D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28th December 2007, 08:44   #11 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Re: reef keramikk

Tage
Det er disse reefkeramikkplatene fra de jeg skal bruke mot bakside,hjørneavrenning,og resten av høyre kortside på Akøyreefet ja..

Synest de er"litt røffe",med mange "hyller"/knagger på,og ser for meg å bekle de opp med SPS fra bunn til topp :mrgreen:
Planen var å få masse koraller opp på veggene,for dermed å frigjøre masse plass i selve karet...
I resten av karet,kommer jeg til å bruke kun ca 50kg Ny topp LS,fordelt på 2 formasjoner,med noe overheng,sånn att jeg får ett veldig åpent landskap
Vil jo ikke skjule korallveggen,og prøver på denne måten å jobbe opp en dubdevirkning i karet..
Er jo som tidligere nevnt svært glad i dybbdefølelse,og hadde lyst på noe annet enn disse malte/folierte baksidene,som 80-90% lager til :P
Greit at noen ser løsninger med nye øyner,og tørr å skille seg ut,he-he...
PS.. Har hatt keramikken liggende her nu siden i sommer,og kjøpte den nede på Pet-chop i Fredricia ,da jeg var nede i Danmark i forbindelse med bomturen min :|
Svarer seg å hente slike plater selv i Danmark(har ikke sett noen Norsk forhandler på de enda :? ), da en plate på 50*55 cm,veier godt over 20kg stk!! :shock:
Gammel 28th December 2007, 08:54   #12 (permalink)
Member

leffa sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Fjell
Meldinger: 182

Det er vel ikke nødvendig med porøs bakgrunn, alternativet er jo kun en glass vegg.
Om det gikk an å få den porøs, så er det bonus.
Her er det bare det visuelle og som feste for koraller som er poenget.

Utvalget her i vest er vel ikke de største, og å bestille ut fra bilder på nettet, er heller ikke lett.
Da er alternativet hjemmelaget.
Gammel 28th December 2007, 09:38   #13 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Der er jeg ikke enig med deg Leffa :cheesy:

I mitt oppsett skal ser en ikke karet fra begge sider,og ved å bruke porøs keramikk,vil denne overta masse funksjon som en ellers måtte hatt masse LS for å opprettholde :!:
Det vil "flytte inn"microorganismer i porøs ls,slik at denne vil få en funksjon i karet ,utover det å være dekkorativ i seg selv...
En vil faktiskt ha muligheten for å redusere godt på anntall kg. LS ellers i karet,noe som vil gi et åpere lanskap,og en slipper også masse drit som har lett for å legge seg innimelom "steinrøysa med LS :lol:
Se bare på hovedkaret til han Dansken på siden du refererte til(www.reefs.dk),han har kun keramikk i karet sitt,og dette karet har hvert oppegående lenge..
Han mener også keramikken har svært mye av de samme egenskaper som LS har,men det tar tid å få dette til,og ved nyoppsett av akvarie,er jeg enig i at en bør ha mest muligt LS i karet sitt,slik at dette kan "smitte over" i keramikken.. eller gjøre som meg.kjøre lite belastning på karet,til keramikken har fått kjangs til å gå seg inn..
Strengt tatt trenger en vel i utgangspunktet ikke ha LS/Keramikk i karet i det hele tatt :!: ,men da er en avhengig av å ha en serdeles velfungerende og godt dimmensjonert avskummingsannlegg i systemet sitt,men det er jo en annen sak
Det "fine med keramikkplater",er vel det at i og med at de er flate på baksiden,er de lett å tilpasse/lime opp mot eks.en vegg,og dermed ikke stjeler så mye plass i karet,samt at en i dag får støpte rørsskjulere,weavboksskjulere,tunsepumpeskjulere,e ts..så en kan "skjule tekknikk",men fremfor alt er jo det ett poeng med at en ikke er avhengig av å renske alt ned av korallrev rundt i verden 8) ,og de siste årene har det hvert en rivende utvikling på utvalg,og kvalitet på denne kunstige LS,en...
Det er vel bare et spørsmål om tid,før det blir så og si umuligt å få ekte LS,og prisene kommer til å bli deretter :| ,så tror nok LS lignende produkter kommer mer og mer utover ja...
Det merke jeg fikk tak i ,er veldig grov,med masse "knagger/huler i,som gjør den ypperlig til å stable med,og mindre fisk finner masse fine kroker,og huler til å finne ly i(eks. mandarin),samt at jeg synest det fine med dette merket er at den er flott til å sette koraller på med sine mange utspring
Men det at den har en biologiskt funksjon er jo det viktigste for meg,slik at jeg får frigjort plass i karet mitt,og hjelper på med å opprettholde balansen i karet,samt kunne være ett tilholdsted for fisk som beiter på nyttedyra som kan bo i denne porøse steinen,på lik linje med LS..
Gammel 28th December 2007, 09:53   #14 (permalink)
Member

leffa sin avatar

Er enig i det du skriver

poenget mitt, er egentlig å lage en bakgrunn selv, som ligner på det som er i naturen. I stedet for å teipe på en bilde bakgrunn, som blir dekket av kalkalger, etter noen uker.
Om den er porøs eller ikke betyr ikke så mye, når den bare skal erstatte kjøpebildebakgrunn.
Antall kilo levende stein blir det samme.
Gammel 28th December 2007, 10:53   #15 (permalink)
Member

SalTiE sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 184

Se her er det opskrift på DIY stein, og den ser rimelig porøs ut...

Har sett flere mer detaljerte sider, men finner de ikke for øyeblikket...

SalTiE, er TiE :wave: :wink:
SalTiE er offline   Svar med sitat
Gammel 28th December 2007, 11:06   #16 (permalink)
Member

SalTiE sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 184

Sjekk her

Sjekk også GARF.org under How to-Pages, og live rock der stå det endel om DIY stein.
Sjekk også videoene deres!
SalTiE er offline   Svar med sitat
Gammel 28th December 2007, 16:41   #17 (permalink)
Member

leffa sin avatar

Er på bortebesøk i hjembyen din SalTiE
Drar hjem i morgen, og da får sitte meg ned å lese nøye igjennom sidene.
Sånn ved første øyekast, så ser det ut til å være midt i blinken :cheesy:
Takk :cheesy:
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Reef's 480 L korallrevsakvarium Reef Akvarie 600L eller mindre 73 2nd April 2008 19:30
Reef garden... O-man Pratemakeren 10 15th July 2007 19:43
great barrier reef svein Pratemakeren 9 29th March 2006 12:16