| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Har lenge drevet og vurdert innkjøp av et lite sveiseapparat til plast.
Det koster 4-5000, da har man et munnstykke på apparatet som passer til rund tråd tykkelse 5 mm. Sveising med et slik apparat kan sammenlignes med å legge en fuge. Man kan ikke sveise tykke plater, men 15 mm plater med sveising på begge sider går greit. Et sånt sveiseapparat er selvsagt ikke så raskt å sveise med som et større apparat til 20.000,-. Mulighetene er derimot mange. Lystopper, sump, akvarium med glass i frontveggen, karantekar osv. Alt kan lages i sort PE, som ikke avgir noen farlige stoffer til akvariet. PE er ikke limbar, så glasset i frontveggen kan ikke limes utenpå plasten. Glasset må festes i ei ramme laget av PE, ramma sveises deretter fast til resten av karet. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Det er et selskap som lager gigantiske private akvarier: De heter Royal exclusiv. Du har sikkert sett karene deres hvis du er litt interessert i bygging. Teknikken deres er slik: De lager en stålramme i L profil. Så setter de inn 30 mm kryssfiner og glass i rammen. På innsiden sveiser de 6mm plastplater. Kryssfineren sørger for stivhet, plasten tetthet og støtsikkerhet. Utenpå hele greien sveiser de tynne plastplater for dekorasjon. Det blir et veldig enkelt og reinslig arbeid. Ingen støping, sliping, lakkering osv. Du kan lage veldig mye fint med den typen verktøy. Særlig hvis du har tilgang på billig plast.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Ja, de lager utrolig flotte akvarium.
Ser at de bruker hard PVC istedenfor PE, og den er jo også limbar, akkurat som de PVC rørene som mange bruker. Hvis man bruker ekstra slagfast PVC, så tåler denne også mer slag og lavere temperaturer. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei
Har du sett på priser rundt dette prosjektet ditt. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Forhandler
|
Kor kjøper man et slikt sveiseapparat og kor får man tak i slike PE-plastplater?
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Junior Member
|
GPA.no kan skaffe slike plater. De jeg handler fra kan sveiseapparat. Jeg handler hos BD grossit
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Mange som kan skaffe plater, selv så kjøper jeg de gjennom jobben fra en leverandør som heter Vink Plast.
Eller fra Astrup Plast. Synes selv at Vink Plast er den beste leverandøren, men begge er grossister. Men tror de selger i små kvanta til privatpersoner også. Den billigste plasten er sort regenerert PE. Det er samme plasten som de bruker f.eks. på oppdrettsanlegg, eller i plastbaljer til sement, så den tåler en del. Bakdelen er at den ikke kan limes på, så det er ikke så enkelt å feste glasset. Så har man hard, slagfast PVC. Det er det samme som brukes i rør av PVC. Det er en plast som kan limes til, så det er enklere å feste glasset. Men den er dyrere enn PE. En leverandør av plastsveiseapparat som jeg har forespurt pris hos: http://www.inter-supply.no/site/maler/x/ Finnes andre merker også, driver og undersøker hva som er bra nok til mitt bruk. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
interessant! ettersom jeg bor et steinkast fra vink-plast på sofiemyr, så kanskje jeg burde undersøke dette litt nærmere... når jeg skal ha større akvarie med ny sump, så hadde det jo vært topp å kunne lage det selv. Det vil jo egne seg spesielt godt for in-wall systemer, hvor man kun har 1 langside synlig...
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
sett svoger har slike plater(tror jeg). Han igjen får de fra en onkel som driver anleggsarbeid. 1 cm tykke og 2 x 1 meter. Vurderer også en gang å bygge stort akvarie med de, da gjerne med kryssfiner og 2x4 utenfor... :-)
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Member
|
Regnet kjapt over kostnader ved bygging i 15 mm PE plater og 15 mm glass i frontveggen.
For et akvarium på 1400 liter så blir kostnaden røfflig 20.000,- For et akvarium på 3000 liter så blir kostnaden røfflig 30.000,- Inkl mva og innkjøp av et lite sveiseapparat. Frontglasset drar prisen kraftig opp, pga. av at jeg har regnet med såpass dype akvarium at frontglasset må være i 15mm tykkelse. Prisen på frontglasset kan variere med så mye som 5000 kr alt etter om det kan brukes 10 mm, 12 mm eller 15 mm glass. Plastplatene kan avstives med kryssfinerplater, og dermed kan man bruke 6 mm plast. Kostnaden for sveiseapparatet vil også kunne fordeles på akvariet og f.eks en selvbygd sump. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Sluseventil plast | norskfisk | Lys, filtrering & annet utstyr | 3 | 8th August 2007 18:53 |
| Plast dunk | paulrene | Kjemien i akvariet | 6 | 7th January 2007 12:09 |
| Pusse glass | stoffer | Akvarie tekknisk | 9 | 19th September 2006 22:10 |
| Liming av glass/PVC | Mack | D.I.Y Gjør det selv | 10 | 5th May 2006 21:25 |
| Plast | hummer | Akvariet | 9 | 1st February 2006 21:01 |