| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Når man bygger ting selv er det ofte man kommer borti endel stoffer som er kanskje lette å arbeide med, men det er jo ikke sikkert det altid er like heldig.
Skal nå til med å lage meg en ny og større sump. Det er for meg som har hjørnekar mange kanter å ta hensyn til under i min selvlagede akvariebenk. Det er derfor ikke så aktuelt å få laget denne i glass. Materiale som er påtenkt er vannfast kryssfiner, for så å støpe på med glassfiberduk og polyester. Hva er gunstig da å benytte til å male over den ferdige kassen med etterpå? Topcoat, gelcoat, epoxy eller hva?... Hva inneholder ikke skadelig eller soppdrepende middel i osv.osv... |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Forhandler
|
Kryssfiner og topcoat\gelcoat gjør nytten. For litt ekstra sikkerhet anbefales et tynt lag epoxi. Gode greier. Masse unødig arbeid med glassfiber. Har vel ikkje helt teknikken. Var en på forumet som nevnte 3mm plexiglass inni en kasse av x-finer. Dette var ingen dum ide`. Dette e` iallefall trygt.
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Forhandler
|
Mange topcoater inneholder soppdrepende midler, så pass på hvilken du bruker.
En sikker topcoat er Jotun sin Penguard topcoat. Denne er godkjent til bruk i drikkevannstanker. Tror minste enhet som er å få tak i er 5L spann. Mvh Are |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Folkehelseinstiruttet har laget en oversikt over produkter og materialer som er godkjent for bruk i vannverk der de er i kontakt med drikkevann.
Alr som står på denne listen burde trolig også kunne brukes i akvariesammenheng uten at man får problemer. http://www.fhi.no/dav/3ED3F32D18.pdf |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
jeg har bygget flere kar med kryssfiner der jeg brukte sigural sin 2komponet. denne er fri for soppdrepende midler og passer yppelig til våre formål
mvh Hobba |
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Ser at flere tyske firma bygger tanker ved å sveise PVC-plater inni en ramme av stål og kryssfiner. Har ikke sjekket pris på slikt, men det er sikkert ikke billig + at man vel trenger noen som virkelig kan sveise PVC for å unngå at vannet havner på gulvet :shock:
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
I dag har jeg sittet i møte med et firma som driver produksjon av former, dunker og kar + + + for kjemisk industri og bryggeri industrien.
Etter hva de sa til meg idag så vil korrekt bruk av epoxy eller polyester ikke lekke ut noen form for uherdet harpix eller lignende. Bruker man derimot for mye lim på duken/man ikke får masert limet inn godt nok, og overskytende lim fjernet vil man kunne oppleve at det ville kunne lekke ut uherdet lim. Valg av evt. glassfiber duk har også mye å si 100 - 200gr/m2 var det de anbefalte. Bruker man tykke matter slik som man bruker ved reperasjon av båter el. er faren stor for at man ikke klarer å få ut nok lim. faciten er å legge lag for lag med duk hvor man metter og stryker limet ut før man fåfører neste. Etter man er ferdig med limingen blir det anbefalt å la tanken/karet stå i min 1 uker ved romtemperatur med luftsirkulasjon over/inn i tanken. ved tynne lag med glassfiberduk eller bare lim holder det med å stå litt kortere (3-5 dager) deretter skal man slipe ned limet med fint sandpapir for å fjerne evt overskytende lim. og tørker av med løsemiddel, f.eks tynner eller aceton. Siste finish er å legge et lag med lakk/topcoat overlimet for å forsegle det. En generell feil som mange gjør som forårsaker at limet lekker ut stoffer er etter hva de sier feil forhold mellom base og herder. Litt formye av det ene eller det andre er nok til at limet ikke herder korrekt og den kan begynne å svette. Alternativt kunne man sprøyte glassfibermasse i formen, men dette krevde etter hva jeg forsto mye mer etterarbeide for oss dødlige uten mye fancy utstyr.
|
|
|
#9 (permalink) |
|
noen som har prøvd jotun sin gelcoat. var innom en malerforetning å spurte etter jotun sin penguard topcoat. men han bak disken mente gelcoat skulle ver like bra. kjøpte et hjemmelaget hjørnekar. vil male over bakveggene på nytt siden de har blitt så stygge i fargene. tror dere gelcoat er godt nok til det?
|
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| AquaScape construction epoxy | Mack | D.I.Y Gjør det selv | 3 | 27th September 2006 21:20 |
| dragefisk og andre fisker. | Nemina | Ny til Hobbyen | 2 | 22nd July 2005 12:29 |