| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Hei, jeg har etter lengre tid bestemt meg for å prøve kaldt saltvann.
Karet blir 110L og 70L sump. I den sammenhengen har jeg laget meg kjøling av et lite kjøleskap. Kjøle elementet skal bli plassert direkte opp karet, er ikke sikker på størrelsen på kompressoren men den trekker litt over 100w. Kjøle elementet er plastik belakt så tror ikke det blir noe problem. Kjøleren har ligget i en balje på 55L over natten på badet. Men prøvde meg med vifte på den "radiatoren" som blir varm, men da mistet den effekt.Hvorfor? Noen andre som har prøvd å plassert et kjøle element direkte i karet? Merket at med sirkulasjon sank tempen ganske drastiskt.... |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hadde selv planer om å lage DIY kjøler før jeg startet. Spurte rundt en del men fikk generellt kun 2 svar:
-det kan gå, men tviler\tviler sterkt -nei det går ikke fordi osv. Dette var da med tanke på å ha elementet direkte i karet. Men å ha elementet i en stamp med ferskvann og så sirkulere vann fra akvariet i et rør gjennom den skal kunne gå ann. Det med "radiatoren" som mister effekt kan jeg bare komme med ugrunnet synsing til så det overlater jeg til andre å svare på Om man leser rundt så vil man finne folk som sier et kjøleskap annlegg vil fungere bra mens andre sier det fungerer dårlig. Personlig så synes jeg vi har fått såpass billige kjølere tilgjengelig at jeg droppet DIY tankene. Det er bare å se på kjølerene fra D-D. Har en selv og er kjempefornøyd med den, men kan ikke si noe om andre merker for jeg har ikke erfaring med de ![]() Om du titter på korallen.no så finner du kjølere til en grei norsk pris. Håper det var til hjelp
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Men hva er hindringen?
Så lenge den ikke skader noe å at den funker er jeg veldig hjelpen. Eneste er at den ikke er noe fin... Er det fordi løsningen ikke funker teknisk sett eller for at den ikke kommer til å ha kapasitet til kjøle ned vannet? Siden dette ikke koster meg noe så skal jeg verfall prøve... Sist endret av Torris; 27th February 2009 kl 16:50. |
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Helleland, p.g.a. mye lyd fra papegøyene.
Meldinger: 26
|
Dette med kjøleskap som kjøler, vet jeg om en i Egersund som prøvde i en 540 liter med hell.
Men han malte selve kjøle elementet med Sigural 2 komponents epoxy maling, og det holdt i flere år. Han hadde diverse krabber, reker, sjøstjerner og kuttlinger i karet. Eneste problemet var dugg på front glasset til tider.
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Sitat:
Siden kjøleelementet har et lag plastikk og er uskadet så lar jeg det være sånn. Skal isolere med 5cm isopor på bunn,bak,den ene sideruten og i et eget "kjølerom" der jeg skal ha sumpen. Men ingen som har en forklaring på hvorfor det mister effekt når jeg har vifte på den varme delen? Det eneste målet med denne kjøleren er å holde en max temp på 16-17grader om sommeren. Sist endret av Torris; 27th February 2009 kl 18:46. |
||
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Peltier elementer funger som juling, for økt kjøling legger man til flere peltier elementer..
GHL har lansert kjølere som bruker Peltier.. ![]() KLikk på bildet for mer info.. Denne kjøleren er ikke hokus pokkus å lage.. De fleste delene får man kjøpt hos data forhandlere som f.eks Microplex Sist endret av Frogfish; 27th February 2009 kl 19:17. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Moderator
|
Med forbehold om at jeg sikkert ikke husker helt riktig:
Kjølemediet i kjøleskapet vil nok være beregnet for en mindre effektiv kjøling av kjøleribbene. Dette bestemmes av kokepunkt og kondenseringspunkt på kjølemediet. Mest sannsynlig får du nok best effekt ved rundt 4 grader vann og 20 grader luft (uten hjelp fra viften). Temperaturforskjellen mellom luft og vann bestemmer også hvor effektiv kjølingen kan være. Jo større forskjell, jo høyere effektivitet kan oppnås. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg prøvde til sin tid også både kjøleskap og frysebox til kjøling til et kaldt system , men den eneste effekten jeg oppnådde , var at begge ble varme uten at vannet i karet ble kaldere.
Det er nok (litt avhengig av kjølesystemet) stort sett antall watt som bestemmer hvor mye vann som kan kjøles ned , og de fleste kjøle- og fryseskap har rett og slett ikke nok "power" for å gjøre jobben. Jeg kom i mål med en ølkjøler til slutt - som dro 1000 watt når den koblet seg på (for 450 l vann brutto) Temperaturen i rommet karet står i ,antall og type pumper i karet, luftingen over karet og type/styrke belysning er faktorer som er av stor betydning i tillegg. For å kjøle ned 100 eller flere liter vann ca.10 grader utover disse faktorer ,behøves utstyr som vises på strømmåleren... også opplegget i linken til frogfish anbefaler ca. 1,5 watt pro liter , uten at jeg kan se hvor mange grader nedkjøling dette gi til en gitt utgangspunkt (er dette rettet mot et tropisk system , er det gjerne bare 5 grader , som er for lite til et kaldt system) mvh thomas mvh thomas Sist endret av clown; 27th February 2009 kl 22:33. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Brutto volum hos meg blir ca 150L.
Kjøleren kjøler ned ca60L som står på et veldig varmt bad med varmekabler ned til -0.5 grader....så vil tro at kjøleren vil klare 15grader på ca 150L med god isolering, som er helt ok. |
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Kan det heller være en løsning å avkjøle vannet før det kommer til hovedkaret? |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kjøler | Rinto | Lys, filtrering & annet utstyr | 1 | 27th July 2008 21:26 |
| Deltec Eco Kjøler | Reef | Lys, filtrering & annet utstyr | 1 | 10th August 2006 23:32 |
| Plassering av kjøler utendørs | Petrus | Akvarie tekknisk | 2 | 26th April 2005 14:50 |
| Kjøler ønskes | BareAre | Kjøpes | 0 | 22nd February 2005 18:37 |