D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 7th July 2008, 16:51   #1 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508
Standard Bygge bord

Da er det så smått igang med prosjekt akvarie i vegg og sump i kjeller, trenger å lufte noen spørsmål.

- Noen som har en enkel tegning til et akvariebord bygget i 2"4, den skal ikke synes så det kan se ut som helvete om nødvendig , men jeg har tenkt at det bør være et frittstående bord som ikke forankres i veggen på noe vis og må således stå stødig på egenhånd og tåle en 400 liters tank, er mest redd for at det skal vri seg på noe vis.

- Tenkte å legge en litexplate jeg har liggende som mellomlegg mellom tanken og stativet, noen betenkeligheter med det?

- Sumpen skal ned i vaskekjelleren i et eget skap, men tenkte at skummer blir poblematisk her? om det suger inn støv og partikler fra såpe o.l, bør jeg legge innsuget opp i lufteventilen? hvor lang kan man lage slangen på innsuget til en skummer?
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 7th July 2008, 21:12   #2 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Kvinnherad
Meldinger: 299
Standard Sv: Bygge bord

Hei! er helt revva på å tegne,men kan prøve å forklare:
Bygg 2 rammer som er like store og har ønsket størrelse i forhold til karet. Monter 2*4 på høykant altså ikke liggende, da er den mye sterkere.Så lager du 4 søyler i ønsket høyde som er helt like(viktig) som du plasserer imellom rammene.
Eg anbefaler å bruke beslag til å montere alt med, det er sterkt som brennevin,Brukes i alle sammenføyninger.
Visst det ikke skal monteres i vegg eller plates, bør du bruke skråstivere.
Da setter du en 2*4 ifra foreksempel nede til venstre og opp i høgre side i bakkant. og motsatt fremme. Dette kan du gjøre på kortsidene også.Da vil bordet være idiotsikkert. På toppen kan du bruke en gulvsponplate som du smører inn med noen vannfast. Kanskje litt knotete forklart, men håper du skjønner hva eg mener.
Erik er offline   Svar med sitat
Gammel 8th July 2008, 11:56   #3 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Skien
Meldinger: 98

Her er ett bilde av mitt etter tegning fra det svenske forumet

Det er først en ramme i bunn med fordelere på 2*4, så en xfinerplate, resten er 1,5*3 bortsett fra stolpen i midten foran som er 2*4. Dette har fungert utmerket på min 540-liter til nå (ca 1 år) og ser ingen grunn til at det ikke skal fortsette med det.
Bård er offline   Svar med sitat
Gammel 8th July 2008, 13:43   #4 (permalink)
Senior Member

endy sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 323

om du skal lage det i 2x4 så må du være nøye når du tar ut plank.

disse e ofte skjeve og svake. 2x4 og 2x2 og etc er laget av de tynneste grenene på treet og er derfor ofte svake. jeg ville laget det i x-finer og støttet opp med 2x4.
x-finer er så stabilt som det er mulig å få det når du skal lage noe i tre.

ellers anbefaler jeg som regel å lage slikt i r.f stål hvis man kmmer opp i en viss størrelse på karet. jeg hadde ikke kunnet sette karet mitt på den standen som er på bildet om det står fritt og sovet godt. ikke mye som støtter sideveis. en rygg på ville gjort nytten. alle har vel merket hvor svakt et ikea skap er før ryggen er spikret på plass.
endy er offline   Svar med sitat
Gammel 8th July 2008, 14:23   #5 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Skien
Meldinger: 98

Sånn for ordens skyld så er benken min kledd med plater, så det er dønn stivt. Det er en nødvendighet som Endy nevner over her.
Bård er offline   Svar med sitat
Gammel 10th July 2008, 00:50   #6 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Hmm ja det var litt der det stoppet for meg også, greit nok når det kles med plater slik de fleste tegningene viser, derfor jeg spør om tegning, om det skal lages uten kledning må jo stendere og sammenføyninger gjøres bra på strategiske steder om det ikke bare skal vri seg og gå i bakken med tiden. Har ikke lyst å legge på kledning da det vil gjøre det vanskelig å komme til under. Kansje jeg bare skal ta leca med 2"4 ramme oppå? selv om det heller ikker ideelt med hensyn til tilgjengelighet under.
Gammel 17th July 2008, 18:34   #7 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Jeg har gjort som mange av dere har skrevet her tidligere. Bruk av tre når man kommer opp i den størelsen kan sikkert fungere en stund, men jeg kommer alldri til å bruke det igjen.
Kall meg en flise spikker men skal man bruke noe som du vet alldri flytter seg, så gå heller for en behandlet stål eller leka/betong konstruksjon.
Får du noen til å sveise en stålkonstruksjon på mål, så pass på å nevne hva det skal brukes til og at VATER er vitalt i vår sammenheng.
Behandling av stål kan du gjøre selv for en billig penge.

Leka og betong er også mulig å bruke i og med at du skal ha sumpen din i kjelleren. Så plass mangel under karet er ikke kritisk. I tillegg så er det jo DØDT materiale...

I og med at du kler karet inn i veggen og fundamentet skal stå fritt så spiller det jo heller ikke noen rolle hvordan det ser ut.

Når det gjelder underlag så ville jeg gjort som Endy nevnte og brukt x-finer og 2 lag med f.eks Cellefoam for å gjevne ut eventuelle små "hakk" etc.

Gammel 18th July 2008, 14:47   #8 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Ja det ble leca, akkurat returnert fra handleturen, fikk til og med en flislegger i baken med på kjøpet(vi snakker om bilkjøring her altså), voldsomt smell og lekasteinene ble kastet litt runt om kring i bilen, pheu! tar litt før pulsen legger seg igjen gitt, men det gikk greit heldigis og fyren tok ansvar for udåden uten noe mukking, satser på å ungå slike episoder på mandag når karet skal hentes.
Gammel 18th July 2008, 15:29   #9 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447

hvis du har lyst på et litt utradisjonelt, men rå-stilig bord så kan du jo ta en titt på det her:

joachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 18th July 2008, 17:39   #10 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Veldigt Vakkert Joachim!
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
160 liters akvarie med bord og skummer selges. stian_michael Selges 3 30th April 2007 23:37
160 liters akvarie med bord selges i Bergen Roger Selges 0 3rd March 2006 21:34
300 liters akvastabil akvarie med bord selges Roger Selges 2 18th June 2005 22:08
Bygge HQI! Chriss Lys, filtrering & annet utstyr 18 31st May 2005 17:46
Bygge rev !! Rusky Aquascaping 5 21st August 2004 14:40