D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19th October 2010, 22:42   #1 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard diy-HQI spørsmål.

Heisan folkens.

Sitter jo mye her hjemme og funderer for tiden,og litt deiligt å konstantere att det er kommet vann i stuekaret mitt igjen også da omsider!
Karet sykler med stein,sand og vann,og ting går sin gang.
Men for å komme til poenget her..
Har jo to lamper a-10 stk.39watt T-5 over,denne gangen,og gir egentligt "greit" med lys,tror jeg over karet.
De er jo "rimeligt" dype disse KZ lampene(over 60cm),og karet mitt bygger jo 85cm ut fra bak glasset.
Tenkt litt på ett par uker nu,om det hadde hatt noe for seg å fått "mekket til" en rekke med f.eks 4*150 Watt HQI,i forkant av T-5,ene mine..

(montert de slik att de vendte skrått bakover mot "reefet",forå gi litt mer "guts" over SPS kolonier,om dere er med her..)

Er egentligt godt fornøyd med T-5,men mener bestemt att HQI gir bedre ut telling på en del SPS i forrhold til T-5,utifra det jeg har erfart over tid med disse lysalternativene hver for seg over tid...
Akkurat dette med "glimmer effekt",er underordnet for meg,men tja.. blir jo litt av det også da med kombi.

Blir jo ikke mer enn 2 meter*vel 20cm åpning å montere ett slikt prosjekt på, så så litt for meg kansje noen av disse små 150watts arbeidslampene,en nesten får slengt etter seg på alskens butikker,nu til dags.
Plukket ut ballastene,kjøpt noen elektroniske eksterne,og fjernet stativet rundt,montert de opp på ett slags vippbart skinnestativ,eller lignendes..
Evt. borret noen hull i "toppen/ryggen av disse "bokksene",med tanke på kjøling/varme avledning..(nu blir jo ballaster montert på vegg,utenfor akvariet også da)
Men.. til sakens kjerne..

Disse glassene forran disse "arbeidsolene".. regner ikke med de er "uv.beskyttet",men funker de til ett slikt prosjekt?
Evt. må de da skiftes med andre glass,og evt. hvilke type,hvor få tak i slike?
Har hørt dagens HQI pærer(også disse med kontakt i begge ender,altså ikke bare E-40 fattninger,skal være uv beskyttet,men om det stemmer..?)

Kunne jo sikkert kjøpt flere slike "ferdig løsninger" med 150 wattere,men som nevnt er det begrenset plass tilgjengeligt,og med midt avstiver i glass,er det sikkert lettere å tilpasse med seperate enheter tror jeg.

Noe led alternativ til akkurat dette prosjektet tror jeg ikke blir noe alternativ,og dette ville på lik linje med seperate ferdigløsnings HQI moduler også koste mer enn det ville smake,tror jeg, med tanke på anntall og to meters lengde på kar.og den begrensede plass tilgjengeligt i bredde.
Men.. ved å bruke litt penger på elektroniske ballaster,og litt oppfinnsomhet,burde vel noe slikt funke,eller?
Noen som har noen ideer eller innspill å komme med,så kom med det,og ikke vær "blyge"

Sist endret av Knut-Arne Berg; 20th October 2010 kl 00:28.
Knut-Arne Berg er offline   Svar med sitat
Gammel 20th October 2010, 13:19   #2 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914
Standard Sv: diy-HQI spørsmål.

Så i bunn og grunn skal du bare bruke pæresokkelen og reflektoren på disse lampene? Då må du kjøpe ballast og pærer fra en annen plass. Fant disse lampene på fish-street og med dette feste e` de jo ideell til ditt formål. Når det gjelder uv-beskyttelse i selve pærene tviler eg på det. Hvis du ser på en pære med e40sokkel ser du at det e` en pære lignende den dobbel ended som ligger inni glasset på pæren. Litt rotete forklart men du skjønner ka eg mener. Dette glasset som følger med arbeidslampen har nok en form for uv-filtrering. Glass med uv filter e` jo billigere enn glass uten så det ville vært rart om det ikkje var det. Om det e` tilstrekkelig e` jo en annen sak.

Aqua Up! 150W HQI Nano Light
Gammel 20th October 2010, 20:48   #3 (permalink)
Senior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Pjot Vis post
Så i bunn og grunn skal du bare bruke pæresokkelen og reflektoren på disse lampene? Då må du kjøpe ballast og pærer fra en annen plass. Fant disse lampene på fish-street og med dette feste e` de jo ideell til ditt formål. Når det gjelder uv-beskyttelse i selve pærene tviler eg på det. Hvis du ser på en pære med e40sokkel ser du at det e` en pære lignende den dobbel ended som ligger inni glasset på pæren. Litt rotete forklart men du skjønner ka eg mener. Dette glasset som følger med arbeidslampen har nok en form for uv-filtrering. Glass med uv filter e` jo billigere enn glass uten så det ville vært rart om det ikkje var det. Om det e` tilstrekkelig e` jo en annen sak.

Aqua Up! 150W HQI Nano Light
Sitt på de der Pjot.
Jo noe slikt hadde sikkert hvert noe i midt interessefelt ja.
Måtte vel hatt 4 stk. av de tror jeg,med tanke på å ikke oppleve for mye lysbrytninger i reefet,og med toll og frakt,blir det jo litt,tross alt.
(og ja.. jeg blir ALLTID!,plukket ut i tollen,med disse bestillingene mine utenlands)
Men,har hørt de er elektroniske og ganske holdbare 150watts ballastene fra fish-street,så de er sterke kanditater.

En annen sak... er att jeg har kjøpt for noen tusen kroner tidligere nu fra dette firmaet,og etter som jeg har forstått de"opparbeidet" meg en del bonuspong, som visst er mening å linke til via en kode(kundeloggin),nåe en bestiller senere,men har prøvd,men finner aldri ut av hvordan en kan dra nutte av dette bonus systemet deres..
(begynner nesten å tro det hele er ett stort "gimmic" fra deres side)

Og.. når jeg tenker etter,så er det ikke så mange av de produkter jeg har kjøpt derifra som egentligt har "holdt mål",heller over tid....
Noe ryker til og med ett svært KORT tid..,og noe virker ikke i det hele tatt ved annkomst heller..,så har egenligt mer eller mindre gitt opp dette firma,da ..egentligt..
Gammel 20th October 2010, 20:50   #4 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim/Norge
Meldinger: 457

umm, er det ikke E40 sokkel på hqi pærene?

der ja, om en leser alt samma så ser jeg jo at dette kommer frem.
en e40 sokkel koster 100kr
single ended avgir ikke uv, var det ikke slik?
er jo bare å kjøpe en reflektor som passer med e40 sokkel, selv kjøpt endel slik her i norge.
er jo bare 6 deler

reflektor
sokkel
pære
ballast
ledning
stikk kontakt

av disse er det bare pære og ballast som er forskjellig mellom forskjellige lampe typer, resten er felles og kan brukes om hverandre
http://familienholen.net/borge

Sist endret av Borge; 20th October 2010 kl 20:55.
Borge er offline   Svar med sitat
Gammel 20th October 2010, 20:56   #5 (permalink)
Senior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Borge Vis post
umm, er det ikke E40 sokkel på hqi pærene?
Bare 250 /400 Wattere en kan finne med E-40,Borge.
150;en er lik de som står i disse arbeidsolene(noe med 7,husker jeg)
250 watterne finnes også likt med 150.ene i "double ende"utgave
Gammel 20th October 2010, 21:07   #6 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim/Norge
Meldinger: 457

alternativt da... noe sparepære på 125W med e40 sokkel?

brukt ett par slik før, disse gikk istykker til meg grunnet vann inne i pæra
nuvel, lærte av det, sent men lært.
Uansett. FANTASTISK lys på disse pærene. Er jo t5 som er vikla rundt og koble opp på en ballast og satt i en sokkel.
http://familienholen.net/borge
Borge er offline   Svar med sitat
Gammel 20th October 2010, 21:10   #7 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Åsane/Bergen
Meldinger: 606

Du tenker på Rx7 holdere? Jeg har 2 stk liggende om du er interessert. Disse er for 70 og 150W. 250 er større og heter Fc2.
Min lampe fra Giesemann har UV-glass. Om det betyr at pæren (250W DE) ikke har innebygd UV-filter vet jeg ikke, men det fulgte i alle fall med.
Torhav er offline   Svar med sitat
Gammel 20th October 2010, 21:44   #8 (permalink)
Senior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Borge Vis post
alternativt da... noe sparepære på 125W med e40 sokkel?

brukt ett par slik før, disse gikk istykker til meg grunnet vann inne i pæra
nuvel, lærte av det, sent men lært.
Uansett. FANTASTISK lys på disse pærene. Er jo t5 som er vikla rundt og koble opp på en ballast og satt i en sokkel.
Troor ikke jeg helt hvet hvilke du sikter til her Borge,men uannsett,så som det står i første innlegg jeg la inn her,så er det helst HQI,jeg er ute etter som ett lite supplement til alle T-5,ene mine.
Dette for att jeg personligt mener en del SPS utfarger bedre i HQI enn T-5,dessverre.
Så derfor for meg en form for tilleggsbelysning over toppene i reefet her,men om muligt helst uten att dette ble så altfor "synligt",i det totale lysbildet i karet.
Hvet dette blir en utfordring,men,håpet om att det vil funke,ligger jo der,selvsagt,og siden det først og fremst er som "tillegsbelysning" dette er tiltenkt,så var jeg egenligt ikke innstilt på å bruke så altfor mange kroner på det heller(dyrt nok å skifte 20 T-5 rør,to ganger i året),men elektroniske ballaster,det er ett must(litt sær der kansje).
Har jo bare vel 20 cm i dybde inn til T-5 rampene å boltre meg på,så litt avhengig av smale reflektorer/lamper,og noen store paraboler er derfor helt utelukket for meg da.

Torhav..
Hvilke lamper /reflektorer/ballaster er det her snakk om da?
Må være minst mulige grunnet plass,og elektroniske ballaster.
Giesemann har vel dessuten bare magnetiske,mener jeg å ha lest,flere ganger.
Tror uannsett jeg her vil gå for å henge ballaster utenfor overbygget over akvariet,grunnet varme.
En av grunnene til overgang til T-5 for meg var jo nettopp dette med varme og sommer..
Hadde jo løse ballaster på Sigolofi lampen (3*250Watt+8*39 Watt T-5) tidligere også,men måtte da kjøre luft til luft varmepumpen her på ventilasjon på varme sommersdager,hele dagen..
Gammel 21st October 2010, 13:22   #9 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Åsane/Bergen
Meldinger: 606

Nei, lampen min får du ikke. Det er 2 pæreholdere jeg har liggende.

Giesemann lampen er levert med magnetiske ballaster, men de røk, så da byttet jeg dem ut med eksterne elektroniske.
Jeg vurderer å bytte ut lampen med HQI med DIY LED lampe på grunn av varme.
Så var det det med tilgjengelig fritid til et slikt prosjekt da...
Torhav er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd October 2010, 13:05   #10 (permalink)
Member

SalTiE sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 184

500w Halogen er 118mm lang
1000w Halogen er 189mm lang
150w MH er 132mm lang

Så hvis du skal DIY'e deg en lampe ut av lyskastere, og elektroniske ballaster.
Ville jeg ha gått for 1000w (slik som jeg har gjort) 139,- på biltema.
Jeg bestilte elektroniske ballaster fra tyskland, for rett under 200,- stk (skammbud på ebay)

Kalle.
SalTiE er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Mengde med spørsmål Kari H Ny til Hobbyen 36 7th January 2010 08:48
Spørsmål om rør ++ til sump Judosola Ny til Hobbyen 2 30th August 2008 16:26
En del spørsmål... Bing Ny til Hobbyen 7 20th September 2007 07:20
IKS-spørsmål Aquaria Lys, filtrering & annet utstyr 12 2nd January 2006 15:25
Nybegynner spørsmål! fozzy Lys, filtrering & annet utstyr 4 11th October 2004 17:16