| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Har vurdert å prøve meg med en av aquamedic eller eheims pumper for montering over karet med røropplegg for å skape sirkulsjon.
Bruker i dag et antall maxijet sirkulasjonspumper, men dette blir litt i slappeste laget. Samtidig er det jo en ødeleggende estetisk faktor å ha disse klumpene henge på veggen i karet... Vil derfor spørre om noen har laget egen sil for pumpeinnsug? Har der tenkt, siden jeg har hjørnekar med avrenning i hjørnet at et flatt kammer skulle kunne ligge mot veggen som danner hjørneavsuget. Det estetiske er naturligvis viktig... (vil jo ikke ødelegge intrykket man får av de flotte grønne algene mine :? ) Har noen laget noe lignende? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Pjot har et slikt opplegg på gang.. Husker ikke helt, men mener han skal skjule to Tunze stream pumper bak en skråstilt vegg.. pumpen blir koblet til rør med forgreninger.. Tipper han kan forklare dette 1000 ganger bedre en meg
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Forhandler
|
Personlig e` eg tilhenger av symmetri. Men eg synes ikkje pumper e` nokke flott å se på. I ene hjørnet har eg en skråstilt vegg som fungerer som overrenn til sumpen. I andre hjørnet har eg også en skråstilt vegg med en litt annen funksjon. Langs bunn i bakre kant ligger der et rør med masse spalter i. Dette røret gør inn bak veggen. Bak denne veggen kan man plassere pumper uten at man kan se de. Herfra tenker eg et rør fra pumpen som går over vannstanden og ned i hvert fremre hjørve av karet. Her kommer trøkket ut. Samtidig har eg et rør med masse huller som sprer vannet fra sumpen ut i karet. Dette ligger langs overflaten i fremre hjørne. På denne måten kan man stille og justere sirkulasjonen som man vil, og ikkje en eneste pumpe eller rør blir synlig.
Vannet til sirkulasjonpumpene blir trukket inn bak revet og spyler deretter på revet forfra. Dette mener eg sikrer en god utnyttelse av pumpekapasiteten og en jevn fin sirkulasjon med masse muligheter. Dessverre e` ikkje kontoen min helt enig i at eg kan kjøpe disse nye pumpene enda men de kommer nok. Ser ikkje så mye til disse pumpene som står der no heller siden eg har dekket inn litt av sidene med lister. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Member
|
Symetri er flott, men samme løsningen går nok ikke for meg da jeg har hjørnekar.... Har avrenningen i bakre hjørne (var for meg "symetrisk" selvfølgelig å plassere den der) noe som gir meg en vegg det er vanskeligt å holde rein... Det å komme til på innsiden av glassveggen oppi avrenningen er ikke lett uten å demontere alt av treverk karet er bygget inn med. Tanken var derfor å kunne slå to fluer osv. ved å lage et innsug for en sirkulasjonspumpe (har våte drømmer om en oceanrunner 6000) for montering over vannet, der innsuget dekker denne veggen mot avrenningen. Har tenkt på noe som f.eks slike perforerte plater man fikk for bruk under sanden i ferskvannskar for å filtrere vannet gjennom sanden, kanskje dette kunne vært brukt på en eller annen måte.
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei.
OceanRunner pumpen er ikke "self-priming" eller hva det nå heter på norsk, om Eheim pumpene er det vet jeg ikke. Dette betyr at det ikke bare er å plassere en pumpe over vannoverflaten og stikke en slange/rør nedi vannet å forvente at det begynner å suge vann, desverre. De er avhengig å stå lavere en vann linjen de skal suge fra. Jeg tror det er mulig og gjøre noen triks som kan få pumpen til å startet, men dette har jeg ikke forsket så mye på. Finner du ut av det så post gjerne noe om det her, har litt lyst til å prøve det samme selv. Endre
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Var ikke klar over det problemet Endre. Takker for tipset, da skipper jeg videre planlegging i den retningen :!: Har også vært inne på tanken på å plassere selve pumpen under karet, da det der vil være større mulighet for å støydempe den.
Er nok beste løsning da, selv om det å forlenge røropplegget nok stjeler litt effekt.... |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Plasserer du pumpen under akvariet vil du få det til å virke vh.a hevert metoden
Et eksempel er saltvanns racket i Marken. Det ble drevet av en Eheim1060. Vi erstattet den med en Oceanrunner 6500 for å få litt bedre sirkulasjon i de øverste karene. Resultatet ble at sirkulasjonen ble dårligere OC56500 klarte ikke løftehøyden :| Det er medandre ord en kraftig sirkulasjons pumpe og ingenting mer.
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
Vil ikke dette bli mer eller mindre opphevet dersom jeg bruker innsug fra karet? På denne måten vil jo inntak og utblåsning være på samme sted, så vil ikke det da bare stå på motstanden rørlengden genererer?
Kan være jeg tenker feil her, men inne på det racket er vel inntaket nede i en sump og da ser jeg for meg at løftehøyden vil virke inn på en anen måte... |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Du vil nok minske det noe, men hvis vannet skal pumpes opp igjenn av samme pumpe (innsug til pumpe i kar utblåsning fra pumpe i kar) må jo pumpen fremmdeles jobbe med mottrykk, noe som vil påvirke effekten noe. (eller har jeg missforstått helt nå ? )
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
Forhandler
|
Sitat:
Dette med motstand i rørene kan man gjøre noe med. Jo større rør jo mindre motstand. Selvfølgelig litt overdrevent med 300mm rør men slik e` regelen. Fortjenesten minker på hver økt rørdimensjon. På en or 6500 ville eg gjerne brukt 40mm på innsuget og 32mm på utblåsningen. Denne kan knipes i karet for å få bedre fart på vannstrålen om onskelig. Kan også fordeles ut i flere løp. |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|