| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei. Dette er muligens helt teit, og kanskje svart på i en annen tråd (uten at jeg har funnet den :? ). Bær over med meg, thi jeg vet ikke bedre... 8)
Jeg holder på å sette opp ett nytt akvarium, og i den forbindelse vil eg ha sterkere lys enn de 3 lysrørene jeg har. Siden jeg også har en meget slunken lommebok, ser jeg meg etter lure alternativer til knalldyre Aquamedic eller Bresslein halogen lys. På Clas Olson får jeg kjøpt 150, 300 og 500w halogen lys'kastere'. Disse koster fra kroner 70 og oppover. Kan disse brukes? Les spm. under før du svarer ;-) * Hva vet vi om lys spektret disse gir fra seg? Er de veldig forskjellige fra de som er spesiallaget for akvariene? * Har watt-styrken noen som helst betydning (ja, jeg vet svaret), men for argumentasjonen sin del: Tenk om jeg kan smelle inn en 500w halogen til ca. 98 kr? * Noen som vet kelvin på disse? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
De er desverre det, egentlig veldig forskjellig... * Har watt-styrken noen som helst betydning (ja, jeg vet svaret), men for argumentasjonen sin del: Tenk om jeg kan smelle inn en 500w halogen til ca. 98 kr? Da hadde nok alle vi andre gjor det også 8) * Noen som vet kelvin på disse? Det er jeg ikke helt sikker på men rundt 5-6000K vil jeg tro..... |
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Takker og bukker for det. Det var det jeg trodde selv også. Får vel grave dypt i lommeboken min, da :-(
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Siden du synes arbeidslamper er dekorative nok, så anbefaler jeg deg å gå på EbayTyskland, eller EbayUK, søk etter 250w eller 400w HQI.
Siden mitt kar har innebygget lystopp bruker jeg en utelyskaster med 14000K pære i. Pent ? langt ifra men rimeligere enn akvarielamper. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Ludenchief: Vet du noe om lysspekter-forholdene i de lysene du har? Hva er dine erfaringer med dem (i karet ditt)? Hvor lenge har du hatt dem? Har du bilde?
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Ludechief:
Byttet du pæren etter du kjøpte lampen eller fikk du den med?
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Ja hvis du ser på denne tråden fra saltvann så finner du linken til Ebay.
http://www.saltvannsforum.no/forum/s...ead.php?t=4991 Ser i etterkant at denne forhandleren ikke er den rimeligste. Kvaliteten på lyset er OK, selv om reflektoren ikke er den beste. Den er Polsk og pærene er sikkert kinesiske. Han greide å sende feil lyskaster også, en 400watts. Selger bedyrer at den er "dual use" det er ikke noe problem å bruke 250 watts pærer på den. Hvis jeg ikke får noe dreisen på korallfargene så lurer jeg på om jeg skal dra til med ei 400watts pære. Jeg kjøpte med to 14000K pærer. Har ikke sett fullverdig fargespekter skjema på pærene. Det var jo et godt poeng, skal sjekke om det står noe på eskene når jeg kommer hjem. Lyset mitt selges med en 4000K pære, men etter et par mailer med selgeren hvor jeg forklarer hvor og hva jeg skal bruke den til, så byttet han ut 4000k pæren med en 14000K pære. Helt greit for meg det Du finner flere slike lyskastere på Ebay Tyskland. Hyggelig at det kommer enda ett saltvannsakvarie i Trøndelag. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Legger inn linken her: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...8949&rd=1&rd=1
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Noen som vet om ballasten på slike lamper normalt er elektronisk eller magnetisk?
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Går det ann å se eller høre forskjell ? Min brummer kraftig i starten for så å bli stille etter et 15-20 sekunder. |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder