D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19th October 2004, 10:07   #1 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Overflate avrenning nødvendig (nytt akvarie oppsett)?

Holder på å sette opp igjenn akvariet mitt. I den sammenheng har jeg begynt å bli usikker på om jeg virkelig har bruk for en overflate avrenning.
Akvariet mitt er på 540l oppsatt uten sump.

Oppsettet mitt består av 2 Tunze Stream pumper på 12000l/t hver (går på intervall)
1 stk Deltec HLP 8070 (ekstern pumpe) som gir 7000l/t for drift av Skummer, ETSS 800Pro downdraft skummer.

Vannet suges over kanten på akvariet med Deltec pumpen som er koblet direkte på skummeren. Alt vannet blir returnert direkte til akvariet. Pumpen er av høytrykks typen, dvs den leverer 7000l/t til skummeren under høyt trykk, må ikke forveksles med en sirkulasjons pumpe.

Tanken min er at siden jeg har en turnover fra skummeren på 7000l/t vil alt akvarie vannet mitt ha vært igjennom skummeren 14 x iløpet av en time. Siden skummervannet blir returnert i overflaten (7000l/t) tror jeg proteinene i overflate vannet vil bli mer blandet med resten av akvarie vannet en hvis jeg hadde hatt lavere sirkulasjon.

En annen sak er at hvis jeg suger 7000l vann fra et hjørneavsug er jeg redd for at jeg flere ting kan gå galt.
a) Jeg ikke klarer å levere nok vann til skummeren ved en evt. feil ved vannpåfylling.
b) Surkle lyder/ pumpen vil kunne suge luft ved for lav vannstand og stoppe/gå tørr.

Jeg legger ved to skisser av oppsettet mitt med forskjellige løsninger uten hjørne avrenning.

Noen som har noen synspunkter, evt andre ideér på hvordan jeg skal få laget en bra løsning ?
Gammel 21st October 2004, 23:40   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Standard Re: Overflate avrenning nødvendig (nytt akvarie oppsett)?

Hmm.. ingen som har noen synspunkter på denne saken ?
Gammel 22nd October 2004, 07:32   #3 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Rong, Øygarden
Meldinger: 227

Hei Frogfish!

Hvorfor ikke bruke avrenning?

Går ut fra at du har en avrenning tillaget på karet pr i dag siden du snakker om å ikke bruke dette når du starter det opp igjen, det høres vertfall ut som om dette er et kar du har hatt i drift tidligere. Har hørt om de som synes at avrenningen bråker, men det er jo nok av muligheter for å fikse det...
Jeg ville nok holdt fast på fordelene med en avrenning som at du f.eks. kan "safe" deg litt mot eventuelle feil på slanger og koblinger slik at en lekkasje ikke nødvendigvis tømmer tanken.Samtidig får du jo en litt lekrere overflatehinne i karet.

Derimot kan jeg ikke tenke meg at det skulle ha så mye å si, det er jo tross alt en rimelig bra sirkulasjon i karene våre så tanken har slått meg også... Skulle ikke forundre meg om det egentlig er litt teoretisk å tro at proteinene i karet ligger klistret under vannoverflaten når man har en sirkulasjon i karet der det i enkelte tilfeller kan vere tøft nok å få koraller og stein til å holde seg i ro... :lol:

[marq=left]:danceHer kan du lese min Blog:dance[/marq]
Nessen er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd October 2004, 09:17   #4 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Den gamle avrenningen som jeg hadde i akvariet er fjernet for øyeblikket.. Men det er jo ikke noe problem å lage noen ny
Greien er at siden jeg suger vannet fra overrenningen istedet for at vannet renner naturlig er jeg redd for at pumpen skal kunne gå tørr/sugen luft å stoppe. Typiske tiden dette skjer er jo midt i sommerferien eller en eller annen gang når jeg er bortreist.
Da jeg testet akvariet med skummeren ble det storm i overflaten.Det ble litt for mye av det gode med 7000l ut av et 50mm rør. Må nok splitte returen fra skummeren i flere deler for å fordele overflate strømningen litt.

Det med overflate hinnen er jeg litt usikker på. Hvor mye overflate hinne kan jeg egentlig få når sirkulasjonen er så høy i overflaten. ? Akvariet er 130 cm langt. Hvor mye av overflate vannet er proteiner og avfalls stoffer ? Hvis røret suger i alternativ 2, ca 5cm under overflaten vil dette evt. holde ?
Gammel 22nd October 2004, 14:38   #5 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

At pumpen kan gå tørr om sommeren er jo en risiko uansett hva man gjør, der er vel spørsmålet hvor stor "buffer" man kan lage seg.
Jeg tenker da på f.eks mitt oppsett hvor jeg har underliggende sump. Der blir jo sumpen som er bufferen da pumpen i den "har litt vann å gå på" i en eventuel tørkeperiode. I karet ditt med dette oppsettet vil det jo være størrelsen på avrenningen det kommer an på, er avrenningen liten forstår jeg dine bekymringer ang. å reise fra karet om sommeren.
Men, største sikkerheten får du nok dersom du velger løsningen med å pumpe direkte fra karet i og med at du da vil kunne oppnå en mye større buffer enn begge overnevnte løsninger med avrenning, det kommer jo da bare an på hvor dypt i karet du monterer innsuget til pumpen. (Jeg har laget sumpen min minst mulig så bufferevnen er ikke så stor, ser noen har 250 l så der er jo tilfellet et annet).

Har sett ferskvannskar stå med en stygg hinne på overflaten selv om det har vert brukt det gode gamle grønne perforerte røret Eheim bruker på returvannet på sine utvendige pumper. Er jo som å samenligne gullfiskbolle med korallrev, men det var uansett litt overaskende at ikke hinnen forsvant da det plasket og sprutet godt fra Eheimen.
Men skulle det bli problemer med stygg overflate så skulle jeg tro du vil kunne lage til noe med Eheims overflateavsuger for ferskvann.

Gammel 22nd October 2004, 15:08   #6 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Nessen
At pumpen kan gå tørr om sommeren er jo en risiko uansett hva man gjør, der er vel spørsmålet hvor stor "buffer" man kan lage seg.
Jeg tenker da på f.eks mitt oppsett hvor jeg har underliggende sump. Der blir jo sumpen som er bufferen da pumpen i den "har litt vann å gå på" i en eventuel tørkeperiode. I karet ditt med dette oppsettet vil det jo være størrelsen på avrenningen det kommer an på, er avrenningen liten forstår jeg dine bekymringer ang. å reise fra karet om sommeren.
Men, største sikkerheten får du nok dersom du velger løsningen med å pumpe direkte fra karet i og med at du da vil kunne oppnå en mye større buffer enn begge overnevnte løsninger med avrenning, det kommer jo da bare an på hvor dypt i karet du monterer innsuget til pumpen. (Jeg har laget sumpen min minst mulig så bufferevnen er ikke så stor, ser noen har 250 l så der er jo tilfellet et annet).
Problemet med å suge rett fra hjørneavsuget er at jeg da må ha en rimlig svær avrenning/kammer. for at ikke pumpen skal tømme avrenningen. Jeg kan jo selvfølgelig senke avrenningen noe/heve vannstanden for å øke vanntilførselen til kammeret. Da kan jeg gå for en mindre avrenning, men er redd noe av poenget ved avrenningen da forsvinner siden jeg tar vann fra dypere nede i akvariet (?) Kan jo også få borret et par små hull i avrenningen i bunnen av hjørneavsuget slik at det alltid vil være litt vann der.

Sitat:
Opprinnelig postet av Nessen
Har sett ferskvannskar stå med en stygg hinne på overflaten selv om det har vert brukt det gode gamle grønne perforerte røret Eheim bruker på returvannet på sine utvendige pumper. Er jo som å samenligne gullfiskbolle med korallrev, men det var uansett litt overaskende at ikke hinnen forsvant da det plasket og sprutet godt fra Eheimen.
Men skulle det bli problemer med stygg overflate så skulle jeg tro du vil kunne lage til noe med Eheims overflateavsuger for ferskvann.
Da jeg kjørte det sist med skummeren og pumpen var det ikke sjangs å få noe hinne på toppen.. til det ble bølgene i overflaten for store.. tipper jeg hadde en bølgehøyde på 5 cm (kan det kalles bølger) når Tunzen ga overflaten litt motstand.. Ble rettogslett litt for mye av det gode..
Gammel 22nd October 2004, 16:48   #7 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Avrenn på saltvannskar e` ti ganger viktigere enn ferskvannkar. Selv om du har såpass sirkulasjon skulle eg tro det vil komme en hinne på toppen. Men hvis du har hjørneavrenn med f. eks. eheim 2000L/t som blåser vann fra hjørneavrennet inn i innsuget på kraftpumpen som leverer til skummeren. Da vil overflatevannet gå i skummeren og den kraftige pumpen vil kunne ta vann fra karet uten å gå tørr. Men da vil eheimpumpen gå tørr.

Hvorfor ikkje lage deg en sump?

Tror nok det beste e` å ha kraftpumpen i hjørneavrennet og heller sørge for at den får vann. Nivåføler kan gå begge veier, dvs. når vannstanden i avrennet blir for lav slutter kraftpumpen å gå. Ingen skade skjedd.
Gammel 22nd October 2004, 17:02   #8 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Pjot
Avrenn på saltvannskar e` ti ganger viktigere enn ferskvannkar. Selv om du har såpass sirkulasjon skulle eg tro det vil komme en hinne på toppen. Men hvis du har hjørneavrenn med f. eks. eheim 2000L/t som blåser vann fra hjørneavrennet inn i innsuget på kraftpumpen som leverer til skummeren. Da vil overflatevannet gå i skummeren og den kraftige pumpen vil kunne ta vann fra karet uten å gå tørr. Men da vil eheimpumpen gå tørr.

Hvorfor ikkje lage deg en sump?

Tror nok det beste e` å ha kraftpumpen i hjørneavrennet og heller sørge for at den får vann. Nivåføler kan gå begge veier, dvs. når vannstanden i avrennet blir for lav slutter kraftpumpen å gå. Ingen skade skjedd.
Har vært inne på å dele innsuget i 2.. 50% eller mer fra hjørneavsuget resten fra et annet sted..

Sump er ikke aktuelt på det akvariet jeg har nå.. Den dagen jeg skifter ut akvariet mitt eller flytter slik at jeg kan ha en bedre plassering av akvarie i huset blir det nok sump igjenn..
Gammel 22nd October 2004, 19:14   #9 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

Deling av innsuget skulle vel gå bra... Kan være vanskelig å finne en løsning der du har balanse mellom inntakene, men skulle være mulig.
Skal løsningen fungere må det jo være sånn at dersom vannstanden synker så overflateavsuget slutter å ta inn vann, må avsuget under vann ta inn nok når det trengs...
Eheims løsning var å bruke en form for vektbasert vannlås og noe greier, var ikke bare bare å få justert balansen til en hver tid...

Gammel 23rd October 2004, 13:06   #10 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Tror jeg har funnet løsningen.. Lager meg et hjørneavsug som jeg kommer til å bruke promært.. lager en Y kobling i røret med kran med 20mm rør som kan suge vann utenfor hjørne avsuget når jeg er bortreist. Da er jeg sikker på at hvis noe går til H§"#$ når jeg er på ferie vil pumpen fremdeles leve.. og hvis jeg er heldig har skummeren ha skummet vekk litt dritt.

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
oppsett av mitt neste akvarie. Frogfish Akvarie under utvikling! 16 7th December 2007 22:06
Oppsett av 180l akvarie. Nybegynner Tiltnes Ny til Hobbyen 5 24th August 2007 11:37
nytt akvarie oppsett endy Aquascaping 19 2nd November 2006 20:09
Akvarie oppsett.. Frogfish Lys, filtrering & annet utstyr 4 12th January 2006 00:14
AKvarie oppsett Frogfish Lys, filtrering & annet utstyr 11 19th April 2005 22:20