| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Holder på å planlegge et nytt rør opplegg til akvariet mitt. For at jeg skal kunne få skjult rørene mes mulig ser jeg hat jeg må lage en 20-30 graders vinkel på et av rørene for å komme meg klar av en glasslist. Noen som vet hvor mye jeg bøye et 40mm tangitt rør (de grå rørene) uten jeg står i fare for noe rørbrudd senere ?
Alternativet er å bruke en del bend og vinkler, men dette blir vesentlig styggere.
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Her er ett jeg bøyde på gøy (40mm)
Bruk varmluftspistol og det blir helt mykt og det blir like sterkt etterpå når det blir kaldt :cheesy: Kunne nok fått det litt finere hvis jeg hadde tatt tiden til hjelp..
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Ble litt stort dette men noen som vet hva jeg bør stille kamraet på? :?
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Mener jeg har sett en eller annen plass at det er en type "fjær" å få kjøpt til dette. Fjæren fyller røret innvendig, slik at når røret bøyes får det ingen knekker. Etter bøyingen trekkes fjæren ut av røret igjen.
Kanskje det er mulig å få låne noe hos en rørlegger. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Vet det er vanlig og sandfylle rørene for og unngå dette ,men tar nok lengre tid og varme opp,men 20-30 grader er ingen problem uten knekker
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Hmm... kanskje et alternativ å forvarme sanden i f.eks microen eller stekeovnen.. :-) Hvis 20 grader holder burde forvarming ikke være så veldig vanskelig og tidkrevende ?
Er det forresten samme hva slags sand man bruker ?
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Hei rørene må sikkert varmes til en 70-80 grader c. kan verfall ikke holde på disse uten hansker ,
Jeg tenkte på og bøye røret i 20 grader,det går fint uten sandfylling. Støpesand er fint til dette sikkert ikke dumt og forvarme litt. :lol:
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg får ta problemet når det kommer.. :-) Har noe sand liggende, tar og tester på en rørbit og ser hvordan det går :-)
Hvor mye sand bør jeg evt. hive i røret ? Slik at det blir nesten helt fult ?
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Member
|
røret skal fylles til randen 8)
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Member
|
Liten kommentar til varming av sand i mikro... Trur du må fukte sanden for å få den varm..
Mikrobølgeovner varmer opp vannmolekylene i det du putter inn i ovnen, så heilt tørr sand vil ikkje bli lunken eingang..
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| spørsmål ang. bøying av pvc | alf-magne | D.I.Y Gjør det selv | 9 | 27th January 2005 07:43 |