| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Spørsmål, er litt mye jobb å holde calcium nivået i karet på plass merker jeg så her må det automatiseres litt, CO2 og reaktor blir for mye bal og komplisert så da tenker jeg på en kalkblander.
Jeg kjøpte en aquamedic nitratreaktor for en tid tilbake,, den er elendig til det formålet og skal byttes ut i en svovelreaktor. Da tenkte jeg det ville være et greit lite prosjekt og bygge den om til en kalkblander, noe som burde være en smal sak. I det henseende lurer jeg på om folk her har kommentarer til den beste riggingen av dette. Jeg tenkte i utgangspunktet å sette den i et bikretsløp i sumpen og la en dråpe saltvann i sekundet eller mer renne igjennom blanderen som ville stå å mikse kontinuerlig. Men alle andre løsninger jeg ser av denne typen setter det opp i sammen med etterfylling av ferskvann, ergo mendgen kalk blir i samsvar med mengden fordampet vann, er dette fordi det ikke er noe sjakktrekk å mikse kalkwasser o.l. i saltvann? ville jo tro at et kontinuerlig drypp måtte være å foretrekke. Mendgen frodampet vann har jo absolutt ingenting med forbruk av CA å gjøre så at det skal regulere mendgen funker ikke i mitt hode. Anyone |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Tror kanskje jeg ville kjørt dette dryppet på en timer for ikke å sende pH'en gjennom taket. Vet ikke hvor reelt dette problemet ville vært med kontinuerlig drypp, men det kan nok være lurt å følge med i starten..
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Kalkvannstilsetning kan uansett methode ikke brukes utover mengden av fordampet vann-det er dessverre begrensningen :frown: Enten må en bruke ca-pulverpreparater eller calciumchlorid i tillegg for å opprettholde calcium-nivået , hvis en ikke liker ca-reaktor.Eller begrense mengden av dyr som forbruker calcium. |
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
ok var vell det jeg trodde, hadde en svak teori om at man kansje kunne berike saltvann med kalk. da får det bli standard prosedyre
Noen som har prøvd å dekke overflaten med matolje eller noe slikt? bare et sprøtt innfall, blir sikkert bare søl. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Et annet spørsmål, hvor lenge kan kalken stå å kjøre i en slik mikser før det må byttes?
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
ca. 2 uker , avhengig av vannfordampningen ...
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
stoffer da...jeg trodde ikke du drev med nitratreaktorer og sånt tull?
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| diy skummer og kalkblander? | geirove | D.I.Y Gjør det selv | 6 | 10th November 2006 23:47 |