Aquascaping Ett forum hvor det kan diskuteres løsninger og poste egene bilder av lanskapet i akvariet ditt.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14th March 2005, 12:23   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 94
Standard Fish only akvarium - trenger tips

Hei igjen. Etter å ha sett nøye på karet mitt og utstyret jeg har, bestemte jeg meg for å gå over til et Fish-only kar. Rikitgnok vil jeg ha igjen noen steiner i karet (resten selger jeg - se eget innlegg under 'Selges'), men disse ser jeg ikke på som en faktor i rensingen av karet (selv om de nok vil bidra litt).

Jeg har ett 200 liters kar, og en skummer som er dimensjonert for opp til 700 liter. Siden selgere ofte overdriver, vil jeg tippe at den ikke er fullt så kraftig, men fortsatt mer enn kraftig nok til å rense mitt kar mer eller mindre på egen hånd.

Tanken er å ha helt hvit, finkornet sand i bunnen, og så bare ha en eller to steiner midt i karet, som en liten oase i sanden. Dernest skal jeg velge ut koraller og fisker fra nogenlunde samme biotop, og se om jeg kan få dette til å vokse og trives.

Noen tips til dette? Anyone? please?
Vizar er offline   Svar med sitat
Gammel 14th March 2005, 19:43   #2 (permalink)
Senior Member

alf-magne sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: varhaug
Meldinger: 672
Standard Re: Fish only akvarium - trenger tips

om du tenker og holde agresive fisker i karet er det bare dumt og ha levende sten i karet, da de fleste fisker er teretoriale og da har de plutselig noe og forsvare....
er noe jeg har hørt...
men nå kommer det jo veldigt ann på hva du har tenkt og holde oxo da...
men de 200l du har til rådighet setter jo visse begrensninger på hva du kan holde i karet.

har oxo hørt at skumming i fish only karr er enda viktigere en i korallrevskar da det somregel er mye større belastning på vannet me flere store fisker som gjødsler rundt i karet :lol:
etter hva jeg har forstått av andre ville jeg ha solgt unna hqi(hvis du har det da) og kjøpt en skikkelig kraftig skummer...
det er den oppfattningen jeg har fått da jeg har lest litt om dette emne...
men jeg er ikke noen fasit!!!

sjekk ut reefcentral da de har en egen kategori på fish onely kar!
Gammel 14th March 2005, 20:22   #3 (permalink)
Junior Member

Takk for tipset. Jeg har ikke tenkt å ha mye fisk i karet, men heller tenkt å ha et spartanskt men stilfult (forhåpentligvis) kar med enkelte utvalgte og fargerike fisker og nyttedyr.

Ellers så er karet mitt lite, kun 50 cm dypt, så lysbehovet er ikke så stort at jeg har kjøpt Hqi. Lever fortsatt med 3 x 36 lysrør. Dessuten betyr dette at lyset nede ved sanden er litt dårligere, slik at evt. liv trekker oppover i steinene istedenfor

Skummeren er dimensjonert for kar opp til 720 ltr, så den burde holde, selv om selgere ofte overdriver kapasiteten på slike skummere (en Deltek MCE 600 ~ http://www.deltecaquariumsolutions.com/skimmers_2.php).

Flere tips mottas med takk
Gammel 15th March 2005, 13:30   #4 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Sted: Tromsø
Meldinger: 779

Øhm... FO (Fish Only) med koraller? Blir ikke litt av poenget borte da? I tillegg til at det jo strengt tatt ikke er FO heller.. :?

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 15th March 2005, 15:14   #5 (permalink)
Junior Member

joda - hvis man skal tolke det helt strikt så stemmer det. Poenget mitt var å gå bort i fra ett oppsett hvor steinene spiller en avgjørende rolle for rensingen av vannet. Nå vil jeg heller ha noen få (2) utvalgte steiner igjen, og kun bruke dem som dekorasjon. At det vokser en og annen ting på disse har ingenting å si, men de skal ikke ha noe fokus. :cheesy:
Gammel 17th March 2005, 12:26   #6 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Sted: Tromsø
Meldinger: 779

Hmm...dette har jeg faktisk tenkt litt på selv. Ihvertfall noe lignende... Planen var å sette opp et høyt akvarium med forholdsvis liten flate. I midten av dette karet, som godt kunne ha vært rundt, hadde jeg tenkt å sette opp et hult rør med inntak nederst. Inni dette røret skulle jeg ha satt en kraftig strøm av luftbobler som sørget for sirkulasjon av vannet fra bunn til topp. Utenpå røret skulle jeg ha festet levende stein, svamp, koraller, tang og alt annet rart. I et slikt kar skulle jeg bare hatt interessante, små dyr og smått med fisk

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 17th March 2005, 17:13   #7 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Jeg drømmer om en Aquadome i mini format.. litt i stil med Mac sin ide´
SYlinderformet med pumper etc i midten skjult av steiner som former er høyt rev nesten som en pilar i midten. Kanskje en fin acropora eller to på toppen som kan strekke seg utover overflaten, noen fine polyppsteiner, skive anemoner, pulserende Xenia, 3-4 gule gobier og en stor stim med anthias. og finkornet fin sand.
Gammel 17th March 2005, 18:37   #8 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Meldinger: 1,887

Noe alá dette du har tenkt på HF?

Super lækkert saltvandsakvarium ca.800 liter

Akvariet sælges som et samlet sæt med giesemann HQI lampe (NY) Deltec 5250 løftepumpe, sump, varmelegme, Tunze turbelle stream pumpe med styring, Deltec skummer og forberedt til IKS computer, den kan leveres som ekstra udstyr. m.m. Sættet kan ses i butikken. Samlet pris 30.000,- Nypris over 100.000,-

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 18th March 2005, 00:35   #9 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885

Noe sånt, men mye mye kulere.. vile hatt karet bredere og litt lavere. Ocean Motion system tilkoblet Iwaki ekstern MX pumpe til å drive sirkulasjon. Siden jeg er en troende ETSS mann ville jeg hatt en quad 1800 med tilhørende pumpe. Lyset ville jeg hatt en custom Icecap løsning i rund topp som matcher akvariet og det runde underskapet. En IKS eller tilsvarende skal styre hele greiene.
Total pris for akvarie i akryl med matchende topp og underskap vil komme meg på ca 20 000 + moms (6700 for akvariet 70cm høyt 1m bredt) dert resterende utsyret vil jeg helst ikke tenke på. Men jeg tipper jeg ville ligget godt under 100 000

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Nybegynner trenger litt tips Patrick Ny til Hobbyen 31 17th August 2007 11:03
hjelp..... Fortsatt ganske fersk, trenger tips christine Ny til Hobbyen 5 27th May 2007 14:01
Ønsker tips om spesialbestilling av akvarium+sump etter mål paulrene Kjøpes 2 14th October 2006 15:30
Ønsker gode tips ved innkjøp av 200 l akvarium + utstyr paulrene Ny til Hobbyen 9 14th September 2006 20:30
Nytt akvarium trenger lys Tommy Lys, filtrering & annet utstyr 1 31st October 2005 13:27