| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Har nå tegningene klare for selve karet. Kommer til å komme seg på ca 350l Har tenkt å ha overrenning i et hjørne. Det jeg lurer på er;
1. Hvor stort må hullet/hullene være i bunnplata på karet? 2. Har sett noen ha 3 hull istedet for et, er det noe som bør gjøres? 3. Hvor kraftig må returpumpa være? Høyden på karet +møbel blir ca 130 4. Er det greit å la vannet fra overrenninga "plaske" rett ned i hullene eller blir dette forferdelig mye bråk? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei.
1 og 3 er avhengig av hverandre. Det er størrelsen på pumpen som bestemmer hullet, eller omvendt. Pumpen kan ikke være kraftigere enn at vannet kan renne ned igjen gjennom hullet. Dersom du skal bruke retur pumpen som hovedsirkulasjon så vil du trenge et større hull og en større pumpe enn om du kun vil sirkulere vannet innom skummeren. Dersom du har andre former for sirkulasjon er vel 32mm hull ( ++ for gjennomføringen) og en retur pumpe på et par tusen liter ok. Skal du ha mer i retur må du ha større hull. 2: De fleste som har borret tre hull bruker det ene for nedløp, et for returen og det siste er en reserveløsning. Dersom noe skulle stoppe vannet i hovednedløpet. 4: Det vil nok bråke noe forferdelig. Her er løsningen: http://www.dursostandpipes.com/ Endre
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Ja, kan ha lyst til å borre 2-3 hull i bakveggen, og sende vann fra en eller 2-3 pumper i sumpa ut der(slipper så mange stygge sirkulasjonspumper inne i karet).
Får prøve å finne ut hvor stor gjennomføring i overrenninga som trengs ut fra det. Blir vel så jeg lager et sånt overrenningsrør først som sist. Kjipt om lyden blir uutholdelig også får jeg ikke gjort no med det. Lurer litt på om jeg skal bry meg med å lage boblefelle i sumpa. Meninger om det? |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Høres ihvertfall ut som du planlegger godt, det er bra :-)
Som nevnt så er det størrelsen på pumpe(ne) i sumpen som styrer størrelsene på hullene. Det finnes noen fine sider på størrelser her under artikler: http://saltvann.aquafreaks.no/Knowle...ow/kid=77.html http://saltvann.aquafreaks.no/Knowle...ow/kid=88.html (den siste der er bare litt veiledende og kan variere, best å måle gjennomføringen før en borrer) Jeg har boblefelle og er fornøyd med det. Dette med å unngå sirkulasjonspumpene, da nærmer du deg noe som heter closed loop, uten at det helt er det siden du vil ha det ned i sumpen. Har ikke sett den varianten før. Du kan jo lese deg opp litt på closed loop og, den har noen fordeler og noen ulemper. Fordelene kan være mindre enn ulempene. Fordel: skjulte pumper. Ulemper: vanskelig renhold, lite fleksibelt om du vil justere strømninger. Det var det jeg kom på akkurat nå... sikkert litt mer :-)
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Returpumpe ? | Edite | Lys, filtrering & annet utstyr | 9 | 28th April 2008 12:32 |
| Mengde Fisk i Akvariet | fleksjon | Ny til Hobbyen | 15 | 8th April 2008 18:17 |
| overrenning | Erik | Kjøpes | 2 | 17th September 2007 17:59 |
| returpumpe | Erik | Kjøpes | 0 | 31st March 2007 21:14 |
| overrenning | geirove | D.I.Y Gjør det selv | 20 | 16th December 2006 13:55 |