D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13th November 2004, 22:29   #1 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Det perfekte akvarie oppsett til planlagt bygge prosjekt.

Har endelig klart å slå kloa i drømme tomten og har av den grunn begynt å planlegge mitt neste akvarie.

Huset vil stå ca 50-60m fra sjøen, 10m over havet, dvs jeg har tilgang til friskt saltvann uten å slite livet av meg

Siden dette er før hustegningen er kommet på tegnebordet er det bare å komme med ide'er og innspill.

Ser for meg et eget bakrom, akvariestørrelse 2-3000l
Gammel 14th November 2004, 12:40   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Standard Re: Det perfekte akvarie oppsett til planlagt bygge prosjek

Ser for meg at jeg kan legge ut et rør/slange i sjøen tilkoblet en suge pumpe. Jeg kan da suge vannet fra sjøen rett i noen dunker som jeg kan ha stående i naustet. Jeg kan deretter evt. sette opp noe filtrering i dunkene...
Gammel 14th November 2004, 16:33   #3 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

På akvariet på nordnes går det kontinuerlig friskt sjøvann gjennom korallrevstankene. Det e` ikkje snakk om mer enn ca. 60L/t på et kar på ca. 1000L. Dette mener de har en positiv effekt på å holde vannverdiene stabil. En liten tanke kanskje.
Gammel 14th November 2004, 18:56   #4 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

God ide' men da må jeg finne på et ellerannet for sommer halvåret.. Må vel tenke ut et ellerannet rense system for røret som frakter saltvann fra sjøen og til akvariet når det ikke er i bruk.
Gammel 14th November 2004, 19:05   #5 (permalink)

Medlem siden: Sep 2004
Meldinger: 18

Du vil få groe i rørene (stort sett blåskjell), men et par dagers tilbakespyling med ferskvann i ny og ne vil gjøre susen. I verste fall kan du fylle røret med en syreblanding for å få bort "levende stein" inni rørene. Det burde holde med ferskvann hvis du ikke lar det gå for langt.
Hans_Petter er offline   Svar med sitat
Gammel 14th November 2004, 23:10   #6 (permalink)
Member

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Aust-agder -Arendal
Meldinger: 120

Likegreit å bare legge en slange ned til middelhavet? :cheesy:

Nei men alvorlig

Hvor dypt skal du ha denne slangen/ røret?

Du skal da ha en mellomtank i naustet der du varmer vannet til riktig temp, eller ca lik..?

skal du da ha et filter som holder ute dritt og lort som kan bli sugd inn?

Hvordan er det med algeforekomsten da, skal du suge vannet inn hele tiden, kan jo være du får dratt med deg litt uaktuelle ting..

Soimmerhalvåret ja, hehe, alltid greit med litt olje og bensin i tanken, eller hva :?: :mrgreen:
Gammel 14th November 2004, 23:28   #7 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av ultragoku
Likegreit å bare legge en slange ned til middelhavet? :cheesy:

Nei men alvorlig
Hvor dypt skal du ha denne slangen/ røret?
Det kommer litt an på sugepumpen, hvor mye kapasitet den har/løfte høyde.. I utgangspunktet vil jeg legge den så dypt som mulig, innen rimelighetens grenser. En plass mellom 20 og 40m burde ikke være umulig. Men som sagt det er pumpen som evt. setter de begrensingene.

Sitat:
Du skal da ha en mellomtank i naustet der du varmer vannet til riktig temp, eller ca lik..?
skal du da ha et filter som holder ute dritt og lort som kan bli sugd inn?
Tenkte at hvis vannet kommer inn i en dunk ovenifra, gjennom et filter vannet renner ut av en kran i bunnen og over i en ny dunk, hvor jeg evt. gjenntar operasjonen inntil det havner i en oppsamlingsdunk.
med sirkulasjon. Hva slags filtrering vet jeg ikke helt enda, men en kombinasjon av blåfilter og sandfilter kan være en mulighet.
Oppvarming av vannet har jeg ikke tenkt helt på enda.. Et alternativ er oppvarming av vannet i naustet, et annet er å ha f.eks 200l stående inne i huset. Går jo ikke mange dagene å varme opp en dunk hvis den står i et varmt rom.

Sitat:
Hvordan er det med algeforekomsten da, skal du suge vannet inn hele tiden, kan jo være du får dratt med deg litt uaktuelle ting..
Tenkte egentlig på å kjøre et slikt system i den perioden det ikke er algeoppblomstring altså høst, viter og tidlig vår. Men det burde ikke være noe problem å koble på en haug med UV reaktorer for å ta knekken på algene om sommeren, men det tror jeg vil koste alt formye.
Sitat:

Soimmerhalvåret ja, hehe, alltid greit med litt olje og bensin i tanken, eller hva :?: :mrgreen:
Tror ikke olje og bensin er noe problem om sommeren så sant du henter vannet dypt nok. :mrgreen:
Som sagt så er dette kun på ide´fasen, men siden tomten er som den er, mener jeg at det vil være synd å ikke utnytte mulighetene.
Har du noen andre løsninger Ultraguko ?
Gammel 15th November 2004, 09:42   #8 (permalink)
Senior Member

Meldinger: 475

Du kan jo også vurdere et kaldt saltvann i tillegg, med norsk fauna. Pump vannet rett inn i karet, uten noen form for oppvarming.

Endre
Gammel 15th November 2004, 16:10   #9 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Har tenkt på det, men det blir er et annet prosjekt
Gammel 15th November 2004, 20:10   #10 (permalink)

Medlem siden: Sep 2004
Meldinger: 18

Jeg tror vi har diskutert to uavhengige problemer:

1) Groe og forstoppelse i rørene som fører vann fra havet og opp til huset.

Rør "gror igjen" av blåskjell og rur som etablerer seg inni rørene. Rør med fast gjennomstrømning (f.eks i akvakultur) gir et glimrende miljø for filterfødere.

2) Kontroll av vannet som kommer i karet.

Friskt sjøvann vil føre med seg larver av alt som finnes i havet. Du kan regne med at noen slår seg ned i karet. Likevel, et tropisk kar vil vel ha for høy temperatur til at blåskjell, rur og norske svevealger trives?
En positiv effekt kan være tilførsel av endel levende fór. I beste fall kan tropisk yngel vokse opp på norske mikro-organismer.
Hans_Petter er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
nytt akvarie oppsett endy Aquascaping 19 2nd November 2006 20:09
Akvarie oppsett.. Frogfish Lys, filtrering & annet utstyr 4 12th January 2006 00:14
AKvarie oppsett Frogfish Lys, filtrering & annet utstyr 11 19th April 2005 22:20
Bygge akvarie (liten digresjon til temaet med samme tittel) Andreas Lys, filtrering & annet utstyr 3 17th November 2004 07:33
Bygge Akvarie Rusky Lys, filtrering & annet utstyr 36 23rd March 2004 00:30