Aquascaping Ett forum hvor det kan diskuteres løsninger og poste egene bilder av lanskapet i akvariet ditt.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 6th June 2005, 19:33   #1 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Max dybde på akvarium

Hva er den absolutte max dybde som er å anbefalle på et saltvanns akvarium ? sitter og planlegger mitt neste prosjekt, og begynte å tenke litt på å lage en dypere sone til koraller som ikke trenger så mye lys..

Tenker å bruke 400W HQI kombinert med 250W, evt T5 rør..
Gammel 6th June 2005, 20:11   #2 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914
Standard Re: Max dybde på akvarium

Dette vet vel folk flest helst litt lite om. Men koraller som ikkje krever så mye lys kan nok greit klare seg 2 meter under havflaten med en 400w hqi. Men regner ikkje med at pigmenteringen blir pervers akkurat. Holder vel med en meter vel. Ka planer har du no då? E` det til det nye huset ditt eller?
Gammel 9th June 2005, 00:02   #3 (permalink)
Member

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Aust-agder -Arendal
Meldinger: 120

PS, min max dybde ble regnet ut på en enkel måte

Målte dørene mine, og der var det ikke mer en 90 å gå på gitt, så da ble det nok 80cm her i huset
Gammel 9th June 2005, 00:13   #4 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Tenkte jeg skulle få bygget karet samtidig som jeg bygger huset.. har derfor et luksus problem
Gammel 9th June 2005, 19:41   #5 (permalink)
Member

Andreas sin avatar

Meldinger: 242

Prøver å svare samtidig som eg slenger ut et par spørsmål...

I naturen treffer sola vannflato med ein viss lysstyrke... denne lysstyrken er kjent antar eg? Eg antar også at vi/nåkken veit kor mykje lys som går tapt per meter vanndybde...

For å simulere dette i akvariet, er det jo berre å skalere ned til den aktuelle belysningen sin lysstyrke.. tap per meter vann vil jo fortsatt være det samme..

Siste trinn i prosessen, må jo være å finne ut hvilken dybde korallene finnes i naturen..

Det som også kunne vert kult, var å oprette ei djupvatnsone der du benytter meir blåaktig lys enn i resten av karet... Slik at du simulerer rett fargetemperatur i forhold til dybden du liksom har...

masse gøy du kan gjera hvis du planlegger lenge og godt i forveien...
Gammel 10th June 2005, 10:58   #6 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: May 2005
Sted: Sande i Vestfold
Meldinger: 59

Jeg hadde en sone i min 2500l med dybde på 1,5m. På bunnen hadde jeg både myk og steinkoraller under 250W. De grunne partiene var opplyst med 400W. Veksten var redusert på dypet og rød lobophyllia holdt fargen. Min erfaring var at det var upraktisk med slik vanndybde så det nye karret blir 70cm da gorillafaktoren er lav 8) Belysning var etter min erfaring overaskende greit. Acropora pigmenterte under MH 250W på 70cm vanndyp, men store karr krever mange lamper. Dette gjelder spesielt dersom karret blir mer enn 90cm bakover.

Etter dette prosjektet har jeg fått et halt annet perspektiv på akvariehobbyen. Sirkulasjon er en utfordring på dype karr, men fikk det godt til ved å designe veggene i karret skrått for ikke å bremse vannet. Tror lommeboken min har det best med et karr på maks 1500l :mrgreen:
Frank er offline   Svar med sitat
Gammel 10th June 2005, 22:26   #7 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Jeg har slått ide'n fra meg etter å ha tenkt å tegnet litt..
70-80cm tror jeg vil bli den greieste max dybden. Tror jeg vil spare mye i strømregning med en slik dybde samtidig som det blir enklere å jobbe med tanken uten å trenge å ta på meg komplett Scuba hver gang jeg skal rengjøre tanken
Gammel 12th June 2005, 19:20   #8 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Meldinger: 1,887

Mitt kar er 75cm høyt, det er i aller høyeste laget for et "typisk" kar med div innhold fra all verdens hav, det er enkelt og greit litt for høyt, det er et lite HE"!#¤%#"%¤& å få gjort noe i nærheten av bunnen, faktisk så er det ene og alene grunnen til at jeg vil skifte det ut med et annet som er lavere, ca 60 cm.
Planen med mitt nye kar er å bygge opp et rev i ene enden, og ha en fin sand bunn utover mot andre enden, 250W hqi over levende stein og div lysrør over sand bunn.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 13th June 2005, 23:54   #9 (permalink)

Medlem siden: Sep 2004
Meldinger: 18

Frogfish skrev: "Hva er den absolutte max dybde som er å anbefalle på et saltvanns akvarium ?"

Spørsmålet krever vel visse forutsetninger. Hvis ikke kunne en dybde på 20m være bra, eller 200m for den saks skyld :-)

Du vil vel ha koraller i den dypeste delen. Men, hvorfor det? Hvis den dypeste delen ikke har nok lys for koraller så blir det likevel en fullverdig biotop. En murene kunne "slange seg" i en hule på 2 meters dyp og korallene kunne være begrenset til den øverste delen av akvariet.

Kort sagt, dybde er vel mer et spørsmål om glasstykkelse, plass og vekt. Et akvarium kan aldri bli for dypt og heller ikke for stort :-)
Hans_Petter er offline   Svar med sitat
Gammel 14th June 2005, 12:28   #10 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: May 2005
Sted: Sande i Vestfold
Meldinger: 59

Sitat:
Opprinnelig postet av Hans_Petter
Kort sagt, dybde er vel mer et spørsmål om glasstykkelse, plass og vekt. Et akvarium kan aldri bli for dypt og heller ikke for stort :-)

Jeg er enig i at et akvarium ikke kan bli for stort , men etter 2 år med 2500l som jeg måte ta ned pga. flytting har jeg valgt å ikke bygge like stort igjen. Ã…rsaken er at det er upraktisk og kostbart å drifte. Invisteringen er jo bare en gang så disse regner jeg ikke med. Tror driftskostnadene lå en plass rundt 30000kr i året utenom innkjøp av dyr etc.

Det jeg vil frem til er at man kan bli blendet av store karr, men erfaringen man får kan bli noe helt annet enn forventningene

:?
Frank er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are