D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31st October 2006, 05:48   #1 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447
Standard Hva slags tre-type til innbygging av akvarie?

Jeg skal bygge inn et akvarie på 450L + alt utstyr, dette innbygget skal lyd isoleres så at det blir tettest mulig, jeg skal også koble det til en vifte i veggen for og få ut så mye varme og damp som mulig. Er det noen tips her til valg av tre-type jeg kan bruke? for jeg regner med at noen reagerer bedre på varme og damp enn andre..
joachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 31st October 2006, 08:01   #2 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779
Standard Re: Hva slags tre-type til innbygging av akvarie?

Det med varme kan jeg ikke si så mye om, men treet må uansett behandles med tanke på fukt, uavhengig av hva slags tre det er

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 31st October 2006, 09:11   #3 (permalink)
Member

espeng sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Skien
Meldinger: 211

Jeg trodde faktisk ikke det var nødvendig å finne spesielle tresorter her så lenge du skal ha det avtrekket ut.. Men du bør vel unngå MDF, spon o.l. da.. Kanskje velge kryssfiner til platearbeidet..
Gammel 31st October 2006, 10:17   #4 (permalink)
Member

Medlem siden: May 2005
Sted: Randaberg
Meldinger: 128

MDF er fint materia å bygge i, men tåler lite vann ja.......... Noen strøk epoxy gjør dette til pottetett!! PAX vifter er vifter som er støysvake og trekker bra ut fuktighet. Alt fra baderomsviftene til kanalvifter. Disse fås med fuktstyring, tidsstyring og effektregulering.
leffi er offline   Svar med sitat
Gammel 31st October 2006, 14:05   #5 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447

Da blir det å snakke litt med de på sjappa når jeg kjøper plank, de burde jo vel strengt tatt vite litt om dette.. Takk for tipset om PAX vifter, dette må jo være midt i blinken for meg...

Jeg tenkte også jeg skulle legge et lag med gjennomsiktig silikon oppå den svarte som holder glasset i akvariet sammen ( bare for å være på sikre siden) , bruker man en spesiell type silikon til saltvann? eller kan jeg bruke den vanlige akvarium-silikon typen?
joachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 31st October 2006, 14:33   #6 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

DU kan bruke vanlig akvarie silicon.
Gammel 29th November 2006, 13:38   #7 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jan 2005
Meldinger: 36

Hva med armert membran som man bruker til bad. Kan males på treverket og armeres med en fibermatte. Deretter ett nytt strøk membran. Gir en slags gummiaktig overflate. Sikkert ikke til bruk under vann i akvarium men over vann for å beskytte treverk er den nok bra.

Eks 850 kroner for en diger dunk på Biltema. Har sett den i bruk på tre og betong og den tetter. Men har altså ikke sett det brukt på akvarier

Gammel 30th November 2006, 00:15   #8 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Styr unna mdf uansett ka du behandler med, et lite hakk og den eser ut til det dobbelte. Mange produsenter som bruker mdf, men de har ofte en litt sikrere behandling av platene enn det vi får til, likevel har eg sett akvariebord som eser litt. X-finer tåler mye vann før det eser, men bør behandles likevel. Et mye tryggere valg.
Gammel 30th November 2006, 07:53   #9 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jan 2005
Meldinger: 36

Hvis du bruker membran så er det en fordel at underlaget suger til seg vann. Den første primeren er vannbasert og brukes på gips eller spon/MDF. Den kan tynnes og man smører på til det ikke trekker mer. Da har du et lag innover i treet som er gjennomsyret med dette gummistoffet. Så fortsetter du med neste gummimembranen. Så armeringsmatte (en slags tynn trefiber/glassfibermatte som er enkelt å få inn i kriker & kroker) så mer membran.

Klarer du å slå hull på dette er mitt råd å ihvertfall holde deg unna glasset :cheesy:
Gammel 30th November 2006, 22:00   #10 (permalink)
Forhandler

Reef sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Hundvåg
Meldinger: 233

En annen fordel med MDF er at det er helt dødt, "treet" beveger seg ikke på samme måte som andre typer. Smør MDF'en med epoxy så er den fin fin den.
Reef er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
avstemming: Hva slags Testkit bruker du? Frogfish Kjemien i akvariet 4 14th December 2011 14:50
Hva Slags Fisker Til En 60 liter tank jakalen Tropiske Fisk 6 6th June 2008 19:31
HQI lampe type paulrene Kjøpes 2 2nd December 2007 19:33
hva slags fisker lønner det seg å starte med! dorris-86 Kjøpes 4 21st March 2006 19:46
Innbygging. trippleH D.I.Y Gjør det selv 11 7th June 2005 10:13