| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei.
Dette skal bli en sump med et lite refugium til et 250 liters akvarium. Fint om dere kan kommentere og gi meg noen tips på om dette vil funke. 1) Pumpen må kunne løfte 1,3 meter. Trenger tips på hva slags pumpe jeg skal/bør velge. Pluss er at den går stille og at den er liten. 2) Tanken er å la litt vann (som kan reguleres) renne inn i refugiumet. I midten fremme er tanken å ha et filter. Til høyre renner 2 overrenn inn hvor en deltec apf 600 står og skummer. en boblefelle kommer før det ferdigskummede vannet siver inn til filteret. Litt usikker på hvor mye høyde det bør være under filter-kammeret og inngangen til pumpekammeret. 3) Er det noe annet vesentlig man bør ha i en så liten sump, utenom varme/termostat? På forhånd takk for innspill.
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Siden du lager den såpass liten så regner jeg med at plass er et issue her, men om det ikke skulle være det så ville jeg vurdert et ferskvannskammer kanskje? Eller har du direkte fra kran der?
|
|
|
#3 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Her er forresten en skisse på hva jeg skal lage: ![]() Kar i helglass (BxDxH): 100x50x50 = 250 liter Sump i helglass (BxDxH): 60x40x40 = 96 liter Påfyllstank i helglass (BxDxH): 25x40x60 = 60 liter |
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Forhandler
|
For meg ser det ut som overrenninga fra tanken (2 stk) renner ned i noen makaniske filterposer? Er vel nødvendigvis returvannet far skummeren som bør renne igjennom en filterpose. For og fjerne støv/partikler som ikke skummes ut.
Ellers så er det viktig at år returpumpen startes, at den ikke er så kraftig at sumpen tømmes for vann og det blir for stor vannstand i akvariet. Noe som fører til at man må fylle på mer vann i sumpen, og hvis da strømmen skulle ryke, så blir det for mye vann i sumpen igjenn. Ikke det letteste g forklare i tekst men det var ihvertfall et forsøk :-) |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | ||
|
Forhandler
|
Sitat:
|
||
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Forhandler
|
Kan hende eg misforsto det siste innlegget men for å være på den sikre siden: Det skal ikkje være saltvann i påfyllingstanken, då vil det fort bli veldig høyt saltnivå. Grunnen e` at det bare e` vann som fordamper, saltet blir liggende igjen i akvariet.
Ellers ser planen om sump veldig bra ut. Har du tenkt på plass til calciumreaktor og/eller kalkvannmixer? |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Forhandler
|
Utrolig bra tegninger forresten. Ka program bruker du?
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
Jeg ser to andre har skrevet det, men jeg understreker det også
Og når vi først er inne på emnet etterfylling så har du tre muligheter; 1) Fyll denne tanken med vann fra springen direkte. Litt smårisky med tanke på hva springvannet kan inneholde; algeoppblomstring etc.. 2) Fyll tanken med vann fra et reversert osmosefilter; da har du hvertfall rent vann; RO anlegg koster vel fra 8-900 brukt og oppover. 3) Fyll tanken med kalkvann (kalkwasser/limewater).. Dette er det jeg driver med for tiden - blande opp osmosevann og calcium hydroxid, og bruker dette til etterfylling. Er egentlig en driitjobb da det ikke kan stå mer enn 24-48 timer før det ikke kan brukes lenger så jeg må blande opp nytt hver dag. Er vel på den andre siden den beste løsningen for vannkvaliteten. Arbeidet med #3 kan gjøres mye enklere ved bruk av calciumrekator / kalkvannsmikser som Pjot nevner her.. Men det koster jo penger igjen.. Hadde man bare vasset i dem
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hvis man skal bruke springvann:
1) Hvordan finner man ut om vannet er godt nok? Jeg bor i Oslo (Majorstua) og vet ikke helt hvor vannet kommer fra, men sannsynligvis kommer det fra Maridalsvannet. 2) Er det en idé å inndele den høye påfyllstanken i to; en stor del og én liten del? Den lille delen kan da brukes til ferdig behandlet ferskvann som etterfylles akvariet, mens den store kan fylles med springvann. Når den lille delen får lav nok vannstand vil et apperat i den store delen trylle ferskvann om til brukbart vann og pumpe det over til den lille delen... 3) Noen tips om hva slags apperater man da bør plassere i den store delen som får vannet i forsvarlig stand? 4) Hva konkret unngår man (eller oppnår man) ved å bruke kalkvannsmikser? |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Ønsker tips om spesialbestilling av akvarium+sump etter mål | paulrene | Kjøpes | 2 | 14th October 2006 15:30 |
| en liten ting om en anemone | svein | Klovner & Anemoner | 10 | 10th May 2006 01:39 |
| Møbelakvarie ønskes (liten reol i inbytte evt. salg) | Andreas | Kjøpes | 1 | 22nd May 2005 19:06 |
| Gangsterakvarium....en liten historie | Petrus | Akvariet | 2 | 22nd April 2005 06:10 |
| Bygge akvarie (liten digresjon til temaet med samme tittel) | Andreas | Lys, filtrering & annet utstyr | 3 | 17th November 2004 07:33 |