D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28th March 2006, 21:57   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Uskedalen
Meldinger: 40
Standard Sumpmysteriet....

Hei, jeg er ganske fersk når det gjelder saltvann og er takknemlig for alle innspill her.
Jeg satte opp et 250 liters saltvannsakvarie for et par måneder siden, et enkelt oppsett med Midiflotor, 2 T-8 40 watts marinerør(skal oppgraderes), en New Jet 2300 l/t og en AquaClear 70 1540 l/t sirkulasjonspumper,Mistral 300 luftpumpe, hjemmelaget automatisk vannpåfylling, 200W + 50W varme, 54 liters ferskvannsreservoar, 27 kg LS.
Nå holder jeg på å lage en sump:

Her er et bilde fra prøvekjøringa med ferskvann..

Et til:

Og enda et:

Synes dere dette ser fornuftig ut??
Kjørte det på denne måten i en time, og vannstanden holdt seg konstant.
Kun en ventil, og den er på returslangen.
Kan jeg ha det sånn, tro? Eller MÃ… man ha masse rør og ventiler?
rikard er offline   Svar med sitat
Gammel 29th March 2006, 00:10   #2 (permalink)
Member

Robin sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Stavanger
Meldinger: 152
Standard Re: Sumpmysteriet....

hei, fungerer overrenningsboksen bra? har selv tenkt å kople inn et par slike men er litt redd for at alt skal stoppe opp (kjører masse nivåfølere for sikring) sånn at karet bare står der uten skumming når æ e på nordsjøen. bråker den?

når det kommer til dine spørsmål ser det bra nok ut i mine øyne, bare ikke ha utløpet fra sump alt for langt ner i karet(da kan det bli vått) :lol:

hvor skal skummeren stå?

mvh Robin
Robin er offline   Svar med sitat
Gammel 29th March 2006, 08:16   #3 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Det ser helmax ut det der, skal du ha refugium i midten av sumpen din?

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 29th March 2006, 09:02   #4 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: May 2005
Meldinger: 364

ville kansje senket nivået i sumpen litt, slik at du har en liten buffer hvis strømen ryker.

det er og en test du bør ta... hva om strømen går?
Nagel er offline   Svar med sitat
Gammel 29th March 2006, 14:25   #5 (permalink)
Junior Member

Ser ut til at overrenningsboksen fungerer utmerket, det er innebygget en reguleringsventil på den ene slangen og en overløpsventil på den andre, dvs. at det kun kommer vann i den ene slangen normalt, men dersom noe skjer med den og nivået stiger, renner vannet ned i den andre slangen, enkelt og genialt. Det følger med grovfilter til å ha i inntaksboksen. Den skal kunne klare over 2000 l/t.
Planen er å ha et refugium i den ene siden, der inntaket ikke er, det er på ca 32 liter, Sumpen er på 120 liter totalt, returrommet er i midten og er på 52 liter. Skummeren skal stå i inntaksrommet, derfor nivået.
Har tatt strømstanstest, da steg vannet ca 5 cm, fortsatt 20 cm å gå på.
Gammel 30th March 2006, 05:49   #6 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Rong, Øygarden
Meldinger: 227

Synest det ser veldig bra ut, men tror jeg ville vurdert å omrokkert på rekkefølgen du sender vannet gjennom kammerene.
Sett at du sender alt vannet fra overrenningsboksen ned i samme kammeret som skummeren skal stå i, for så at vannet passerer gjennom refugiumet i mitterste kammeret før det havner i siste kammeret som da vil bli kammeret returpumpen befinner seg i.
På denne måten ville alt overflatevannet passert skummerkammeret, istedet for at noe går til skummeren og noe til refugiumet.

[marq=left]:danceHer kan du lese min Blog:dance[/marq]
Nessen er offline   Svar med sitat
Gammel 1st April 2006, 14:01   #7 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Sitat:
Opprinnelig postet av Nessen
Synest det ser veldig bra ut, men tror jeg ville vurdert å omrokkert på rekkefølgen du sender vannet gjennom kammerene.
Sett at du sender alt vannet fra overrenningsboksen ned i samme kammeret som skummeren skal stå i, for så at vannet passerer gjennom refugiumet i mitterste kammeret før det havner i siste kammeret som da vil bli kammeret returpumpen befinner seg i.
På denne måten ville alt overflatevannet passert skummerkammeret, istedet for at noe går til skummeren og noe til refugiumet.
Refugiumet e` vel ment for å ta de stoffene som skummeren ikkje klarer å ta. Mener det e` en stor fordel å skumme alt vannet først for så å la en del av det gå til refugiumet.
Gammel 2nd April 2006, 07:57   #8 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Meldinger: 1,887

Refugium er et fristed for små dyr, samen med micro alger av typen Caulerpa, Chaetomorfa ol, ordet refugium kommer av refuge=flyktning, refugiumet skal gi beskyttelse for disse dyrene slik at den positive jobben de gjør for vannkvaliteten kan pågå uforstyrret i refugiumet, det kunne likså godt hetet shelter tank.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 2nd April 2006, 10:06   #9 (permalink)
Junior Member

Flott respons!
Har koblet det sammen med hovedakvariet nå, Det er satt opp sånn som jeg tenkte, men med en liten forandring som består i en 500 l/t pumpe som pumper vann fra returkammeret(ferdig skummet) til refugiumet, måtte ha en returpumpe til, da 2300 l/t pumpa ikke hadde nok kapasitet, kan hende at det hjelper når jeg får røra mine.
Så nå ble returrommet veldig fullt, med to varmekolber, en NJ2300, en Aquaclear 70 og en Eheim Aquaball uten filter.... Det ble masse fart i vannet da... :lol:
8100 l/t.....
Gammel 5th April 2006, 18:22   #10 (permalink)
Junior Member

Sånn ser det ut da...

Så har jeg kjøpt brukt HQI... Arcadia proffessional 150 Watt....SAFT SUSE!!! for en forskjell, Der var effekten jeg savnet!

8)
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are