| Aquascaping Ett forum hvor det kan diskuteres løsninger og poste egene bilder av lanskapet i akvariet ditt. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Denne tråden er splittet fra Tips?
Jeg har aldri sett at en norsk forhandler tilbyr denne forskjellen uttrykkelig. Grensene om hva som er kurert stein og ikke , kan uansett være litt flytende. Ofte blir de lagret i kar med lite lys (koster penger), noe som fører til at f.eks. alger kan poppe opp først når steinen blir utsatt for det. Eventuell eksisterende lyskrevende organismer som små koralldyr vil mest sannsynlig gå dukken før det. Jeg ville aldri har kjøpt slik "mørkestein" , om jeg skal betale den ofte høye prisen , vil jeg se liv på den før jeg handler. Er man heldig , finner man stein som er bevokst av kalkalger og andre små dekorative makroalger , da kan man være rimelig sikker på at de er kurerte ihvertfall. Etter min smak er det meste av ls jeg har sett i butikk , vel mye kurert , d.v.si det finnes ikke annet enn bakterier ,samt glassroser og andre uting som overlever det meste. Ukurerte , alltså ferskest mulig ls , vil forurense den første tiden p.g.a. organismer på og i den som ikke overlever transporten , men jeg ville heller ha kjøpt den isteden for ofte rimelig død stein som har blitt lagret i butikk over lang tid under kanskje tvilsomme forhold.
mvh Thomas Sist endret av Frogfish; 2nd May 2011 kl 17:14. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Jeg er jo veldigt masse inne på "danskeforumet"
Har registrert spesielt siste året att flere velger å starte opp karene sine med helt tørket ekte stein(altså ikke sement/keramikkbasert,men tidligere original LS fra havet), med godt resultat faktiskt. Flere forhandlere der nede som fører slik tørket importert stein,og finnes i både "base rock" og som større plater til en hyggeligere pris enn den levendes. (sikkert grunnet att dette er tørrvare,billigere og mer praktiskt importmessigt for forhandlere å ta inn,samt fordeler for de med å lagre de som tørrvarer på lageret) De er tørket,og dermed fri for mantisser og glassroser i det minste. De starter gjærne opp karene med slik stein,og bruker da som oftest en kilo eller tre med god ekte levendestein smmen med den døde i karene sine for å pode over liv i den døde steinen sin. Har faktiskt registrert att flere på det forumet har gått igjennom oppstartsfasen forbausendes lett med tanke på algeoppblomstringer,og innen rimelig kort tid har kommet godt igang med innføring av både fisk og koraller i tankene sine. Enkelte har jeg lest tilsetter bakteriekulturer regelmessigt under innsyklingen,men langtfra alle. Tror nok hjevn og god vannkvalitet,godt tilpasset teknikk i oppsettet,gode rutiner er vel så viktig for sluttresultatet,som akkurat dette att steinen må være "ferskets muligt"fra forhandleren.. Hvor "fersk" er egentligt denne levendes steinen vi kjøper i akvariebutikken egentligt? Blir jo transportert "tørt" over mange timer fra opptak på revet,før den ligger i vann hos en norsk forhandler,og mye som dør underveis. Torae her inne hadde jo godt resultat med stein "type plastik",og forutsettning for å kunne introdusere liv i tørr tidligere LS kan jeg ikke se skulle være noe vanskeligere å gi seg i kast med,utifra forutsettninger om att en gjør som overskrevet her. Har kjent på slik død,tørket tidligere LS hos en forhandler i dk tidligere,og selv om jeg ikke kjøpte med meg noe slikt,bet jeg meg merke i att den virket både svært lett og særdeles porøs inni(knakk en i to for å sjekke husker jeg),så ville uten tvil valgt slike i forhold til keramikk,uten tvil Og prisen der nede i dk var veldig grei på slik stein,sett med Norske øyne,og er vel heller ikke underlagt noen zites regler skulle en tro,da dette jo er tørket død LS,det er snakk om og ikke levendes stein i den forstand. Legger med en link her under på slik stein fra en tilfeldig forhandler der nede,og ved å trykke på bildene der kan en lese litt mere om de samt få større bilder opp,og prismessigt greie,da en må huske på att disse er TØRRE,veldig porøs,og godt volum i forhold til vekt. http://www.deepoceanshop.dk/dekorati...de-sten-1.html Og her en tråd fra ett akvarie som ble startet opp med slik stein der nede.. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=38286
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 2nd May 2011 kl 13:13. Begrunnelse: la til en link. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det er ikke rart folk flest er mindre og mindre villig å betale 4 ganger så mye for "bløt" stein enn for tørr , når eneste forskjellen er at man i tillegg går glipp utøy som glassroser f.eks.
Samtidig er det veldig synd at det synes å være stadig vanskeligere å finne ls av god kvalitet , siden slike stein er istand å tilføre saltvannskar biodiversitet som ikke er mulig på annet hvis. Det fantes en tid der ls ble "markedsført" som rene "kinderegget" angående spennende organismer , mens idag de negative egenskaper som spredning av utøy synes å stå mest i fokus. Klart handtering av "levende" ls er mer ressurskrevende enn for tørrvare , men prisforskjellen er dessverre i mange tilfeller ikke verdt å betale. Ellers er så tror jeg på at det litt avhengig av oppsettet , hvor nyttig effekt man har av slik mangfold av biologien , noen organismer synes å være mer avhengig av slikt en andre , selv om det generellt er alltid en stor fordel å ha stort mangfold , også når det gjelder ikke (uten mikroskop)synlige organismer , i saltvannskaret. Sps f.eks. synes faktisk ikke å være de mest krevende dyr når det gjelder dette , og klarer seg langt og godt med rent vann , og tilstrekkelig med mineralsalter og sporstoffer , mens andre , som f.eks. endel makroalger , lps,svamper og ikke fotosynterende dyr, ikke er helt tilfreds med dette på sikt.
mvh Thomas Sist endret av clown; 2nd May 2011 kl 13:46. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Takker
Det var også mye annet spennende på den linken Tenker at kuda blir den arten jeg vil begynne med samt må være oppdretts dyr siden viltfanga er noe dritt som jeg forstår . Nå er det bare å vente på ferie pengene å få startet opp akvarie :P |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Her en link med bilder av proffessionell behandling av ls , som ihvertfall ser lovende ut :
LIVE ROCK Anlage-LSA klikk på bildet og bla videre , legg merke til skummer helt til høyre i første bildet ...
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Er egentligt veldigt mye enig med deg Clown,og som jeg skrev setter jeg spørsmål til hvor god den "levendes" steinen faktiskt ER.. som vanligvis tilbydes oss i butikkene..
I dag får en i den "levendes "katagorien "kultivert" sten,noe sementbasert,noe tidligere tørr levendes stein og som er lagt i sjøen igjen en viss tid..(hvor lenge er den garantert lagt der?dokumentasjoner?.. Og.. selfølgeligt "ekte" ls som er plukket ute på reefene(men blir mindre og mindre av det da med årene,og godt med tanke på reefene egentligt) Jeg nevnte også att den tørre døde ls,en de selger ihvertfal i dk,er billigere for forhandlerne å ta inn grunnet diverse momenter,men den har i det minste sin opprinnelse fra ekte,med fin porøs konsistens,og ved riktig videre behandlinng gi ett godt fundament for liv,og ved å da "pode" den med god levendes stein i riktige omgivelser ta til seg liv fra den levendes steinen. Mange arter av dyra på den ekte podesteinen vil smitte over/ta bolig i denne restertede steinen ,og gi den nytt liv. Er vel mye artsmangfold på podesteinen som avgjør utgangspunktet der vil en tro,da jeg selv her registrerer svingninger i mengder på enkelte synbare smådyrbestander,alt etter hvor mye og hvilken fisk jeg har beitende på de. Noen fisk er jo "flittig" på disse dyrene,og en balanse må til,med tanke på populasjon. Tar en vekk eller minsker anntall predatorer,har i det minste jeg registrert att populasjonene tar seg rimeligt godt og fort opp igjen i karene. Blir nok helt sikkert det samme med de mindre "usynlige" dyrene&bakteriene også,skulle en annta,da de gjærne er en bikke i næringskjeden. Noen arter vil vel dø ut/utkonkureres i ett lukket akvariemiljø,men dette skjer vel på lik linje også om man skulle være så heldig i å få tak i "verdens beste og mest levendes" LS også skulle en tro,viss en ikke stadigt tilfører eller utskifter akvariesteinen en har med nye stein for å holde vedlike artsrikdommen i ett lukket oppsett. Vi har nu tross alt,om en liker det eller ikke kun ett lukket system,og ikke en åpen plass på havet hvor nye livsformer kan holdes godt vedlike hele tiden. Balansen på livsformene i tankene våres er vi med andre ord mye med på utvikklingen selv ved måten en drifter på/vannkemi/temperatur/teknikk, og innhold i tankene,og ikke minst om en tilsetter stoffer/ mat disse populasjonene kan leve av, ellers vil de tynes ut og kansje forvinne helt. Det ideele som du kansje var inne på er vel å bytte ut noen steiner med gode nye og med masse nytt liv i regelmessigt i tankene,men er vel ikke så mange som egentligt gjør det,med tanke på att steinene en har er "bombardert" med fastlimte koraller,eller en er redd for en liten algeoppblomsting ved ett sligt lite stenbytte. Tror som du sier steinen har mindre betydning i dag enn for tjue tredve år siden da utvikklingen innen drifting av saltvannssystemene våres tross alt har gått fremover siden den gang!. Noe en heller bør være observang på,og som jeg mener fremdeles er viktig er att en ikke kjøper gammel brukt stein uten kjennskap til opphav eller hvordan den er driftet før fra private tanker da det der gjærne kan lure mange problemer i steinen som vil ut igjen .
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 2nd May 2011 kl 17:46. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det blir kanskje litt mye snakk om stein her, men da kan administrator kanskje dele tråden
Som Knut-Arne sier så har jeg noe erfaring med plast-stein. I det nye karet mitt bruker jeg både plast og "kurert" stein (og plexiglass
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Tråden er ryddet.. Den resterende delen av tråden finner dere her: Tips?
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Mvh Ken. |
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Om ikke så si i fra. Tor
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Levende stein? | Morild | Akvariet | 10 | 8th October 2008 21:09 |
| levende og død levende stein selges. | scorpion | Selges | 0 | 22nd April 2007 13:23 |
| Levende Stein! | trustus | Kjøpes | 1 | 19th January 2007 15:07 |
| Levende stein | Chippflipp | Kjøpes | 2 | 9th October 2006 15:31 |
| Levende stein | siljeogmarius | Kjøpes | 0 | 25th August 2005 08:06 |