| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Trenger litt moralsk support etter dette, samt at jeg tenkte denne historien kunne være til nytte for andre.
Har i løpet av noen måneder (med sakte og nøye arbeid) laget min egen lille sump nøyaktig tilpasset mitt akvarieskap. Sumpen hadde 5 kamre, og jeg hadde tenkt på 'alt'; plass til skummeren, plass til levende stein, plenum (sand), luftestein, varmekolbe m.m. I tillegg hadde jeg tilpasset plassen til pumpa slik at jeg med filterpadsen som skulle rundt samme pumpe kunne tvinge denne på plass uten feste til sumpveggen. Dermed var den HELT stillegående. Med glassplate oppå, alt materialet innkjøpt samt en stor nyinnkjøpt overrennsboks spesiellt for denne var det bare å sette alt i gang. Jeg plasserte alt under akvariet - i skapet - og knuste noen levende stein i mindre biter. etter 4 timer med iherdig arbeid (og mange misfornøyde blikk fra min kjære 8) ), var alt klart til oppstart. Bare for å finne ut at pumpa var for svak til å føre vannet tilbake :evil: :frown: Det manglet 4~5 cm. kraft!!!! Siden jeg ikke hadde andre pumper, og siden butikkene var stengt, og siden jeg bor på Stord, og siden jeg ikke kunne la steinene ligge uten fornyet vann, måtte alt tas fra hverandre igjen!! Moralen? Sjekk alt - hundre ganger !!! - Moralsk støtte mottas med takk :lol: :lol: |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Nei så surt...
Hvor stor løfthøyde har du ? Hva slags pumpe bruker du ?
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Kan forestille meg følelsen som oppstår når 4 – 5 cm mangler :evil:
Er sterkere pumpe kommet på plass, eller var dette i kveld? Overraskende slutt forresten – ventet noe med vann over hele stuen og underetasjen. Hovedkar tomt for vann og slikt Tipset er tatt, holder på med samme prosess selv. Her må kapasitetene sjekkes på nytt. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Har du tegninger eller bilde av sumpen. Artig å sett hva du har gjort. Trenger tips !! |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Har bilder m.m. Skal legge dem ut i løpet av noen dager.
Har bestemt meg for å vente med å forsøke igjen til jeg har vært i bergen og en viss butikk igjen :-) |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| sump | Christer.W. | Ny til Hobbyen | 2 | 10th April 2006 19:28 |
| sump | Nagel | Ny til Hobbyen | 6 | 22nd February 2006 23:36 |
| sump | ja_borge | Anbefalinger, tips & triks | 2 | 20th February 2006 23:29 |
| fra 200l u/sump til 200l m/sump:)+spørsmål til reptilus | alf-magne | D.I.Y Gjør det selv | 26 | 10th January 2005 00:41 |
| Sump | Rusky | Lys, filtrering & annet utstyr | 13 | 10th August 2004 20:35 |