| Aquascaping Ett forum hvor det kan diskuteres løsninger og poste egene bilder av lanskapet i akvariet ditt. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei.
Jeg har fått noe av den gamle steinen til Rune i hus og trenger å friske den opp litt, både med tanke på kalkalger og liv. Jeg kjører steinen i et eget kar der jeg også har litt av den gamle steinen min med friske kalkalger. Hvordan skal jeg best belyse dette? Bør jeg kjøre lyset på 24 timer i døgnet? Nå har jeg blålys, burde jeg valgt noe annet? Endre
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg ville kjørt belysning som normalt 12t lys 12t mørkt. Blålys trigger etter min erfaring kalkalgevekst bedre en det hvite lyset..
Kan det være en ide´å hive oppi en stein med mye kalkalger på slik at algene kan spre seg fra denne ?
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
har en stein med en del kalkalger fra det gamle karet mitt i, men burde kanskje hatt i en eller to til. Den var nemlig ikke så veldig stor.
Endre
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Det skal ikke så mye til før de begynner å gro.. Husk å passe på vannverdiene dine.. Nitrat/Phosfat er ikke kalkalgene glad i. Gi de en dæsj calcium og litt KH så går det sikkert bra.
Det finnes noe Kalk alge Booster man kan få kjøpt, vet ikke om det har noe for seg, men har du noen ekstra kroner å avse så ville det vært veldig intressant å prøvd.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Leste på reefcentral at man kunne ta en tannbørste og gunkke litt på kalkalgene. det skulle hjelpe dem til å spre seg. Vet ikke om det var dette som gjorde susen hos meg, men karet er fullt av dem.. Selv grusen blir rosa..
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Tannbørste trikset har jeg også lest en gang, men nå hadde jeg helt glemt av det. Skal prøve på det.
Endre
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Slike trix er gull
|
|
|
#8 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Kjør litt aktivt kull i en periode ca 1mnd, og antiphosfat ala phosban/rowaphos i 1mnd og litt nitrat fjerner. Så kjører du på med Kalk ol etter at du har kjørt kull og antiphos da vet du at du har sugd ut så mye skitt som mulig fra steinen, husk at steinen har vært innom en krasj eller to, av lys bør du bruke tilnærmet det lyset du skal ha steinen under senere.
Et vann bytte etter to uker og et nytt etter to uker igjen så er steinene dine bra renset og av en god kvalitet klar for det 735literen. Har du en liten skummer så kjør den også. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Forhandler
|
Leste en plass at det ikkje var gunstig å bruke skummer hvis du ville ha kalkalger. Vet ikkje om det e` sant, men det stod at skummeren fjernet kalkalgesporer i vannet. Men vannet må jo være reint, det e` iallefall viktig. Ingen fisk som forurenser e` vel då et triks.
I karene mine nede har det ikkje vært skummet det siste året. Kanskje det ikkje har vært skummet i det hele tatt. Det vokser ikkje kalkalger fort der nede iallefall. Ka vannverdier som e` der har eg ingen peiling på. Litt kalkalger e` det nok, men det e` lite. Hvis du finner en metode vil eg gjerne høre fra deg. |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Kommer ikke kalk algene av riktig mengde Calcium, strontium og magnesium da?
Sporene til kakalgene er i vannet fra det øyeblikk det kommer en levende stein i tanken og får kalkalgene det de trenger så vokser de som ugress, i tanken min så har jeg på en stein kalkalger som vokser i skiver som chips utover, den har strukket seg bortimot en cm på to mnd. Det er ingen kjapp snarvei til kalkalger, det er visse behov som må til og får ikke sporene de rette vilkårene oppfylt så vokser de ikke. Sitter ofte med en følelse av at mange ikke følger så godt med i kjemien i vannet og jubler når det vokser opp noe nytt, når så næringen er brukt opp så finnes det alltid en annen grunn til at vekst avtar eller forsvinner like fort som det dukket opp, når skuffelsen har lagt seg så finner ofte akvaristen ut en finurlig løsning på nederlaget, men skjelden og aldri finner ut hva som virkelig skjedde, den reelle årsaken kan man i de aller fleste tilfeller måle seg frem til vhja et test sett følgelig om man har logget test resultater fra tidligere vil det hjelpe masse, her er et elektronisk hjelpemiddel til logging av testene du tar av vannet ditt http://www.saltvann.aquafreaks.no/Do...ils/id=21.html Enkel sagt så er det slik at vil du ha kalk alger fra de helt lyserosa til de plommerøde, ja da sjekker du Calsium, Strontium og Magnesium nivået, justerer de til de er korekt, minst 8 timer med HQI belysning pr dag så kan du se forskjell fra uke til uke :cheesy: . Konklusjonen blir som dette: Ønsker du å holde en alge i tanken din så bekoster du de beste vekst vilkår for algen og gleder deg over resultatet, det finnes ikke snarveier i denne hobbyen kun midlertidige utsettelser. Må bare få gjenta at de steinene du har fått tak i har vært igjennom en kræsj eller to så de trenger nok masse stell til de oppnår showquality |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|