| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
har nå kjørt karret en liten uke med det nye sirkulasjonssystemet mitt...
men det som jeg irriterer meg over er at det kommer fullt av små luftbobbler ut av utblåsene.... ser jo ut som en snøstorm...(ps kan de bobblene påvirke skummeren?) sirkulasjonssytemet ser slik ut http://saltvann.aquafreaks.no/index....album=33&pos=0 og består av 7utblås... og drives av en oceanrunner 6500... har noen en genial ide på hvordan bli kvitt bobblene...? klare ikke komme på noe i farta...
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Skummeren blir nok ikke påvirket på noen måte vil jeg tro.
Hvordan er dysene dine plassert, stikker de langt nok ned i vannet slik at de ikke drar med seg luft fra overflaten? Er det en jevn boblestrøm eller kommer de pulsvis? |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei.
Det kommer kanskje luft inn en eller annen plass. Enten fra innsuget, selve pumpen eller utblåsingene. Prøv å finn ut hvor det er utett og tett det. Endre
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
hei... alle utblåsene er under 2cm under vann...
har også lurt på om det er utett en plass... er nemlig ikke orginal den slangestussen som er på innsuget... kommer jevne strømmer med bobler ja...
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Kan det være du suger falsk luft fra noe sted ?
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Er det fremdeles luftbobler?
Dersom så kan en teori være følgende: Jeg hadde her tidligere endel alger som jeg ikke ønsket å få formye av i vannet når jeg skrapet rutene. Det jeg gjorde var å plassere en maxijet pumpe i karet med avsagd 1/2 liter flaske på fylt med filtervatt... (gammelt triks) Det som da skjer, når filtervatten tilslutt går tett er at pumpen skaper et vakum/sug som "suger" luften ut av vannet. Har ikke vært borti dette på sirkulasjonspumper annet enn når jeg har gjort dette, men en tanke kan være at du har for liten kapasitet på innsuget ditt, eller at pumpen har for lang slange på innsuget slik at pumpen din trekker oksygenet/luften ut av vannet på denne måten...... kanskje..... tror jeg....eller...... :roll: |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Det som du beskriver her Nessen, har jeg også opplevd, og så en annen variant med en OceanRunner3500, jeg eksperimenterte litt med splitting av innsuget, og holdt på med fire 8mm rør, da jeg stengte tre av innsugsrørene kom luften, OR knuste vannet så kraftig på kanten av røret som var ca 45cm nedi en tønne, det kom en jevn strøm av luftbobbler inntil jeg åpnet for to innsugsrør til, da ga det seg.
Mvh Christian... |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Hvis det er rørdimensjonen som evt. er feil kanskje Pjot sitt innlegg "Hvor mye vann kan renne gjennom et rør?" kan være til hjelp ?
Kom til å tenke på noe annet også. Jeg forlenget utbøåsningen fra skummeren min slik at vannet fra skummeren rant ut i andre enden på akvariet mitt, ca 160 cm fra der skummeren var plassert. Oppdaget at akvarie vannet mitt nesten ble melkehvitt på farge av luftbobler. bet i det sure eplet og leste bruks anvisningen. Der sto det ganske klart at ved forlenget utblåsning over 1m ble det anbefalt å sette på et T stykke med kran på for å slippe ut evt. luft. Laget min egen lille patent med å borre et lite hull i røret og limte på en slange stuss. Det fungerte som bare det, og all luft forsvant. Luftehullet peker da oppover slik at ikke noe vann kommer ut av det.
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
hmm... boblene er der fremdeles ja...
tror nessen har et poeng da jeg bruker rør på 20mm inn til oceanrunneren 6500... da struper jeg vel den på en måte... hvis jeg får ett insug til på 40mm vil detta da øke trykket "ut" også???
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Administrator
|
Utdrag fra Pjot sine utregninger:
32mm 3072L/t 40mm 4800L/t 50mm 7500L/t Utregningen hans er laget med utgangspunkt i at vannet skal renne og ikke presses gjennom røret. På min 7200 Deltec pumpe har jeg 40mm rør på innsugs siden og 32mm på utblåsnings siden. enne siden blir snevret ned til 25mm senere for å øke farten på vannet.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Luft ut fra skummeren | sloppy | Lys, filtrering & annet utstyr | 9 | 7th January 2011 21:17 |
| Sp 3000 luft i slangen | SveinA | Lys, filtrering & annet utstyr | 11 | 29th July 2006 09:58 |
| Luft avfukter | Planteplankton | Ny til Hobbyen | 5 | 5th May 2006 05:08 |
| Er mye luft farlig? | geir-h | Ny til Hobbyen | 1 | 15th February 2006 20:51 |
| Bruke luft i akvariet? | Nessen | Lys, filtrering & annet utstyr | 1 | 9th November 2004 10:14 |