D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16th January 2010, 18:26   #1 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639
Standard DIY alge skrubber

Er det noen her som har lagd sin egen alge skubber og har noen synsvinkler på hvor effektiv denne "innrettningen" er?
Har dere bilder fra egne alge skrubbere så del det gjerne med oss her.

Her er noen bilder som viser hva jeg mener.

Gammel 17th January 2010, 09:49   #2 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Sv: DIY alge skrubber

Har ikke behov for slikt selv her hjemme,men står jo litt her da+ en kan gå inn på linker,henvist fra denne tråden på saltv.dk....
Saltvandsforum DK • Log ind
Gammel 17th January 2010, 11:31   #3 (permalink)
Senior Member

torae sin avatar

Sted: Trondheim
Meldinger: 411

Dette var et nytt tema for meg. Leste litt om dette og kom over denne plassen her: Algae Scrubbers • Index page Her var det mye lesestoff.

Ser ikke helt behovet for min egen del, men virker jo som en snedig variant for de som har plass og som trenger ekstra eller alternativ vannrensing.

Har du planer i denne retning Tage?
Gammel 17th January 2010, 12:53   #4 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim/Norge
Meldinger: 457

eneste som hindret meg å tenke i disse baner var den enorme fine overflaten til fordamping og nedkjøling i den allerede .... kjelleren min, hadde fått problemer med å holde vannet på 25 grader i vinter.
http://familienholen.net/borge
Borge er offline   Svar med sitat
Gammel 18th January 2010, 13:53   #5 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Sitat:
Opprinnelig postet av torae Vis post
Dette var et nytt tema for meg. Leste litt om dette og kom over denne plassen her: Algae Scrubbers • Index page Her var det mye lesestoff.

Ser ikke helt behovet for min egen del, men virker jo som en snedig variant for de som har plass og som trenger ekstra eller alternativ vannrensing.

Har du planer i denne retning Tage?
Som mye annet teknikk og duppeditter, så vil det nok fungere mere som ett supplemang enn en tottal løsning. Det vil jo selvsakt komme litt ann på hvor store overflater du klarer å bruke og hvor godt du klarer å utnytte lys og flow mengden.
Eller så kunne jeg tenke meg å prøve en sump versjon som kan inneholde litt forskjellig. Makro alger/alge skrubber/dsb/og kanskje mangrove hvis det blir plass. Som dere skjønner så vil nok sumpen trenge godt med plass
Det er også mulig att jeg må bruke alge skrubberen separat fra sumpen slik at det er litt mere høyde til å håndtere den på.

Gammel 20th March 2010, 16:22   #6 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

nuvel , hadde glemt denne tråden, men legger ut bilder fra skrubben min.

http://familienholen.net/borge/blog/13/photo_3.jpg

http://familienholen.net/borge/blog/13/photo_4.jpg

får beskjed om at remote image is to large,
legg til at vi faktisk kan vise bilder uten å laste dem opp eller fjern sperren for puny bilder.
store bilder gir bedre oppløsning og lar oss zoome inn og ut på detaljer for å ... lære
Gammel 10th September 2010, 13:59   #7 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

har fått tatt ett par bilder av den nye skrubben min. Tror ikke designet er så effektivt som den første, men her er ihvertfall strøm og vann adskilt på en bedre måte *oi*
Vedlagte miniatyrbilder
diy-alge-skrubber-photo-1.jpg   diy-alge-skrubber-photo-2.jpg  
Gammel 10th September 2010, 19:41   #8 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2009
Sted: stavanger
Meldinger: 159

Saltvannsforum har en ganske lang (og aktiv) diskusjon rundt dette temaet. Jeg synes det virker veldig spennende på papiret og har satt av plass til dette i mitt nye prosjekt. Gjennstår å se om jeg setter det inn da ;-)
Gammel 10th September 2010, 19:57   #9 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

mhm, har sett den tråden.

har lite til overs for at det som diskuteres er punktum plassering og ikke topic. En av grunnene til at jeg ikke skriver der noe mer.

Etter å ha kjørt ATS siden januar og sett hvordan dette fikset gullalgene mine så er jeg kjempefornøyd.
Jeg prøver dog ikke så hardt og omvende andre på ett slikt nivå at jeg blir upopulær håper jeg ;D

Er ikke hokuspokus å se hva en skummer fjerner, dette er det gjort lab tester på.
Heller ikke vanskelig å finne hva alger gjør med vann.
Jeg er så heldig at jeg har en bitteliten kjeller der jeg får lov til å kludre med mitt, der jeg får prøve ting selv over lengre tid.
Ser jo selvfølgelig en enorm forskjell i mengden "dritt" i vannet etter å ha skummeren avskrudd i noen måneder, men ser også hva som har skjedd med livet i havet etter at skummeren ble skrudd av, noe som har overbevist meg om at skummer IKKE er nødvendig, men antakelig noe som er så utprøvd at de som ikke er rede for å tryne skikkelig kanskje ikke skal begynne å ... tja tukle med.
Jeg venter å ha ett nytt akvarium oppe neste sommer og det jeg driver med nå av utprøving er rett og slett planlegging av det nye, samtidig som jeg bygger opp erfaring som gjør at det forhåpentligvis blir MYE MYE MYE mindre trøbbel når jeg kommer så langt ;D
Gammel 10th September 2010, 20:10   #10 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2009
Sted: stavanger
Meldinger: 159

Sitat:
Opprinnelig postet av Borge Vis post
Er ikke hokuspokus å se hva en skummer fjerner, dette er det gjort lab tester på.
Heller ikke vanskelig å finne hva alger gjør med vann.
Jeg er så heldig at jeg har en bitteliten kjeller der jeg får lov til å kludre med mitt, der jeg får prøve ting selv over lengre tid.
Ser jo selvfølgelig en enorm forskjell i mengden "dritt" i vannet etter å ha skummeren avskrudd i noen måneder, men ser også hva som har skjedd med livet i havet etter at skummeren ble skrudd av, noe som har overbevist meg om at skummer IKKE er nødvendig, men antakelig noe som er så utprøvd at de som ikke er rede for å tryne skikkelig kanskje ikke skal begynne å ... tja tukle med.

Dette var jo et spennende svar, jeg forsto ikke helt hva du mente men: Har du mer dritt i vannet men på en positiv måte? Det er vel heller ingenting i veien å kjøre skummer i tillegg etter hva jeg forstår? Blir mer og mer gira på å gjøre et forsøk på dette.

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are