| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei.
Har fått meg en dings som jeg kan styre med datamaskinen min. Til denne kan jeg kobble en tempratur sensor. Denne sensoren kan jeg ikke ha i vann, det vil ødelegge den. Noen som har tips til hva jeg kan bruke for å gjøre den "vanntett"? Silikon er vel kanskje et alternativ, evt et reagensrør med sensoren oppi. Andre tips? ![]() Endre
|
|
|
#2 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Sensorens bein, er det terminaler eller sensorer? Hvis ikke, er da hodet sensoren?
Dersom det er "hodet" som er sensoren(tipper jeg), kan du bruke krympe strømpe beregnet til eletriske ledninger, de finnes i mange kvaliteter og de fleste er vanntette, lodde ledninger til terminalene og varme strømpen til den er krympet max, i det lille hullet som komer i enden av strømpen kan du spandere på en desj med silikon og den er 100% vanntett. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Er det ikke bare å putte den i en plastpose da? Det vil kanskje ikke se ut som den beste oppfinnelsen siden oppskjært brød, men hvis du passer på å klemme ut så mye av lufta som mulig vil den måle temperaturen mer nøyaktig enn hvis du hadde puttet den i et reagensrør. Luften i røret vil jo isolere sensoren fra vannet, og den vil egentlig bare måle lufttemperaturen oppi røret
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Sensoren er i hodet. Er litt usikker på om hodet tåler saltvann.
Plastpose kan fungere, det ser kanskje ikke så bra ut nei, men så lenge det fungerer. Jeg er klar over at luften i et reagensrør vil isolere, men det vil jo få samme tempratur på sikt. Det vil nok ta litt tid, så det er nok en dårlig ide. Noen som har tempratursensor fra IKS eller andre som kan se hva disse er "laget av"? Endre
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
ta tuppen på en finger på en en-gangs-hanske og teip den over "hodet" det vil kunne funke. tror iks sine sensorer er støp inne i noe plastikliknede.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
hva med å tre en silikon slange uten på den og forseglet enden med silicon lim eller superlim ?
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hva med å forsegle hele hodet med epoxylim eller lignende?
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Forhandler
|
Syns forslaget til Chriss med krympestrømpen virker lurt. Da får du minimalt med luft som isolerer mellom vann og føler, det vil se gjennomført ut, og ikke minst det er garantert tett.
Are |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Tror jeg skal prøve meg på krympe strømpen. Jeg har to sensorer, så jeg kan jo kontrollmåle litt i luft for å se om det er forskjeller på de to.
Endre
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|