| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei! Har nå i sammenheng med det nye akvarierommet mitt, laget ett akvarie i kryssfiner. Karet er i målene: 120x90x60, da passer det perfekt under trappa i garasjen.
Det eg lurer på er ka eg skal bruke til å tette karet med, må eg plastre det, eller er det godt nok å male det tett med maling godkjent for drikkevannstanker? Tenkte da å bruke sånne filtremser som du bruker i skjøter på baderommet, som eg kunne "bake" inn i malinga. Må eg stive av karet på noe vis, eller vil ramma på toppen være tilstrekkelig, kan selvfølgelig ha ett stag fra front til bakvegg i tillegg. Kor tykt glass må eg ha i fronten? plata blir 118x60cm Håper det er noen selvbyggere der ute som kan hjelpe meg. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Forhandler
|
Har sjøl bygget et akvarie i x-finer og malt innvendig med toppcoat og epoxy. Uten epoxy har eg erfart at levetiden e` noe redusert, dvs et par tre år... Dette kan ha med feil blanding av herder å gjøre men velger å tro at epoxy gjør susen. Mener det skal ligge nokken bilder av byggingen i albumet mitt her en plass. Husker ikkje helt kor gammelt dette akvariet e` no men ca fem år tipper eg og det holder seg like fint.
Dette akvariet e` 160X87X65 utvendige mål. Ca 740L innvendig. Har ingen midtstopper på dette, men det e` forsterket kraftig opp i front der glasset limes på med vanlig akvariesilikon fra clas ohlson. Avstiveren i bakant e` laget av en x-finer remse på 7cm og dette ser ut til å holde. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Forhandler
|
Ville brukt 10mm glass selv om det sikkert går bra med 8mm. Ifølge denne kalkulatoren DIY - Calculate Glass Thickness That Fits Your Aquarium | TheAquaTools
trenger du 10mm. Tastet inn målen på mitt akvarium og fikk 10mm. Dette fordi forsterkningene rundt åpningen på glasset mitt gjør at synlig rute ikkje blir mer enn 140X52cm. Med litt lavere sikkerhetsfaktor kommer eg i 8mm og det e` det eg har brukt. Står ingen plass eg har sett om denne kalkulatoren gjelder for glass som hviler på 4 sider eller på 3 sider. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Forhandler
|
Vet forresten om et akvarium som er 200cm langt og 60cm høyt. Dette er bygget i 6mm glass. Ifølge kalkulatoren har dette en sikkerhetsfaktor på 1.0. Det kalles ekstremsport, men akvariet har stått i snart 15år
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ja, visst eg trekker fra rammen rundt glasset, er det ikke mer enn 110x50 lysopning. Vet du ka epoxy du brukte? Til finnishen har eg en maling som heter jotun penguard HB, det er en fullsystem-maling.
Ka gjorde du når du var ferdig med karet, vasket du det på en spesiell måte, eller berre fyrte du det igang? Ser at jotun anbefaler en måte å vaske det på ,visst du skal bruke det til drikkevannstank. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
umm, det jeg gjorde var å vaske med natrium karbonat, naturens eget vaskemiddel, da blir du kvitt alt du ikke vil ha der ihvertfall.
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Forhandler
|
Bare fyrte det igang ja. Har ikkje alltid vært så tålmodig nei.
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
matbutikker, selges omtrent midt i mellom plumbo og vaskepulver
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hjemmelaget frossenfòr for fisk | Torhav | Anbefalinger, tips & triks | 3 | 28th May 2009 22:02 |
| Hjemmelaget kjøling? | Mack | D.I.Y Gjør det selv | 8 | 13th January 2008 22:42 |
| Hjemmelaget kvalitetsfôr | Mack | Anbefalinger, tips & triks | 6 | 1st March 2006 17:31 |