| D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Fikk en telefon i dag fra Arkitektene som tegner "mitt neste hjem" hvor jeg fikk spørsmål om jeg skulle ha sump til akvariet mitt eller ikke.
Akvariet vil ha målene 180 X120 X 80 hvor jeg vil ha vanhøyde på 70cm totalt volum 1512l. Jeg kan bruke 500literen jeg har nå som sump, men jeg sliter litt med å se poenget med sump i et slikt stort akvarie. Ved å øke vannvolumet fra 1500l til 2000l med sump går jeg opp en stor prisklasse når det f,eks gjelder skummer. Jeg mister selvfølgelig "comforten" med å ha et sted å plassere probene til computeren min men ser ikke noe mer poeng. Tanken min var egentlig å bruke det gamle akvariet mitt til vannreservoar. Plassering av evt. sump/vannreservoar vil bli på gulvet under en benk.
|
|
|
#2 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Sump er tingen....
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Uten at jeg egentlig har peiling tror jeg at jeg ville gått for sump.
Når det gjelder skummer har jeg lest å hørt at en bør kjøpe skummer etter belastningen på karet, ikke etter vannvolum. Følger du dette argumentet trenger du dermed ikke en større/dyrere skummer. (Gitt at du ikke også øker belastningen i karet.) Jeg vurderer selv å koble på en større tønne/dunk til mitt fremtidige system for å øke vannvolumet fra 300 liter til 600 liter, dette uten å forandre noe på det andre utstyret og belastningen i karet. (Vannet går da: kar->sump->tønne->kar) Fordel: Mer stabile vannverdier. Ved større "uhell" med inverbater som dør og forurenser vannet vil jeg redusere alle konsentrasjoner med gift med 50%. Ulemper: Trenger en ekstra pumpe (1000,-) Trenger større mengde av eventuelle tilsettningsstoffer. Konklusjon: Større vannvolum gir mange fordeler, få ulemper... |
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
du kan jo ha en mindre sump, du trenger sikert ikke 500l
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Forhandler
|
Ville gått for sump. Når man skal foreta et vannbytte synes eg det blir bedre å tømme sumpen, fylle nytt vann og starte returpumpen når tempen e` riktig. Når det gjelder skumming så bør man ha større skummer ved økt vannvolum. Dette fordi drit fra fisker o.l. ikkje skal få tid til å akkumulere før skummeren fjerner dritten. De fleste vet jo at nitrit eller nitrat ikkje taes av skummeren.
Gå for en sump du, du vil ikkje angre på det. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Skummerene jeg vurderer er enten en Deltec 1004 eller en ETSS 2000 commercial Begger duger i massevis og er svært effektive skummere.
Til sirkulasjon er jeg mest fristet til å bruke en ekstern pumpe tilkoblet f.esk Ocean Motion uttak, samt spe på med et par Tunze Stream pumper. Avrenning 60mm hull iøvre bakkant av akvariet. Vurderer å bruke en tønne eller plastdunk i passende størrelse som sump. hvis jeg ikke velger å bruke 500 literen. Ved vannbytter vil jeg pumpe vann direkte fra sjøen eller fra et evt. reservoar opp i akvariet. Gammelt vann fra akvariet vil ende direkte i sluk i gulvet eller i vask. Legger ved en foreløpig plantegning av etagen med akvairet i.
|
|
|
#9 (permalink) | ||
|
Forhandler
|
Sitat:
|
||
|
|
|
|
|
#10 (permalink) | |||
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
|
|||
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Akvarie ønskes til sump | Christer.W. | Kjøpes | 0 | 3rd September 2007 15:09 |
| akvarie til sump. | joachimB | Kjøpes | 1 | 28th October 2006 16:11 |
| sump | Nagel | Ny til Hobbyen | 6 | 22nd February 2006 23:36 |
| komplett Akvarie 160L+sump | Andreas | Selges | 9 | 19th February 2006 14:00 |
| fra 200l u/sump til 200l m/sump:)+spørsmål til reptilus | alf-magne | D.I.Y Gjør det selv | 26 | 10th January 2005 00:41 |