| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Hei. Noen som vet hva man kan bruke for å lage sin egen bakgrunn. Er ute etter en mørk bakgrunn. Gjerne en måte man kan feste steiner i, Sånn att man slippe å bruke hele karret til å stabble stein, for å få det til toppen.
Hadde planer om å bruke byggskum, helt til jeg fant ut att dette var/kunne være giftig. |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
hva med bruskasser, tror ikke det er noen giftstoffer i de
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
ville holdt meg langt unna bygg skum i alle fall. det er noe av det mest giftige byggestoffet man kan finne. skal faktisk være forsiktig å få det på hendene og det sier vel litt..
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Har drevet å leita rundt på nettet, og da fant jeg ut att byggskum blev brukt i regnskog vivarium. Der er det jo konstant vått, men det går greit. Er bare når det blir stående i vann giften får trekkt ut. Når byggskumet tørker blir det en hard hinne utenpå som gjør att det kan brukes. Så fort man kutter i det, blir det ubruklig.
Det besste hadde kanskje vert noe man kunne penslet byggskumet med, så det ikke kommer i kontakt med vannet? |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Byggskum kan brukes i et vivaria siden det er belagt med jord/torv, samt et beskyttende lag med epoxy, silicon eller lignende for å holde sakene på plass. I et vivaria vil også jorden kunne ta opp en del av evt. giftstoffer som byggskummet avgir.
Personlig vil jeg ikke kategorisere et vivaria som vått, men som konstant fuktig når man sammenligner med et akvarie. Det mest sårbare du har i et vivaria er froskene. I et saltvanns akvarie er det korallene som er de mest sårbare. Forskjellen er at en frosk ikke er i vannet hvor giften lekker ut hele tiden noe korallene er. Legger jeg til at froskene er mer hardføre en en del av korallene vi har i akvariet vårt så skjønner du "problemet" Vær også klar over at en del materialer som brukes i ferskvann f.eks lavastein kan være dødelig gifrig for fisk og koraller i et saltvanns akvarie. Om du allikevel ønsker å bruke byggskum i akvariet ditt vil jeg råde deg til å legge mange tykke lag med epoxy godkjent for drikkevann utenpå skummet og gi det en laaang herdetid. Jeg har selv vurdert å bruke byggskum i mitt akvarie, men har kommet frem til at bakdelen ved å bruke det er vesentlig større en fordelen. Husk også på at innholdet i akvariet ditt overstiger raskt prisen på den tekniske delen i akvariet. Mitt råd er å heller å legge en mørk acryl plate på bakveggen i akvariet. Lime stein rett på ruten eller akryl platen. FOr å bygge opp revet i forkant borrer bruker du f.eks bruskasser/melkekasser, stein fester du sammen med strips eller fester dem sammen med PVC rør.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Styrofoam bakgrunn? | Vizar | Ny til Hobbyen | 1 | 17th June 2007 22:58 |
| Aquastabil Effectline Pangea Rocks Amazonas 1 innv.bakgrunn | rikard | Selges | 6 | 6th December 2006 04:56 |
| bakgrunn | svein | D.I.Y Gjør det selv | 1 | 30th January 2006 16:07 |
| lage lys | svein | Lys, filtrering & annet utstyr | 16 | 23rd October 2005 21:58 |
| A.Jlarkii (Mørk klovnefisk) | Nutti1 | Kjøpes | 7 | 28th March 2005 16:22 |