylonstrømper og vaskeposer går fint å bruke. Det finnes også en del stofftyper (sjekk IKEA) som passer glimrende, kjøpte selv noe greier der som har fungert fint, en hundrelapp for "massevis", bruker bare vanlige strips for å "lage" poser.

Kaldt saltvann!!
Petrus er offline   Svar med sitat
Gammel 5th September 2005, 08:21   #9 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Huha nå fant jeg firmaet: http://www.mamut.com/tossebroAS/subdet44.htm
De har jo masse annet også, aktivt kull- Aquasorb 200 som er kjempe bra til akvarie bruk, det koster ca 35kr literen!!!

www.norskhdforum.org
Gammel 8th April 2012, 19:54   #10 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Sv: Vannfilter - tips om nettbutikk

Vel.. denne tråden er jo snart gammel som bestemor selv nu da,men som de sier "bedre sent enn aldri",og i den forbindelse såvil jeg varmt tilføye til denne tråden om vannfiltre/osmoseannlegg siste butikken jeg handlet meg ett osmoseannlegg fra.
Det er en forholdsvis ny butikk i Danmark(rundt København), hvor eier setter kvalitet og service i høysete.
Bestilte ett godt voksent annlegg der for ikke lenge siden utifra ett godt utvalg,og han holdt meg hele tiden innformert om sendingstatus,sendte oppover kjapt og trakk fra den danske moms på beløpet,noe som gav positiv effekt på norsk tollbehandling av varene.
Prisene hans er særdeles konkuransedyktige,og ikke minst sett fra norske øyne,så er det sagt.
linken er:
www.postevand.dk og bare gode ord om den karen der fra min side etter godt gjennomført handel.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
dyrego nettbutikk/betalings problemer joachimB Pratemakeren 3 20th May 2007 20:01
Kjølevifte - TIPS! (Not) Mack Lys, filtrering & annet utstyr 12 22nd October 2006 19:46
Tips Frogfish Kjemien i akvariet 0 30th April 2005 13:58
tips til en begynner... looney Aquascaping 11 4th June 2004 17:02
Har et lite tips Reptilus Lys, filtrering & annet utstyr 4 7th April 2004 10:01