| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Sitter å drømmer meg vekk litt her, og trenger hjelp til å få drømmene ned på et reelt plan...
Om 2-4 år flytter jeg muligen til Austevoll... Der kan eg rekne med å få ein flott kjeller til disposisjon.. (Akvarie i vegg + hjemmekino...+++??) Drømmene går ut på å bygge inn et akvarie i veggen, men som med dei fleste andre ting eg driver med, er det lavbusjett løsninger som er tingen... Ønsker å bruke nåværende utstyr.. AM Turbo 1000 multi, 2x36w t5 rør + 250w HQI, eheim returpumpe.. plan1: Skaffe solid frontglass + resten i glassfiber... kommentarer så langt??
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Mener å ha lest på saltvannsforum at noen av de som lagde seg akvarium av glassfiber fikk problemer etter en stund med dette. Jeg husker ikke om det var malingen eller glassfiberen de trodde var årsaken, men du finner slikkert mer info der.
Ellers er jo kryssfiner og bjelker et alternativ. Det kan jo Pjot alt om. Endre
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Følger ivrig med på denne karen http://www.saltvannsakvariet.no/akvariebygging_2.htm
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Vet at en del tyske firma sveiser sammen PVC-plater innvendig på en kryssfiner-struktur. Har ingen ide om hva dette koster, men tror det er mer holdbart og en bedre løsning enn glassfiber.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Skal ikke være noen problemer med å lage et akvarie i glassfiber, sålenge den er laget på riktig måte. Flere av tankene på akvariet er laget i glassfiber.
De fleste båt verft kan hjelpe deg med å få laget en tank i glassfiber, men de krever gjerne at du leverer formen de skal støpe den i. Problemet Endre snakker om var topcoat valget.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Forhandler
|
Ingen som nevner her at Frank brukte vanlig byggskum for å spare på levende sten. Vet at dette skummet innholder et utall forskjellige soppdrepende midler. Tror kanskje at feilen ligger her. Han skriver også at han fikk en voldsom økning i fosfat som resulterte i massedød av koraller og annet levende. Har selv brukt topcoat i mitt kar, men ikkje fått problemer med fosfat av den grunn. Men fiskene mine lever ikkje så lenge i karet mitt heller. Tror ikkje topcoaten kan få skylden for det. Det finnes jo mange andre som har brukt topcoat i karet i mange år uten negative virkninger.
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Topcoat funker som bare juling det.. bare man bruker en uten giftstoffer som soppdrepende midler eller lignende
|
|
|
#8 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
En løsning kan jo være å snekkre sammen en tank, for så å kle den innvendig med feks 2mm plexiglass, festet med silikon, det kan vel ikke bli så utrolig stor forskjell på pris kontra topcoat, 2mm plexi er ikke så veldig dyr pr kvadratmeter, vel det var nå bare en ide som kan fjerne tvilen omkring gift i topcoat og epoxy... :lol:
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Nytt akvarie | Chrisarn | Ny til Hobbyen | 4 | 5th December 2006 20:24 |
| nytt akvarie oppsett | endy | Aquascaping | 19 | 2nd November 2006 20:09 |
| Nytt akvarie... | leffi | D.I.Y Gjør det selv | 2 | 24th January 2006 13:18 |
| Nytt akvarie | fiskefriken | Ny til Hobbyen | 2 | 4th January 2006 17:17 |
| Overflate avrenning nødvendig (nytt akvarie oppsett)? | Frogfish | D.I.Y Gjør det selv | 10 | 24th October 2004 00:35 |