D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 9th November 2006, 15:06   #1 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508
Standard Kalkblander

Spørsmål, er litt mye jobb å holde calcium nivået i karet på plass merker jeg så her må det automatiseres litt, CO2 og reaktor blir for mye bal og komplisert så da tenker jeg på en kalkblander.

Jeg kjøpte en aquamedic nitratreaktor for en tid tilbake,, den er elendig til det formålet og skal byttes ut i en svovelreaktor. Da tenkte jeg det ville være et greit lite prosjekt og bygge den om til en kalkblander, noe som burde være en smal sak. I det henseende lurer jeg på om folk her har kommentarer til den beste riggingen av dette.

Jeg tenkte i utgangspunktet å sette den i et bikretsløp i sumpen og la en dråpe saltvann i sekundet eller mer renne igjennom blanderen som ville stå å mikse kontinuerlig. Men alle andre løsninger jeg ser av denne typen setter det opp i sammen med etterfylling av ferskvann, ergo mendgen kalk blir i samsvar med mengden fordampet vann, er dette fordi det ikke er noe sjakktrekk å mikse kalkwasser o.l. i saltvann? ville jo tro at et kontinuerlig drypp måtte være å foretrekke. Mendgen frodampet vann har jo absolutt ingenting med forbruk av CA å gjøre så at det skal regulere mendgen funker ikke i mitt hode.

Anyone
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 9th November 2006, 15:39   #2 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779
Standard Re: Kalkblander

Tror kanskje jeg ville kjørt dette dryppet på en timer for ikke å sende pH'en gjennom taket. Vet ikke hvor reelt dette problemet ville vært med kontinuerlig drypp, men det kan nok være lurt å følge med i starten..

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 9th November 2006, 16:13   #3 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Sitat:
Opprinnelig postet av stoffer
..., er dette fordi det ikke er noe sjakktrekk å mikse kalkwasser o.l. i saltvann? .Mendgen frodampet vann har jo absolut ingenting med forbruk av CA å gjøre så at det skal regulere mendgen funker ikke i mitt hode.
Det er ikke noe sjakktrekk å blande Ca-hydroxid i saltvann - det er vel knapt mulig .
Kalkvannstilsetning kan uansett methode ikke brukes utover mengden
av fordampet vann-det er dessverre begrensningen :frown:
Enten må en bruke ca-pulverpreparater eller calciumchlorid i tillegg for å
opprettholde calcium-nivået , hvis en ikke liker ca-reaktor.Eller begrense
mengden av dyr som forbruker calcium.
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 9th November 2006, 17:08   #4 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av stoffer
Spørsmål, er litt mye jobb å holde calcium nivået i karet på plass merker jeg så her må det automatiseres litt, CO2 og reaktor blir for mye bal og komplisert så da tenker jeg på en kalkblander.

Jeg kjøpte en aquamedic nitratreaktor for en tid tilbake,, den er elendig til det formålet og skal byttes ut i en svovelreaktor. Da tenkte jeg det ville være et greit lite prosjekt og bygge den om til en kalkblander, noe som burde være en smal sak. I det henseende lurer jeg på om folk her har kommentarer til den beste riggingen av dette.

Jeg tenkte i utgangspunktet å sette den i et bikretsløp i sumpen og la en dråpe saltvann i sekundet eller mer renne igjennom blanderen som ville stå å mikse kontinuerlig. Men alle andre løsninger jeg ser av denne typen setter det opp i sammen med etterfylling av ferskvann, ergo mendgen kalk blir i samsvar med mengden fordampet vann, er dette fordi det ikke er noe sjakktrekk å mikse kalkwasser o.l. i saltvann? ville jo tro at et kontinuerlig drypp måtte være å foretrekke. Mendgen frodampet vann har jo absolutt ingenting med forbruk av CA å gjøre så at det skal regulere mendgen funker ikke i mitt hode.

Anyone
Du kan ikke lage kalkmikser ved å blande kalk og saltvann, du kan løse opp calsiumhydroksid i ferskvann, en kalkmikser blander jo ferskvann til etterfylling, i en "normal" selkaps/reef tank er det såvidt det holder med bare å etterfylle med kalkvann, de fleste ønsker mer kalk i vannet og bruker kalkreaktor for å få nivået opp.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 9th November 2006, 20:24   #5 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

ok var vell det jeg trodde, hadde en svak teori om at man kansje kunne berike saltvann med kalk. da får det bli standard prosedyre , blir forhåpentlig vis det lille ekstra som trengs med å få en lufttett kalkblander, har hatt kalk i ferskvannet nå også men det nytter vell fint lite så lenge det blir liggende i et åpen reservoar.

Noen som har prøvd å dekke overflaten med matolje eller noe slikt? bare et sprøtt innfall, blir sikkert bare søl.
Gammel 10th November 2006, 08:37   #6 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Et annet spørsmål, hvor lenge kan kalken stå å kjøre i en slik mikser før det må byttes?
Gammel 10th November 2006, 11:10   #7 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Sted: Orkanger
Meldinger: 941

ca. 2 uker , avhengig av vannfordampningen ...
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 10th November 2006, 13:05   #8 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779

stoffer da...jeg trodde ikke du drev med nitratreaktorer og sånt tull?

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 10th November 2006, 13:56   #9 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Hmm,, har riktig nok gjort rede for min holdning om lowtech akvariehold på små nano kar, men en nitratreaktor og en stabil måte å tilsette kalk på er fint å ha på større kar som nå hvor det er litt mere jobb å bytte vann.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
diy skummer og kalkblander? geirove D.I.Y Gjør det selv 6 10th November 2006 23:47