D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack (10) Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23rd November 2011, 23:47   #61 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Åsane/Bergen
Meldinger: 606
Standard Sv: DIY LED lampe med styring

Nå har lampen vært i bruk en liten stund. Så langt er jeg meget fornøyd.
Desverre blir det litt lite lys i hver ende av karet, men dette kan jeg nok kompensere for ved å løfte lampen en smule. Jeg har ikke fått noe karosseri rundt lampen enda, så om jeg løfter lampen mer blir det for mye lys på utsiden av karet.

Å kunne justere de forskjellige fargene hver for seg er veldig greit har det vist seg. Nå har jeg de blå på 40% og de hvite på 30%. Resultatet ser meget bra ut etter min smak.
De blå (ikke royal blue) diodene var et kjempekjøp. Disse fremhever de fluoriserende fargene en del bedre enn royal blue diodene.
Hva korallene synes om det nye lyset har jeg ikke fått skikkelig svar på enda. Desverre gikk det noe utover karet at jeg var to uker i Egypt i sommer. Ting er på bedringens vei, men det er et lite stykke igjen enda...
Torhav er offline   Svar med sitat
Gammel 16th February 2012, 18:19   #62 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Nå har jeg akkurat kastet rundt ett kilo med montiporaplater som vokste utover frontruten...
Veksten i karet etter bytte av lys er det altså ikke noe å utsette på.
Det ser ut til at alle korallene for en gangs skyld vokser og fargene begynner å bli veldig bra.
Dessverre var jeg litt for brå med å sku opp styrken på lampen og noen koraller ble bleket ganske kraftig.
Samtlige er nå på vei tilbake og et par koraller som jeg har trodd har vært død det siste halvåret har plutselig fått nye skudd.
En ting jeg har reagert litt på er at montiporaplatene har gått fra å vokse i skåler med vekstkanten opp mot lyset, til å vokse ned mot bunnen. De begynner å se ut som kupler fremfor skåler.
Noen som har sett dette før? Kan det skyldes for mye lys i forhold til deres krav?
Gammel 1st May 2012, 00:13   #63 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Jeg går nå med planer om å bygge en ny lampe. Det ser ut til at boligplanene og nytt kar kan bli en realitet.
For å spare noen kroner på lampe til dette karet har jeg bestemt meg for å prøve å bygge driverne selv.
Hvor stor besparelsen blir per driver vet jeg ikke enda, men siden det blir en del av disse blir det nok ikke et ubetydelig beløp til slutt.
Byggetråden hvor jeg har fått alle tegninger osv fra finner dere på reefcentral:
DIY LED driver for reef lighting - Reef Central Online Community

Komponentene er dessverre ikke bestilt enda, men det skal jeg få gjort om ikke så lenge.

Dette blir en ny utfordring da alle komponentene er loddet direkte på overflaten av printkortet. Legg merke til den kunstneriske utfoldelsen i silketrykket

Baksiden av kortet inneholder lite annet enn areal for kjøling av komponentene.

Disse kortene tar veldig lite plass, men dette har sin pris. Jeg gruer meg til LM3409 chippen som driveren er basert på skal loddes. Den har 10 ben og er mindre enn en skjorteknapp!!
Gammel 2nd May 2012, 00:18   #64 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Sitat:
Opprinnelig postet av Torhav Vis post
Jeg går nå med planer om å bygge en ny lampe. Det ser ut til at boligplanene og nytt kar kan bli en realitet.
For å spare noen kroner på lampe til dette karet har jeg bestemt meg for å prøve å bygge driverne selv.
Hvor stor besparelsen blir per driver vet jeg ikke enda, men siden det blir en del av disse blir det nok ikke et ubetydelig beløp til slutt.
Byggetråden hvor jeg har fått alle tegninger osv fra finner dere på reefcentral:
DIY LED driver for reef lighting - Reef Central Online Community

Komponentene er dessverre ikke bestilt enda, men det skal jeg få gjort om ikke så lenge.

Dette blir en ny utfordring da alle komponentene er loddet direkte på overflaten av printkortet. Legg merke til den kunstneriske utfoldelsen i silketrykket

Baksiden av kortet inneholder lite annet enn areal for kjøling av komponentene.

Disse kortene tar veldig lite plass, men dette har sin pris. Jeg gruer meg til LM3409 chippen som driveren er basert på skal loddes. Den har 10 ben og er mindre enn en skjorteknapp!!
Hehe.... ja det er en utfordring hvis du skal manuel lodde disse uten pasta trykk.
nøkkelen er mengde pasta/tinn og varme, og selvfølgelig et eller annet mikroskop med tilhørende stødige hender

Bokmerker

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.aquafreaks.no/forum/d-i-y-gjor-det-selv/4059-diy-led-lampe-med-styring.html
Skrevet av For Type Dato
Mykkoraller « Korallen.no This thread Refback 5th April 2011 23:20
Eksempler pÃ¥ koraller som er pÃ¥ lager. « Korallen.no This thread Refback 4th April 2011 23:03
NextReef SMR1 Biopellets Reaktor « Korallen.no This thread Refback 30th March 2011 23:07
Korallen kommer pÃ¥ NRK1 (6.april 20:15) « Korallen.no This thread Refback 24th March 2011 21:00
Nyhet « Korallen.no This thread Refback 20th March 2011 00:13
Fasjonabelt besøk pÃ¥ Korallen utstillingen « Korallen.no This thread Refback 18th March 2011 22:29
Levende stein selges for 159.- kr kg « Korallen.no This thread Refback 18th March 2011 21:31
Utstyr « Korallen.no This thread Refback 18th March 2011 00:03
Annet « Korallen.no This thread Refback 17th March 2011 22:35
Steinkoraller « Korallen.no This thread Refback 17th March 2011 10:45

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Styring och regulering via en mikroprocessor (open-source plattform) SalTiE D.I.Y Gjør det selv 0 18th January 2009 11:14
Ny lampe froesak Akvarie tekknisk 1 4th February 2008 08:22
Styring av doseringspumper. frontosa Lys, filtrering & annet utstyr 9 25th May 2007 04:18
HCI lampe Chriss Lys, filtrering & annet utstyr 1 6th March 2007 14:06
UV-lampe geirove Akvarie tekknisk 14 20th January 2007 23:47