D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12th December 2007, 19:51   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 170
Standard hjørnekar, eller ikke hjørne kar.

Skal opp med ett kar, og måler og kommer frem til at jeg kan hente mange liter ekstra med ett hjørne kar.
Er det en grunn til at det ikke er så mange hjørne kar?
(dvs, har sett mest bilder av alt annet)
Er det praktiske årsaker, som rengjøring, eller har det med sirkulasjon å gjøre?
Eller er det helt andre ting?
Har brukt meget lang tid på å komme i gang, og kommer ikke til å kunne starte riktig enda, bor desverre i en bydel i bergen, hvor brønn er meget vanlig (offentlig er på gang).
Har vann som ikke egner seg til saltvanns bruk i dag, (hummus og annen dritt) og i den forbindelse er det blitt innstalert ett stort filter på inntaket på vannforsyningen, ett grovpartikkel filter, og ett fin partikkel filter, og deretter ett UV filter, dette blir jo knall når det offentlige vannet er på plass, så vil da ha meget bra vann.
Med andre ord, jeg har god tid, og tror jeg kommer til å skippe 250 ltren, å gå for en 4, eller 5 hundre liter.(dette er i dag )
ett annet spørsmål, når det gjelder fordamping, er det antall liter, eller er det størrelsen på overflaten som avgjør hvor mye som fordamper?
svein er offline   Svar med sitat
Gammel 12th December 2007, 20:10   #2 (permalink)
Member

frontosa sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Stord
Meldinger: 194
Standard Re: hjørnekar, eller ikke hjørne kar.

Sitat:
Opprinnelig postet av svein
ett annet spørsmål, når det gjelder fordamping, er det antall liter, eller er det størrelsen på overflaten som avgjør hvor mye som fordamper?
Det er arealet på overflaten som avgjør fordampningen.
frontosa er offline   Svar med sitat
Gammel 12th December 2007, 21:45   #3 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Ikke noe direkte bakdel med ett hjørnekar :| viss det er ett hjørne en skal ha det i da :lol: :lol:
Det eneste jeg kommer på er kansje tilpassnig til lysarmaturer......
Har selv hatt ett slikt på 1200liter!!!...Det var ett sant helvete å komme til bak i dette karet...(130cm :shock: )og frontglass på 170cm...
Men det ble jo en jævlig fin dybbdevirkning i karert ja :mrgreen: :mrgreen: ,og så skulle det stå i ett...HJØRNE :P
Gammel 12th December 2007, 21:57   #4 (permalink)
Member

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Sotra/Hordaland
Meldinger: 196

Har selv et 190 liters Juwel Trigon hjørnekar til ferskvann da,veldig fint å se til men vanskelig å komme til bakerst .Nå er jeg jo ikke så høy da og har problemer med å nå ned i karet også (60 cm.høyde. Så jeg må bruke krakk å stå på og det blir en svært ugunstig stilling å stå i for ryggen.

Regner med at du er litt høyere enn meg men det er ihvertfall min erfaring med hjørnekar
sølvi er offline   Svar med sitat
Gammel 12th December 2007, 22:18   #5 (permalink)
Senior Member

Ett moment til er vel kansje att som du nevnte,så går det ikke så mange av de....
Så blir helt sikkert vanskeligere å få tak i brukt/selge videre,regner jeg med...
For mitt vedkommende,gadd jeg ikke å engang prøve å selge mitt videre :| grunnet størrelsen på det :cry: ,og måtte ha det vekk fort uannsett,grunnet ombygging av huset....
Såjeg knuste det på stedet :shock: tross karets alder 1,5år,og flott stand faktiskt....
Men hastet å få det vekk!!,og hadde ikke plass å lagre det,og måtte vekk fort da 8)
Gammel 12th December 2007, 22:32   #6 (permalink)
Member

Medlem siden: Aug 2006
Sted: BREKSTAD
Meldinger: 117

Jeg har hjørnekar av to gode grunner.
Det var kun der det passet med et akvarie i stua og så synes jeg møbelakvarie er finest. Så da det var et til salgs i Drammen, ja da var det bare å kjøre og hente det.

Du har sikkert sett dette som nylig ble lagt ut for salg.
Hjørnekar til salgs
Ludenchief er offline   Svar med sitat
Gammel 12th December 2007, 23:43   #7 (permalink)
Senior Member

Virkeligt flott møbel,som var med karet Ludenchief
Ikke missforstå meg :lol: ,har ikke noe imot hjørnekar i utgangspunktet da,men det jeg hadde ble ett slit,og det var nok helst pga. dimmensjonen :cheesy: ..
Oppsettningen jeg puttler med nu,blir rektangulert 8) ,men så står det jo på en helt annen plass også da...
Men av en eller annen grunn,har jeg fortsatt forkjærlighet for store kar,og da spesielt ang.dybbden....så hjørnekaret jeg hadde,må jo ha ført noe med seg da.... :think :lol:
Gammel 13th December 2007, 12:13   #8 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Sirkulasjon er ofte et gjenganger problem på hjørnekar, spesielt å få til en god bevegelse mot LS i fra front og bakover mot bunn/rygg. Noen løser dette med PVC rør som er bøyd i samme vinkel som front glass med noen huller som peker inn mot bunn/rygg og plasserer dette røret så høyt oppe på frontglasset at det ikke kan sees, men under vann.. Dette røret kobles mot en kraftig sirkulasjonspumpe som kan skjules i bakkant av LS og du får et skjult system og en effektiv sirkulasjon uten skjemmende pumper..

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Funker dette som LS eller ikke FlashDaddy Aquascaping 8 8th March 2008 15:53
Det var ikke så bra :o) sloppy Tropiske Koraller 1 11th February 2008 14:47
Nessen`s hjørnekar 545 L Nessen Akvarie 600L eller mindre 0 11th November 2005 20:28
speileffekt i hjørnekar? Nessen Lys, filtrering & annet utstyr 5 14th January 2005 18:05