| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Jeg tenkte på å kjøpe meg en overrenningsboks, det skal jeg nå altså ikke. Enkel og billig løsning:
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1058119 |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Ser ikke værst ut, men jeg ville absolutt kvittet meg med de messing delene som er i bruk,
Hvor mye vil en slik overrenning koste ? Hvor stor kapasitet har det ?
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Jeg skal ikke bruke messingdelen, men finne på noe annet. Hvor mange liter per time tror jeg han skrev til 1800-2000 L/T. Det var med 32mm rør.. jeg skal opp på 40 eller 50 mm, så blir det mer.
Prisen veit jeg enda ikke. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Senior Member
|
vet ikke, men det går litt kaldt nedover ryggen min når man skal drive mange liter vann med en
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Forhandler
|
Eg lagde en slik ja og den fungerte egentlig ganske bra. Men eg må si at eg sover bedre om natten med en standardløsning med hull i bunnen. Leste litt igjennom innlegget og så at det nesten var en tro kopi av overrennet mitt. Eneste forskjellen var at eg koblet den tynne nippelen på toppen av røret som går over kanten til innsuget på returpumpen. Grunnen til dette e` at det over tid vil samle seg luft i dette røret, ergo bør man tømme dette for luft regelmessig. Så det virket ganske enkelt slik: så lenge returpumpen gikk ble luften sugd ut av røret. I tillegg hadde eg inntaket på returpumpen høyt i sumpen slik at den sluttet å pumpe vann opp før det rant over.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Forhandler
|
Overrenn
Her e` en enkel tegning av prinsippet. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Jeg tenkte på å borre hull i bunn, men likte ikke tanke på at hva om borringa gikk til h...... og jeg satt igjen med prekt bunn. Så da ble det overrenning da.
Det med luftenippel og rør ned til returpumpa, var ikke dumt nei. Er det å overdrive hvis jeg vil lime røra sammen med silikon?? |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
Har kjørt gjennom overrenningssytemet flere ganger nå og stopper jeg pumpa i 5 min og slår den ppå igjen, så renner ikke vannet gjennom. Jeg må suge ut lufta hver gang.
Men vil en luftslange direkte fra toppen og ned til innsuget på pumpa klare å suge ut all luft med en gang?? |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Member
|
Nå har jeg prøvd å sette luftslange direkte ned på innsuget til skummeren (for å unngå at små "luftbobler" ikke kommer tilbake til karet), men stopper jeg pumpene og lar avrenninga stoppe i 5 min....Starter på nytt og så begynner det å renne litt, men ikke godt nok. Jeg må suge ut.
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hullstørrelse(mengde for overrenning + kraft på returpumpe | Dingo | D.I.Y Gjør det selv | 3 | 11th January 2008 20:27 |
| overrenning | Erik | Kjøpes | 2 | 17th September 2007 17:59 |