D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24th September 2008, 12:35   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Sortland
Meldinger: 122
Standard Kombinert skummer og fluidized bed filter

Driver å sysler litt med følgende ide:

Selvbygd, lukket skummer med ekstra høyt tårn (akrylrør).

I skummeren fylles det sand egnet til bruk i et sandfilter av typen fluidized bed filter.

Vips, så har man et godt biologisk filter kombinert med en stor selvbygd skummer.

Kanskje mest aktuelt for de med kaldt saltvann?

Men så lurer jeg litt på om all sanda vil bli vasket ut av skummeren?
Noen som har stor, utvendig skummer og lyst til å prøve med litt sand i skummeren?
Morild er offline   Svar med sitat
Gammel 24th September 2008, 13:50   #2 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779
Standard Sv: Kombinert skummer og fluidized bed filter

Vet ikke om denne ideen vil revolusjonere akvariehobbyen slik vi kjenner den. I et slikt sandfilter blir vannet tilført fra undersiden slik at vannet er i konstant bevegelse uten å bli vasket ut av beholderen. En evt skummer måtte nok modifiseres før den kunne gjøre nytten som reaktor. Jeg regner videre med at sanden ville gjøre skummingen mindre effektiv, da den ville ødelegge de ørsmå luftboblene vi så gjerne ville ha og gi større bobler istedet. Spørs om man ikke er bedre tjent med å ha to adskilte systemer

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 24th September 2008, 15:49   #3 (permalink)
Member

Tja, tenker egentlig bare på å spare plass.
Driver med kaldt saltvann, og ønsker derfor et biologisk filter som alternativ til ls.

Men er selv tvilende til at det vil fungere i praksis å bare bruke skummerhuset til reaktor, muligens må vannet gå fra skummeren og deretter inn på sandfilteret.

Det viktigste for sandfilteret er at sanda er i bevegelse uten å bli vasket ut, uansett om vannet kommer nedenfra eller ovenfra. Lettest å få til hvis vannet kommer inn nede og renner ut oppe på sandfilteret.
For å ikke bli vasket ut må det ikke være for mye strømning der vannet skal passere ut av sandfilteret, slik at sanda synker mot bunnen mens vannet renner over og ut av sandfilteret.

Ellers kan man jo alltids kjøpe seg både stor skummer og sandfilter, så at det skal være noe nytt og revolusjonerende hadde jeg ikke akkurat tenkt.

Men hadde vært moro å bygge det selv, og da i en mer kompakt utgave )

Sist endret av Morild; 24th September 2008 kl 15:58.
Gammel 25th September 2008, 05:59   #4 (permalink)
Junior Member

William Jr. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Danmark
Meldinger: 51

Det er en interresant ide'. Men jeg tror ikke at det vil virke... For meget flow vil hvirvle sandet rundt, og ud af beholderen.
- Og det kommer an på hvad du søger at opnå?? Jeg tænker at det må være for at nedbryde No3, og så er det en dårlig ide' da No3 effektivt lader sig nedbryde Anaerobt. Og skummeren jo logisk er høj Aerob...
Istedet ville jeg foretrække at lade sandet ligge passivt i sit eget kammer, og dette er reaktionen:

Animation of Nitrogen Cycle
Her et billede af min sump:

- I skillerummene i midten ilter jeg med 4 luftsten, i nedad gående vandsøjle (Counter Current). Jeg gør dette for at sikre at ingen gasarter fra filtret ender i akvariet.

Mvh. Flemming
Gammel 25th September 2008, 13:45   #5 (permalink)
Member

I alle biologiske filter trenger man tilstrekkelig overflate for å få nok bakterivekst.
I et fluidized bed filter, så utgjør den samlede overflaten på sandkornene en betydelig større overflate enn i de fleste andre typer filter.
Men sanda må være i bevegelse, slik at det kommer oksygen til alle flatene.

Filteret omdanner ammoniakk til nitrit og deretter nitrit til nitrat, men det kan ikke fjerne nitrat.
Filteret holder ikke på nitrat, og blir derfor ikke til en nitratbombe som kan skje med flere typer filtermedium.
I kaldt saltvann så vil det bli et alternativ til ls.

Og hvorfor kombinere det med en skummer?
Flere grunner:

1. Om mulig spare plass
2. Har altfor liten skummer i dag.
3. Bruke samme gjennomstrømming (pumpe) som til skummeren. Riktig utforming på reaktor til filteret bør kunne senke vannhastighet nok.
4. Selvbygging er gøy!
5. Selvbygging er ekstra gøy når man kan prøve ut nye ting!
Gammel 26th September 2008, 18:12   #6 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 125

Interessant tanke, men tror det blir for vanskelig i praksis. I skummere ledes vannet inn oppe og går nedover. I sandfilter går vannet oppover. Hvilken vei skulle vannet gått? Så var det problematikken med sand som kan bli dradd inn i skummerpumpene. Merk at sandstøv sliter på pumpeakslinger. Jeg hadde en gang et kar med maller og leirete vann. Det var et biotopeksperiment. Problemet var at det tok ikke mer enn en uke før en maksijetaksling var slitt ned til halv tykkelse.
Gammel 5th October 2008, 15:30   #7 (permalink)

Medlem siden: Jul 2008
Meldinger: 1

Hei.

Hva med å lage to kammer?
Første har du Fluidized bed filter og fra den setter du skummeren. Slik at vannet går inn i bunn på FSB filteret og videre til toppen av skummeren, Der etter ut i bunn av skummern.
Du trenger da å lage en luft skummer i tillegg til en pumpe.
venaas er offline   Svar med sitat
Gammel 5th October 2008, 16:22   #8 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Åsane/Bergen
Meldinger: 606

Dette var ikke en dum idè synes jeg. Gjennomførbart skal det også være med litt oppfinnsomhet.
Et sandfilter mates jo fra bunn til topp og slipper ikke ut sand. Om du bygger et filter i samme dur som deltecs fosfatfilter har du et fiks ferdig sandfilter. Om du fikser en kobling på toppen av denne og setter på en skummer på toppen er jo problemet løst.
For å spare byggehøyde samtidig som du kan ha høy flow, er stor diameter viktig. En skummer på toppen av dette røret bør kunne tas av for å kunne rengjøre enhetene hver for seg. På denne måten vil sandfilteret ta seg av den biologiske filtreringen og skummeren fjerner avfallsstoffene, samtidig som den tilfører oksygen til returvannet som vil ha redusert oksygenmengde på grunn av oksygenforbruket ved bioligisk nedbrytning. Det blir jo rene kinderegget. Tre ønsker på en gang.
Torhav er offline   Svar med sitat
Gammel 9th October 2008, 21:42   #9 (permalink)
Member

Takker for gode innspill!

Kommer tilbake med skisser av en løsning jeg har tenkt på...
Gammel 9th October 2008, 22:28   #10 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Synes rekkefolgen her ble feil. Sjøl ville eg latt vannet fra akvariet gått inn i skummeren i toppen og deretter i filteret. Grunnen til dette e` at skummeren tar proteinene fra vannet før de blir omdannet til ammonia. Dette vil effektivisere skummingen og lage mindre belastning på filteret som resulterer i mindre mengde nitrat.

Tror ikkje denne ideen var så dum, men trenger nok litt prøving skulle eg tro. De microboblene man ofte sliter med etter en skummer vil mer eller mindre bli eliminert vekk i filteret. Luften som roter seg inn i filteret vil ikkje forsvinne men bli til store luftbobler som e` lettere å bli kvitt. De aerobe bakteriene vil få masse oksygen og vil trives godt. Et mulig problem kan bli at man må stille skummeren ganske ofte i.o.m. at filteret får redusert gjennomstrømning etterhvert som skitt samler seg. Då kommer eg frem til at tricklefilter e` en veldig bra ting å plassere etter skummeren. Plasserer man en DSB etter dette har man et komplett filter som tar seg av hele syklusen.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Filter i saltvann ?? Linka Lys, filtrering & annet utstyr 8 30th December 2007 09:54
Uv-filter leffi Lys, filtrering & annet utstyr 8 30th July 2007 11:01
Rør til UV-filter Aquaria Lys, filtrering & annet utstyr 4 2nd May 2007 18:11
Fluidized sand filter Chriss Lys, filtrering & annet utstyr 8 21st February 2005 22:14
Nitrat filter! Chriss Lys, filtrering & annet utstyr 11 29th December 2004 13:38