| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Hmm.. en ting jeg har tenkt på en stund nu,og kansje det er noen som kan gi meg litt råd her på mine sørsmål i forbindelse med dette..
Som tidligere fortalt,så har jeg en diger Deltec pf-1001 kalkreaktor her hjemme. Utifra jobben den er satt til,så er den etter min mening rett og slett FOR diger(ser jeg må skru den så mye ned at det tetter seg til i flowslangen,og mediet meler seg i reaktor/slanger,grunnet for liten sirkulasjon gjennom systemet. Den er minimalt brukt,og å selge,for å kjøpe meg en mindre,tror jeg blir dårlig økonomi... ![]() Det jeg da lurer på er.. Kappe av røret,ned mot en zize rundt Deltec 601S,lime den sammen igjen,og vil dette fungere? Skjærer jeg den av i overgangen mellom acrylrøret og pvc toppen,så blir jo dette mer eller mindre usynligt Kan jeg bruke Tangittlim til å lime fast acrylrøret til pvc toppen igjen med? er jo klar over at det er to forskjellige plasttyper,men ser jo at originalt er disse limt sammen fra fabrikken,og de må jo ha brukt en slags lim da som limer begge sammen,for tett blir det jo.. ett alternativ er kansje å lime med tangitt,og legge en god "larve"sikaflex rundt på UTSIDENselvsagt,men blir jo ikke akkurat pent da... Ellers må jo det være en lim som går an å få fatt i på en rimelig og rask måte,da jeg er lei av alt som heter bestillingsventetider nu etterhvert... Fint om noen hadde noen innspill her,før jeg fyrer opp vinkelkutteren...
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Moderator
|
Nå er ikke jeg dreven med reaktorer akkurat, men er det ikke bare å ha i mindre reaktormedie? Det er min første tanke. Sist jeg var hos deg var den vel rimelig full, ikke sant?
Jeg ville i alle fall forsøkt det før du drar frem kutteren. Så lenge mengden reaktormedie tilsvarer den du ville hatt i en mindre reaktor er det jo bare dette som løses opp. At volumet i selve reaktoren er mye større tror jeg ikke har den store betydningen. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
du er værre en meg.
slenger meg på hos torhav her, ha i mye mye mye mye mindre medie. for å kommentere videre, så er det diameteren som er ditt problem og ikke høyden på utstyret. Det er plass til for mye nedi den røra der, så om du tar ut nesten alt, så på en mindre reaktor så blir det litt høyde likevell Så vil jeg ta meg tid til å sitere torae, rallemekk!!! glem det, kjøp en som passer til formålet eller bytt med noen, selg den du har. Går istykker dagen før du flyr til New York for å feire bryllup og bursdag og planlegger å være borte i 3 uker, spør Murphy. tilbake til det faglige. 1: sikaflex silikon super og kontaktlim, Ikke noe sitter på akryl, og det som sitter ødelegger plasten. Skal du lime akryl og pvc så skal du enten sveise det eller bruke akryllim, anbefaler da acrifix 116, den er litt tykk og du slipper å ha så rette flater (som du uansett ikke får på plastdeler). 2: er 95% sikker på at det slettes ikke er akryl i noe av dette utstyret, det er gjennomsiktig PVC, bare legg merke til hvor lite gjennomsiktig det er og hvor "mykt" det er i forhold til akryl. 3: for å sette sammen delene igjen om du kapper så kan du godt bruke pvc lim, men jeg hadde heller brukt acrifix 116, virker som om den er sterkere butt mot butt enn både pevicol og tengit. Men om du snakker med en rørlegger butikk, tar med deg delene dit, så kan de nok sveise dem sammen for deg. Evt. også ta kontakt med en murer, endel murere legger også gulv på baderom og det er samme fremgangsmåte for sveising av PVC og vinyl. 4: vinkelsliper! glem det, er det verktøyet du har å jobbe med?, skrinlegg planene dine og selg utstyret og kjøp brukt/nytt, og vær sikker på at det fungerer |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Okay..har nu lest litt rundt om,og mange mener disse Deltec,ene fungerer best med GROVT medie..
Det jeg har brukt er kjøpt i "løs-sekk"fra forhandler,og heller av type "medium/fint". Ved grovt medie sirkulerer vannet fortere igjennom,og løser seg gjevnere opp.... Nu har jeg hittil heller ikke hatt montert en ph-probe direkte i reaktoren,slik at co2,en tilføres gjevnt i den 24/07..noe som kansje gjør innholdet surere enn strengt tatt nødvendig i beholderen.. Jeg har self. en ph-probe montert i sumpen,men altså ikke en egen i selve reaktoren. Den er imiddlertidigt innkjøpt(for noen mnd.siden faktiskt),og i forbindelse med nyoppsettet av Askøyreefet 2. ,kommer nok denne til å bli montert inn ja(om jeg klarer å lure Torhav over broen... Kan hende det bare er dette som skal til,for å få den til å funke riktigt,og ikke lage "melkevann" i hovedtanken her. Har vel "pushed" for mye co2 gjennom,siden ikke det er en probe i beholderen,som kan "kutte"tilførselen,når ønskt ph er oppnådd i reaktoren.. Merkeligt nok,så har ph i hovedkaret ligget på 8,3-8,5 på dagtid,og kansje ned på 8,1-8,2 på natten her,når jeg kjørte den sist her. Og da tilførte jeg som skrevet co2 nonstop til reaktoren,og Kh lå stabilt rundt 8,5 og Ca rundt 440-450 mener jeg å huske... Nu har jeg ikke kjørt reaktoren de siste 4-5 mnd,grunnet mye omlegging her,og karet skal jo tappes ned/levendes ut,og alt som lukter keramikk,skal graves ned i ett stort hull i bakhaven,en gang for alle Vil jo helst få luket vekk ting jeg ikke var fornøyd med forige gang,og i denne hobbyen lærer en best av sine egne feil,og målet er jo å ikke gå i samme fellen en gang til Ser det blir veldig mye forandringer her på alle måter,på Askøyreef 1 og 2.. Får håpe jeg har lært litt av det første da..
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| "Tungt"reaktorutstyr,vurderes solgt.. | Knut-Arne Berg | Selges | 1 | 17th January 2009 18:10 |
| Lyst på "Mantis Shrimp" aka Odontactylus scylarrus | Brainader | Ny til Hobbyen | 4 | 18th December 2006 13:00 |
| Selges Aqua-Medic "Hang on" skummer Biostar Flotor | killi | Selges | 3 | 17th February 2006 00:19 |
| rykter om ny "stor" korallsending til stavanger!! | alf-magne | Tropiske Koraller | 8 | 4th December 2004 16:16 |