D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24th January 2010, 15:58   #1 (permalink)

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Klæbu
Meldinger: 29
Standard Prosjekt større sump

Hei
Har lenge gått og irritert meg over att min 30L sump er altfor liten. Så har bestemt meg for å lage sump av en gammel 300 liter jeg har stående. Sørrelsen på hovedkaret har jeg ikke bestemt meg for, men når jeg først lager benk, tilpasser jeg den en eventuell fremtidig 500L. Blir nokk 2-300L i første omgang.
Kom gjerne med innspill på oppdeling av sump.
Vedlagte miniatyrbilder
prosjekt-storre-sump-akvarie.jpg  
stian... er offline   Svar med sitat
Gammel 24th January 2010, 18:13   #2 (permalink)
Senior Member

torae sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 411
Standard Sv: Prosjekt større sump

Hei Stian!
Det ser jo greit ut dette, men du skriver lite om hva du ønsker å få ut av sumpa og tanker bak sumpa. Hvor skal returpumpa være (inter, ekstern pumpe) andre reaktorer som ROWA, Kull etc ? Skal du ha noen form for mekanisk filtrering? Er det nødvendig å bruke så mye plass for å fange luftbobler? Det er mye å spørre om her, men hva konkret ønsker du å få kommentarer på

Tor
Gammel 24th January 2010, 19:15   #3 (permalink)

Sitat:
Opprinnelig postet av torae Vis post
Hei Stian!
Det ser jo greit ut dette, men du skriver lite om hva du ønsker å få ut av sumpa og tanker bak sumpa. Hvor skal returpumpa være (inter, ekstern pumpe) andre reaktorer som ROWA, Kull etc ? Skal du ha noen form for mekanisk filtrering? Er det nødvendig å bruke så mye plass for å fange luftbobler? Det er mye å spørre om her, men hva konkret ønsker du å få kommentarer på

Tor
Hei Tor
Tanken bak er vel att større er bedre Få større vannvolum med mere stabile verdier i ett ellers lite kar.
Tenkte meg en intern returpumpe i midten av sumpen med avgreining til refugiumet. Eventuelt en egen pumpe til refugiumet. Noen synspunkter på det?
ROWA og kull har jeg aldri brukt før, men det kan vel kansje være lurt å sette av plass til. Tror ikke jeg kommer til å bruke noen mekanisk filtrering, utenom kansje noe strategisk plasert filtervatt i oppstarten.
Ønsker komentarer på alt jeg ikke har tenkt på Sist jeg limte sump ble returkammeret for lite og fordampet tørt i løpet av en dag... Kunne sikkert vært ungåttt hvis jeg hadde spurt her først. Sånne ting og hvis noen har andre fikse ide'er eller løsninger de er veldig fornøyde med.
Kommer sikkert til å stille masse spørsmå her etter vært som ting tar form.
Gammel 24th January 2010, 19:20   #4 (permalink)
Member

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Mandal
Meldinger: 108

Melev sier mye fint.... Melevsreef.com | Acrylic Sumps & Refugiums
GauteG er online nå   Svar med sitat
Gammel 24th January 2010, 19:20   #5 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Åsane/Bergen
Meldinger: 606

Det er noe slikt jeg har sett for meg at neste sump blir. Jeg likte spesielt den løsningen med ferskvannsreservoar i sumpen. En god idè jeg vil ta med meg i planleggingen. Når det gjelder plass til annet utstyr vil du nok ha rikelig med plass i bredden, både der skummeren og der returpumpen står. Jeg ville forsikret meg om at det er plass til en større skummer om det blir aktuelt. Siden du vet sånn ca hvor stort neste kar blir, har du i alle fall et utgangspunkt for å se hvilken plass du trenger.
Torhav er offline   Svar med sitat
Gammel 24th January 2010, 20:44   #6 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim/Norge
Meldinger: 457

Sitat:
Opprinnelig postet av Torhav Vis post
Det er noe slikt jeg har sett for meg at neste sump blir. Jeg likte spesielt den løsningen med ferskvannsreservoar i sumpen. En god idè jeg vil ta med meg i planleggingen. Når det gjelder plass til annet utstyr vil du nok ha rikelig med plass i bredden, både der skummeren og der returpumpen står. Jeg ville forsikret meg om at det er plass til en større skummer om det blir aktuelt. Siden du vet sånn ca hvor stort neste kar blir, har du i alle fall et utgangspunkt for å se hvilken plass du trenger.
umm ja vi er alle forskjellige, tenkte jeg skulle kommentere dette å kanskje foreslå en dunk utenom... rett og slett for ferskvann kan flyttes ganske langt og stå stille en stund i ledningene uten at det gjør stort. Flytte til et annet rom? Maksimere ut refugiumet som er en kilde til mange sene nattetimer =D favoritt kikkeposten min ihvertfall hehe.

ang pumper i vann, disse avgir varme, derfor har jeg dem i vannet, men andre har dem utenfor for å slippe å varme opp vannet. til ettertanke bare

ang rowa og kull... jeg er veldig glad nå for at jeg har plass til ihvertfall en reaktor, jeg har slikt utenfor sumpa for jeg har plass til det, men ihvertfall sørg for å få plass til en reaktor, mediet kan en jo bytte etter behov og er det behov samtidig så kjør kull i sokk og rowa i reaktoren.

det jeg mener så si er at ... maksimer refugiumet morosamt på kjedelige dager
http://familienholen.net/borge
Borge er offline   Svar med sitat
Gammel 24th January 2010, 20:55   #7 (permalink)

Sitat:
Opprinnelig postet av GauteG Vis post
Takk for linken.

Sitat:
Opprinnelig postet av Torhav Vis post
En eventuell større skummer ja, du sier noe der. Har mulighet til å lage skummer kammeret større, men det kan fort bli et problem å få en større skummer ut og inn av kabinettet for rengjøring da det blir kun 25cm åpning fra kanten på sumpen opp til "taket" på kabinettet.
Gammel 24th January 2010, 21:07   #8 (permalink)

Sitat:
Opprinnelig postet av Borge Vis post
umm ja vi er alle forskjellige, tenkte jeg skulle kommentere dette å kanskje foreslå en dunk utenom... rett og slett for ferskvann kan flyttes ganske langt og stå stille en stund i ledningene uten at det gjør stort. Flytte til et annet rom? Maksimere ut refugiumet som er en kilde til mange sene nattetimer =D favoritt kikkeposten min ihvertfall hehe.

ang pumper i vann, disse avgir varme, derfor har jeg dem i vannet, men andre har dem utenfor for å slippe å varme opp vannet. til ettertanke bare

ang rowa og kull... jeg er veldig glad nå for at jeg har plass til ihvertfall en reaktor, jeg har slikt utenfor sumpa for jeg har plass til det, men ihvertfall sørg for å få plass til en reaktor, mediet kan en jo bytte etter behov og er det behov samtidig så kjør kull i sokk og rowa i reaktoren.

det jeg mener så si er at ... maksimer refugiumet morosamt på kjedelige dager
Stort refugium har vært planen hele tiden, fasinerende greier det der. Har et på ca 10L i dag og det kryr av morsomme skapninger oppi der.
Tanken med ferskvannsresovar i sumpen var at det kunne stå en kalkmixer oppi det. Er fortsatt ikke helt overbevist om at jeg skal gå for balling.

Sist endret av stian...; 24th January 2010 kl 21:11.
Gammel 24th January 2010, 23:26   #9 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim/Norge
Meldinger: 457

jeg satsa også på balling, helt til jeg så hvor "lett" mixeren og diverse var sammen med litt vannbytte.
Problemet jeg så/ser med tilsetninger som er balling(+) i sin helhet er den _enorme_ forskjellen fra en person til en annen og likeledes resultatene av det fra ett kar til ett annet. Så inntil noen finner ut noe fakta så kjører jeg keep it simple stupid.

mixeren kan jo settes ... tja hvorsomhelst i vannet med utgang mot løftepumpen for raskest mulig blanding

menneh, har jo sett litt på disse forskjellige sump løsningene... fant ut at de er mest bare tullete i mine øyne og gjort slik fordi normen er slik, anbefaler deg kanskje å tenke litt etter hva du egentlig trenger(og ikke minst ønsker deg, kanskje mest det) og hvor mange glassplater du skal fylle sumpa di med. Selv har jeg snusa mye i kabinettene til folk og har funnet en modifikasjon av tor(ae) sitt nye (og gamle for den del) som passet meg utmerket og ga meg lett tilgang til alle deler av karet for rengjøring. og masse plass til viktige ting som stein sand følere filter pumper og kolber og mindre til glass barrierer og hull.

To ting som hadde stort utslag til meg:
*overflate hinna som samles en plass der ikke overflate vann blir skimmet av. dvs nederste punkt i kretsen din, den ville jeg ha på ett lite areal, lett å få tak i og lett å gjøre noe med.
*lite nok areal til laveste punkt slik at følerene som tar nivået på hvor mye vann som fylles på ved fordamping ikke får så himla stort sprang. Større sprang, større problemer med mixeren til å takle mengden vann som skal blandes og fylles etter uten at du får kalken inn i karet ditt og hvitmaler alt.
http://familienholen.net/borge
Borge er offline   Svar med sitat
Gammel 25th January 2010, 16:33   #10 (permalink)

Da er rammen ferdig sveiset og sendt til lakering.
Vedlagte miniatyrbilder
prosjekt-storre-sump-ramme.jpg  
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Nano prosjekt Hans Akvarie under utvikling! 50 13th August 2009 09:40
prosjekt jonaspaa D.I.Y Gjør det selv 3 17th July 2008 18:12
Nytt Prosjekt 400 L raggen Pratemakeren 4 28th July 2007 17:38
noe litt større og strekke seg etter Nagel Pratemakeren 3 25th December 2006 14:57
2 x 1200L/t pumper byttes i større pumpe espeng Selges 2 21st October 2006 00:00