D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24th April 2006, 09:37   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Sandefjord
Meldinger: 43
Standard Borring i acryl

Hva slags borr bør man bruke viss man skal borre hull til f.eks. avrenning på et akrylakvarium, og hva kan gå galt under en slik jobb (f.eks. kan det sprekke)?
Gammel 24th April 2006, 10:04   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: Borring i acryl

Jeg brukter vanlig hullborr på akryl platenr (10mm) Hullet jeg borret var 50mm. Pass på at du holder borret helt stabilt. Hvis noe går galt så vil akvariet ditt sprekke.
Et lite triks kan være å feste en tynn akrylplate på borrresiden slik at du får ekstra stabilitet. Den kritiske øyeblikket er akkurat når du får gjennomslag.

Lykke til
Gammel 24th April 2006, 11:45   #3 (permalink)
Junior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogfish
Jeg brukter vanlig hullborr på akryl platenr (10mm) Hullet jeg borret var 50mm. Pass på at du holder borret helt stabilt. Hvis noe går galt så vil akvariet ditt sprekke.
Et lite triks kan være å feste en tynn akrylplate på borrresiden slik at du får ekstra stabilitet. Den kritiske øyeblikket er akkurat når du får gjennomslag.

Lykke til
Takk , men jeg har ikke kjøpt noe ennå. Bare lurte litt om det var enklere og mindre risky å borre i akryl enn i glass.
Gammel 24th April 2006, 14:59   #4 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Fintannet hullbor eller samme som blir brukt til glass fungerer. Hvis acrylen e` bøyd vil den lett sprekke. Men hvis man borrer hull 10cm fra bøyen vil det nok gå greit. En stø hånd med rolige sirkulær-gyngende bevegelser så går det helt fint. Hvis du har muligheten til å legge karet på en kryssfinerplate og borre fra innsiden e` det absolutt en fordel. Pass på at du ikkje borrer i gulvet.
Gammel 24th April 2006, 17:13   #5 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Det kan være gunstig med en trekloss som du fester skikkelig og borrer igjenom først slik at borret kommer med god støtte og stabilt inn i acrylen, jeg har erfart at et stålborr som er litt sløvt er gunstig fordi det ikke river så kraftig i acrylen og du unngår "lugging og riving" i acrylen. Det som oftest er grunnen til sprekk dannelse er nettopp lugging og riving, har du mulighet til å feste acrylen i en skrustikke så er det en stor fordel, gjerne i en søyleborremaskin, det har jeg best erfaring med.
Det blir fort varmt når du borrer i acryl er godset tykt så kan det være gunstig med kjøling om du har mulighet til det, har du mulighet til å få en trestokk ala 2"x2" til å lande borren på i det du trenger igjennom acrylen så er det det beste da slipper du den luggingen som pleier å rive akrylen i gjennomslaget....
Lykke til....

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 25th April 2006, 10:08   #6 (permalink)
Junior Member

Takk for alle gode råd
Gammel 28th April 2006, 19:26   #7 (permalink)
Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bodø
Meldinger: 172

Det viktigste ved både boring og saging i akryl er at man bruker riktig verktøy til jobben. Man snakker da gjerne om antall "tenner" og vinkel på disse på både sagblad og bor.
Et hullbor beregnet for saging i tre har en helt annen vinkel på tennene (de står annenhver ut og inn) for å lage et så stort sagspor at treet ikke suger seg sammen og dermed klemmer boret/sagbladet fast.
Det du ønsker å benytte er et sagblad eller bor beregnet for bruk på aluminium og/eller plast. Disse har typisk langt flere tenner og er vinklet helt rett opp for å lage et så fint snitt som mulig.

Bruk et stykke tre eller annen akryl på begge sider at det du skal lage hull i. Husk å feste materialene skikkelig, da vandring under arbeidet kan medføre kast i verktøyet som dessverre ofte fører til sprekk i akrylen. Bruk av vann eller olje under boring og saging er også anbefalt.

-Lykke til :thumbleft
Aquaria er offline   Svar med sitat
Gammel 29th April 2006, 10:23   #8 (permalink)

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 19

har lest på ett utenlansk forum at det er flere som har brukt hullsag for tre men de har kjørt borrmaskina i revers.. :shock: aner ikke om dette er noe å satse på men det har funket topp til flere.. har villa testet dette før jeg har borret i noe kar da..
Oddvar er offline   Svar med sitat
Gammel 8th May 2006, 21:03   #9 (permalink)
Junior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Oddvar
har lest på ett utenlansk forum at det er flere som har brukt hullsag for tre men de har kjørt borrmaskina i revers.. :shock: aner ikke om dette er noe å satse på men det har funket topp til flere.. har villa testet dette før jeg har borret i noe kar da..
Kanskje lurt å tørrtrene litt, ja :cheesy: . Akryl er ikke akkurat billig her i landet . Takk for tipset!
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are