D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29th September 2007, 08:24   #1 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779
Standard Bygge refugium

Jeg planlegger å bygge et refugium for å utnytte plassen i akvariemøbelet maksimalt. Dette kammeret skal motta overflatevann fra akvariet, fungere som en detritusfelle, forsyne skummeren med vann OG inneholde en lekker klump med Chaetomorpha som jeg har fått av Ludenchief (takk for den ). Jeg har prøvd å lage et slikt kammer av et gammelt plastakvarium men plasten var fryktelig sprø og vanskelig å jobbe med, og jeg ble ikke helt fornøyd. Hva er lettest å lage et slikt kammer i? Glass, plexi..?

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 29th September 2007, 10:01   #2 (permalink)
Member

frontosa sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Stord
Meldinger: 194
Standard Re: Bygge refugium

Jeg bruker en plast dunk som jeg kjøpte på europris.
Det er den med blått lokk som du ser på denne linken her. http://www.europris.no/modules/modul...31&mid=314&D=2
frontosa er offline   Svar med sitat
Gammel 29th September 2007, 14:09   #3 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779

Problemet er at jeg må bygge refugiet etter mål fordi det må passe inn ved siden av sumpen min, samtidig som det skal være plass til å lukke igjen døren til akvariemøbelet

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 29th September 2007, 15:57   #4 (permalink)
Member

frontosa sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Stord
Meldinger: 194

Jeg tror jeg hadde laget det i glass.Da er du iallefall helt sikker på hvilke lim du skal bruke.
Så forøvrigt at Akvakarlsen skal selle en sump som han har laget i PP ,så du kunne jo kanskje hørt med han om hvordan han bygde den.
frontosa er offline   Svar med sitat
Gammel 1st October 2007, 12:57   #5 (permalink)
Member

Medlem siden: Aug 2006
Sted: BREKSTAD
Meldinger: 117

Jeg vil også si glass.
Et materiale som ikke bøyer seg ved belastning. Jeg prøvde først å bygge sumpen av et plastkar, det var heller mislykket. Veggene utvidet seg når det kom vann i.

En tanke fra meg ,Chaeto liker strøm, det gir god vekst. Lag veien for vannet gjennom refugiumet lang slik at du får god strøm. Det får du til vhja skillevegger slik at vannet må gå i en s-sving for å komme seg over i sumpen.

Jeg har et midtkammer i sumpen som jeg har chaetoen i. Det kammeret er hele sumpens bredde. det gjør at strømmen gjennom kammeret er relativt lat. Hadde jeg visst det jeg vet i dag så hadde jeg snevret inn og gjordt veien lenger gjennom sumpen, ergo vannet må gå fortere.

Lykke til, det er alltid gøy å bygge selv.
Husk en Dremmel er guds gave til oss menn
Ludenchief er offline   Svar med sitat
Gammel 1st October 2007, 12:59   #6 (permalink)
Member

Medlem siden: Aug 2006
Sted: BREKSTAD
Meldinger: 117

Fandens feilmeldinger som gjør at en trykker en gang til. :evil:
Ludenchief er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
refugium leffi Lys, filtrering & annet utstyr 4 25th February 2007 00:22
Sump - refugium - nitrat joachimB Lys, filtrering & annet utstyr 5 9th January 2007 21:39
Hva gjør egentlig et refugium? janan Lys, filtrering & annet utstyr 2 5th September 2006 08:30
refugium?? geirove Ny til Hobbyen 2 5th September 2006 06:53
Refugium. Chriss Lys, filtrering & annet utstyr 7 6th November 2005 15:35