| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Har endelig klart å slå kloa i drømme tomten og har av den grunn begynt å planlegge mitt neste akvarie.
Huset vil stå ca 50-60m fra sjøen, 10m over havet, dvs jeg har tilgang til friskt saltvann uten å slite livet av meg Siden dette er før hustegningen er kommet på tegnebordet er det bare å komme med ide'er og innspill. Ser for meg et eget bakrom, akvariestørrelse 2-3000l
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Ser for meg at jeg kan legge ut et rør/slange i sjøen tilkoblet en suge pumpe. Jeg kan da suge vannet fra sjøen rett i noen dunker som jeg kan ha stående i naustet. Jeg kan deretter evt. sette opp noe filtrering i dunkene...
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Forhandler
|
På akvariet på nordnes går det kontinuerlig friskt sjøvann gjennom korallrevstankene. Det e` ikkje snakk om mer enn ca. 60L/t på et kar på ca. 1000L. Dette mener de har en positiv effekt på å holde vannverdiene stabil. En liten tanke kanskje.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
God ide' men da må jeg finne på et ellerannet for sommer halvåret.. Må vel tenke ut et ellerannet rense system for røret som frakter saltvann fra sjøen og til akvariet når det ikke er i bruk.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Du vil få groe i rørene (stort sett blåskjell), men et par dagers tilbakespyling med ferskvann i ny og ne vil gjøre susen. I verste fall kan du fylle røret med en syreblanding for å få bort "levende stein" inni rørene. Det burde holde med ferskvann hvis du ikke lar det gå for langt.
|
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Likegreit å bare legge en slange ned til middelhavet? :cheesy:
Nei men alvorlig Hvor dypt skal du ha denne slangen/ røret? Du skal da ha en mellomtank i naustet der du varmer vannet til riktig temp, eller ca lik..? skal du da ha et filter som holder ute dritt og lort som kan bli sugd inn? Hvordan er det med algeforekomsten da, skal du suge vannet inn hele tiden, kan jo være du får dratt med deg litt uaktuelle ting.. Soimmerhalvåret ja, hehe, alltid greit med litt olje og bensin i tanken, eller hva :?: :mrgreen:
|
|
|
#7 (permalink) | ||||
|
Administrator
|
Sitat:
Sitat:
med sirkulasjon. Hva slags filtrering vet jeg ikke helt enda, men en kombinasjon av blåfilter og sandfilter kan være en mulighet. Oppvarming av vannet har jeg ikke tenkt helt på enda.. Et alternativ er oppvarming av vannet i naustet, et annet er å ha f.eks 200l stående inne i huset. Går jo ikke mange dagene å varme opp en dunk hvis den står i et varmt rom. Sitat:
Sitat:
Som sagt så er dette kun på ide´fasen, men siden tomten er som den er, mener jeg at det vil være synd å ikke utnytte mulighetene. Har du noen andre løsninger Ultraguko ?
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Du kan jo også vurdere et kaldt saltvann i tillegg, med norsk fauna. Pump vannet rett inn i karet, uten noen form for oppvarming.
Endre
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Har tenkt på det, men det blir er et annet prosjekt
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Jeg tror vi har diskutert to uavhengige problemer:
1) Groe og forstoppelse i rørene som fører vann fra havet og opp til huset. Rør "gror igjen" av blåskjell og rur som etablerer seg inni rørene. Rør med fast gjennomstrømning (f.eks i akvakultur) gir et glimrende miljø for filterfødere. 2) Kontroll av vannet som kommer i karet. Friskt sjøvann vil føre med seg larver av alt som finnes i havet. Du kan regne med at noen slår seg ned i karet. Likevel, et tropisk kar vil vel ha for høy temperatur til at blåskjell, rur og norske svevealger trives? En positiv effekt kan være tilførsel av endel levende fór. I beste fall kan tropisk yngel vokse opp på norske mikro-organismer. |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| nytt akvarie oppsett | endy | Aquascaping | 19 | 2nd November 2006 20:09 |
| Akvarie oppsett.. | Frogfish | Lys, filtrering & annet utstyr | 4 | 12th January 2006 00:14 |
| AKvarie oppsett | Frogfish | Lys, filtrering & annet utstyr | 11 | 19th April 2005 22:20 |
| Bygge akvarie (liten digresjon til temaet med samme tittel) | Andreas | Lys, filtrering & annet utstyr | 3 | 17th November 2004 07:33 |
| Bygge Akvarie | Rusky | Lys, filtrering & annet utstyr | 36 | 23rd March 2004 00:30 |