| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Hei, er det noen her som har laget eget nitrat filter?
Så litt rundtomkring på nett og fant denne siden her: http://mars.reefkeepers.net/USHomePa...ionSoufre.html Det ser ikke så vanskelig ut, og kan vel lages for en fornuftig pris. Så om noen her på bruket har laget noe tilsvarende, eller har noe mening om filteret, ville det vert interessant med litt innspill og tanker om et slikt prosjekt. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Den ser jo intressant ut, men jeg ville ikke turt å bruke den på mitt akvarie. Den er ihvertfall ikke noe tut & kjør reaktor. Ville heller kjørt opp en AM reaktor eller lignende. Der har du ingen grunn til å tilføre anti phosfat eller lignende, og vil du ha den til å slå inn raskere bruker man alkohol trikset.
Ville egentlig droppet hele nitrat reaktor prosjektet hvis jeg var deg. De fleste jeg kjenner har opplevd et eller annet problem med de, noe som lett kan gå ut over akvariet. En Nitrat reaktor flytter bare problemet ut av akvariet ditt i den perioden den evt. virker. Er du plaget av Nitrat ville jeg heller prøvd å finne ut hvor og hvorfor problemet er der. Et par gode vannbytter med friskt sjøvann og en god slamsuging pleier å gjøre susen. Hvis det ikke går første gang gjentar man prosessen intil Nitraten synker. En annen måte er å ha dyr i akvariet som liker litt nitrat, f.eks heliofungia, goniapora, heliofungia, cataphyllia jardineii.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
La inn den samme tråden pået annet forum, der var det ihvertfall 1-En som hadde positiv erfaringer, og en som kjente noen som ikke hadde positiv erfaring.
Tut og kjør reaktor er det ikke nei, den krever som AM og Deltec sine reaktorer at den blir startet riktig. Alkohol trikset fungerer etter som jeg har forstått, ikke på svovel filter. Antiphos som er vist i linken, er ikke et must, men et sted å ha Antiphos, nærmest om en kuriositet, altså ikke et must. Det filteret virker jo ganske stabilt, skal vi tro forfatteren så har det fungert i syv år+. Deltec antyder en levetid på svovelkulene i ca to-2år å 1Kg, kilden til nitrat burde vel gjerne være borte etter så lang tid, (tror jeg). Frogfish: "En annen måte er å ha dyr i akvariet som liker litt nitrat, f.eks heliofungia, goniapora, heliofungia, cataphyllia jardineii." De dyrene kommer, det er bare et spørsmål om alger, og da er vi inne på nitrat fjerning, og årsaken til at jeg ønsker å kjøre igang svovel reaktor. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Hvis du går gjennom årsakene til hvorfor du har nitrat finner du også løsningen på hvordan du blir kvitt nitraten.
Jeg kjenner meg litt igjenn i på handlingen din for å bli kvitt et problem, det er derfor jeg kanskje er litt negativ Jeg brukte en liten formue på akvarie utstyr for å få ting opp å gå. Slet med nitrat, brune slimalger og mer til. Hadde klokkeklar tro på at trengte div filtrerings løsninger og reaktorer ville hjelpe meg med å bli kvitt problemene mine. Når jeg skjekket internet fant jeg også det ene beviset etter det andre som sa meg at akkurat det utstyret var gode greier, og midt i blinken for meg. ANdre akvarister jeg snakket med tipset meg om at jeg måtte kjøpe det ene og det andre, uten at det hjalp andre en omsetningen til butikken jeg kjøpte det i. Etter en stund oppdaget jeg at resultatet aldri ble slik jeg forespeilet meg. Jeg fikk heller ikke de strålende resultatene jeg leste om på nettet. JEg fikk også mye mye mer utstyr jeg måtte passe på og som måtte tilpasses resten av systemet mitt. Tilslutt ble jeg så lei at jeg hev vekk mesteparten av utstyret. Snakket med en del på UIB og andre akvarister om hvorfor jeg var plaget av nitrat. Fant problemet mitt, fikk eliminert det og ting ble bare velstand. Utifra denne erfaringen og ti tusenvis av penger ut av vinduet har jeg nå kommet frem til at jo enklere og mindre dill dall man har på akvariet jo bedre går det og enklere er det å holde. Frode (frodna) sitt gamle akvarie hadde alltid hlye nitrat verdier. De gangene han satte igang nitrat reaktoren forsvant nitratet. Slo han av reaktoren var nitrat verdiene tilbake igjenn etter bare et par dager. AKvariet hans gikk i 7 år minst 5 av de med nitrat reaktor uten at dette hjalp mer en i den perioden den gikk. Du vil alltid finne suksess historier om utstyr, likedan tragiske historier om samme utstyr. DU vil alltid finne akvarister som sier at dette MÃ… du ha, dette må du IKKE ha. Det kjipe er å bruke mange penger på utstyr som man senere oppdager at man ikke trengte alike vel. Legg merke til akvariene som vinner Tank of the Month i Reefkeeping. Har ikke sett et eneste av disse akvariene med et nitrat filter. Hvorfor ikke sette opp en tank med caluerpa alger istedet ? Denne algen spiser nitrat til frokost. Mye billigere er det også. Huff dete ble langt www.garf.org, reefs.org og www.athiel.com har flere artikler om hvordan fjerne problemer som f.eks nitrat på enklere og mer naturlig måte.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Jeg tror som Frogfish at den naturlige veien er den eneste rette å gå. Et refugium med makroalger er vel det de fleste vellykkede akvarister "over there" sverger til for tiden. Har man ikke makroalger vil nitratnivået som regel alltid bygge seg opp over tid, og vannbytter er ofte måten å holde det i sjakk på. Nitrogen tilføres stort sett gjennom fôring, så jo tettere med fisk jo fortere akkumulasjon av nitrat.
Før jeg fikk makroalger (i kaldt saltvann) merket jeg samme tendensen. Gradvis høyere nitratverdier. Ikke verre enn at det å fylle på litt ferskt saltvann innimellom forhindret det fra å bli noe problem. Installerte så et enkelt svovelfilter (type Aqua Light, 400,- kroner ca.) Kjørte det et par uker der alt som kom ut gikk i søpla, målte nitrat til å være 0, og siden gikk det et års tid. Det bremset nitrat akkumulasjonen betraktelig, men siden jeg allikevel byttet vann innimellom så tok jeg det etterhvert bort og brukte det som kullfilter istedenfor. I dag har jeg ikke hverken nitratfilter eller bytter vann. Tilsetter "nitrat" (nitrogen) og har makroalger. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| korall med masse røde kuler ( egg??) | marianne | Tropiske Koraller | 1 | 6th December 2007 22:39 |
| Rør til UV-filter | Aquaria | Lys, filtrering & annet utstyr | 4 | 2nd May 2007 18:11 |
| DELTEC NF 509 nitrat filter | joachimB | Selges | 2 | 18th January 2007 14:03 |
| Sump - refugium - nitrat | joachimB | Lys, filtrering & annet utstyr | 5 | 9th January 2007 21:39 |
| Nitrat filter! | Chriss | Lys, filtrering & annet utstyr | 11 | 29th December 2004 13:38 |