| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack (10) | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink)
|
|
Moderator
|
Nå har jeg bestemt meg for å prøve LED belysning. Jeg trenger belysning til et nanokar jeg har satt opp (kommer separat tråd om litt).
I dette karet vil det være en stor fordel om lyset kan dimmes. Inspirasjon fikk jeg fra denne tråden på reefcentral om en DIY kontroller for LED pærer. Dette prosjektet er en smule ambisiøst for min del, men tråden ser såpass detaljert ut, at jeg skal i det minste gjøre et forsøk. Dette innebærer lodding av komponenter på kretskort, og programmering av en datachip via computer. Kortet skal kobles opp mot en vanlig dimmbar driver med PWM signal. Jeg kommer til å benytte dette kittet fra rapidled (Mean Well ELN-60-48P). Når kortet først er programmert via PC kan det deretter styres med fire knapper og en meny som vises på et LCD display. Dette blir med andre ord et litt fancy tidsur med justerbart tidsintervall på dimming, og justerbar intensitet på lyset. Kortet kan styre fire forskjellige kanaler. Dette kan komme godt med om en vil regulere blått og hvitt lys hver for seg, eller flere akvarier på samme enhet. I dag fikk jeg 10 printkort, men jeg har desverre ikke fått noen komponenter å feste på disse enda. Som en bonus mangler det litt av trykket på kretskortet. Det er omriss av komponentene der de skal stå, men identifikasjonen er borte. Heldigvis er det ikke så veldig mange komponenter, og tegningene har jeg jo. Om noen skal være interessert i kort har jeg 8 til overs. Siden jeg ikke er dreven på hverken programmering, eller lodding av kretskort er det bare flott om noen vil prøve seg på samme prosjekt. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Orker ikke lese hele tråden på reefcentral idag men du har kanskje gjort det...
Står det noe om kjøling? Når jeg leser databladet på XP-G R5 så leser jeg det som at du må avlede varmen ganske heftig for å få full effekt? Hvordan planlegger du å gjøre det, vifte eller stor ribbe? |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Moderator
|
Da tenkte jeg å bruke kjøleribbe av aluminium. Har ikke bestilt pærene enda, men har sendt dem en mail i dag. De ber deg om å gjøre det av en eller annen grunn.
Hva 12 LED dekker er jeg usikker på, men jeg har valgt det av den enkle grunn at det er det minste de har.Om det blir for mye lys er det jo bare å dimme Karet jeg skal bruke lampen på skal ikke ha lyskrevende koraller eller noe slikt, så lyset vil nok være ganske redusert uansett. Du har nok et poeng angående kostnadene, men jeg skal sette opp et større kar til neste år, og da vil jeg ha forsøkt LED slik at jeg kan vurdere dette når utstyr skal kjøpes inn. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Ser at de har ganske høy spredning så jeg bestiller noen jeg også, så kan vi jo dra nytte av hverandre :-) Dropper den styringsgreia og lager en noe enklere system uten display osv, jeg trenger bare mulighet til å dimme 2 kanaler uansett. Kommer til å egen driver for hver kanal. |
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Hei Torbjørn
Er en kjent profil inne på saltvandsforum.dk som fikk tak i gode kjøleribber(heatzink) med tanke på led lys bygging gjennom skraphandleren i nærheten av han til en billig penge.. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=41963 Sikkert ikke umuligt å få napp på en skraphandler/gjennvinningstasjon her heller,men bare en tanke.. Kunne tenkt meg ett lite "prosjekt" jeg også egentligt,men blir vel bare med tanken der,tenker jeg,da jeg ikke er noe utpreget "diy" menneske.. Skal hente meg noe fabrikk ferdig bygget led lys til stuekaret foresten,nettopp grunnet mine manglendes evner med tanke på diy,så både gleder og gruer meg litt nu,da en må ha "over gjennomsnitt" interesse for data for å kunne programere dette greiene,og var nok ikke helt klar over akkurat dette ved bestilling nei.. (Tenkte det var nesten plug an play,med ferdigkjøpt,men den gang ei) Men det er en del tråder som omhandler nettopp led bygging for tiden på danskeforumet,og Tim W laget seg en skikkelig fin lampe der etter som jeg har både sett og hørt komentarene om i den tråden hans på saltvannsfurum.dk. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=8&t=40882
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 17th March 2011 kl 17:00. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Moderator
|
Hvilken lampe er det du har bestilt da?
Kjøleribben kostet ikke all verden. Frakten fra statene kom på $40, så det er vel mye det samme som jeg måtte ha betalt fra en skraphandler her til lands. Tror ikke det er noe å spare siden jeg allikevel skulle få tilsendt en pakke derfra. Jeg har lest trådene du linket til. Flott prosjekt. Det er nok noe lignende jeg ender opp med om jeg går for LED til det nye oppsettet. Jeg ser komponentene til kretskortet er til fortolling, så det blir vel ikke gjort så mye i helgen som jeg hadde håpet på. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Tja.. er jo ikke mye til "diy kar"egentligt,og når det gjelder kategorien "ferdigbygg" med tanke på led,pr.d.dato,er det vel bare 2 merker som utmerker seg i toppsjiktet etter som jeg har fått med meg fra mye lesing og andres bruker erfaringer med tanke på store SPS kar med en del cm fra overflaten ned til sanden. Registrerer jo att det er flere her inne som har gått for den ene av de to jeg sikter til(vertex),men for mitt vedkommendes falt valget på ett Polakk bygget alternativ De er bygget opp rundt 5watts cree dioder,og masse "mikk-makk" muligheter,samt arbeid rundt dette med programering på disse også ser jeg.. Til stuekaret mitt holder det vel ikke med EN lampe modul,så måtte nok grave dypt i pengepungen denne gang dessverre.. Valget mitt ble til slutt 1.stk.Pacific 200w master,og 3.stk.a.200w slaveenheter som styres av samme master(200watt*4 moduler = 800watt bestykket med 5watts cree dioder) Ellers..tenkte bare på deg ang. disse heatzinkene,da Carsten i dk,fikk tak i brukte slike gjennom skraphandler i dk,og til en grei pris mener jeg å huske. Dioder og drivere må nok bestilles på nett anyway ja. Ser de fleste bruker slike Mainwel drivere til prosjektene sine foresten
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 19th March 2011 kl 00:39. |
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jaaa.. Hvet ikke om det er "meg" du sikter til her nu Tage
PS Black Python 200W – BT EX CRP(master) -1st Anniversary Edition - Enkelt moduler - Pacific Sun - LED - Lamper - Lys - Teknik Det blir en master og tre slaver her for meg ja,og kommer ikke til å benytte linser forran(får da bedre spredning),og hever de litt opp over karet tenker jeg,for å få god utfyllning ut i sidene på karet. Monterer de i rekke på tvers av lengderettningen av karet mitt. (viss.. det ikke var meg du siktet til her,så beklager jeg dette innlegget selvsagt,og har vel egentligt ikke noe å gjøre i tråden til Torbjørn her uansett,da dette er hans byggetråd,og synd å ødelegge diy tråden din Torbjørn,så kutter ut nu ja)
|
![]() |
| Bokmerker |
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.aquafreaks.no/forum/d-i-y-gjor-det-selv/4059-diy-led-lampe-med-styring.html
|
||||
| Skrevet av | For | Type | Dato | |
| Mykkoraller « Korallen.no | This thread | Refback | 5th April 2011 23:20 | |
| Eksempler pÃ¥ koraller som er pÃ¥ lager. « Korallen.no | This thread | Refback | 4th April 2011 23:03 | |
| NextReef SMR1 Biopellets Reaktor « Korallen.no | This thread | Refback | 30th March 2011 23:07 | |
| Korallen kommer pÃ¥ NRK1 (6.april 20:15) « Korallen.no | This thread | Refback | 24th March 2011 21:00 | |
| Nyhet « Korallen.no | This thread | Refback | 20th March 2011 00:13 | |
| Fasjonabelt besøk pÃ¥ Korallen utstillingen « Korallen.no | This thread | Refback | 18th March 2011 22:29 | |
| Levende stein selges for 159.- kr kg « Korallen.no | This thread | Refback | 18th March 2011 21:31 | |
| Utstyr « Korallen.no | This thread | Refback | 18th March 2011 00:03 | |
| Annet « Korallen.no | This thread | Refback | 17th March 2011 22:35 | |
| Steinkoraller « Korallen.no | This thread | Refback | 17th March 2011 10:45 | |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Styring och regulering via en mikroprocessor (open-source plattform) | SalTiE | D.I.Y Gjør det selv | 0 | 18th January 2009 11:14 |
| Ny lampe | froesak | Akvarie tekknisk | 1 | 4th February 2008 08:22 |
| Styring av doseringspumper. | frontosa | Lys, filtrering & annet utstyr | 9 | 25th May 2007 04:18 |
| HCI lampe | Chriss | Lys, filtrering & annet utstyr | 1 | 6th March 2007 14:06 |
| UV-lampe | geirove | Akvarie tekknisk | 14 | 20th January 2007 23:47 |