| Aquascaping Ett forum hvor det kan diskuteres løsninger og poste egene bilder av lanskapet i akvariet ditt. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#11 (permalink) |
|
Administrator
|
Tror nok du har samme cites regler på tørket død LS akkurat som du også har det på elfenben osv. Koraller er på cites død eller levende og LS er jo døde koraller.
|
|
|
#12 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jepp, den tråden har jeg lest vettu. Slik jeg forstod det, så satset du på vannbytter som en slags "nitrat->nitrogengass" reaksjonen, da du ikke hadde anaerobe områder for bakterier som skal gjøre dette.
Men nå, som du sier at du skal bruke både PS og totalt DØD stein, får du litt mer å gå på (les: mindre vannbytter hvis du vil). For i denne døde steinen får du de anaerobe områdene som du ikke fikk ved kun PS. Dermed tenker jeg at; for å utnytte det at du faktisk bruker ekte LS (merk: som er død), så er du vel mer opptatt av å pode denne LSen enn da du kun brukte PS. Og dermed kom spørsmålet, hvordan du skal gjøre det? Vet ikke om dette ble riktig og godt nok forklart, men det får holde. Morsomt å ha en som deler litt av samme tankene som meg, nemlig at LS er overvurdert. Eller? Det er derfor jeg er litt nysgjerrig av meg på hvordan du tenker, da du er uten tvil en mye mer dyktig akvarist enn meg Likte virkelig godt den ideen din med høytrykkspyling, samt eddikvask for å sterilisere LSen totalt! = null plage. Sist endret av Haimat; 5th May 2011 kl 11:45. |
|
|
|
|
|
#13 (permalink) |
|
Senior Member
|
For å pode død stein har man følgende alternativer :
1. finne en (eller flere) akvarist(er) som har godt med ls av god kvalitet i karet sitt , og få noen biter av den , eller en handfull bunnmateriale 2. kjøpe litt fersk,god,og veldig levende ls 3. kjøpe diverse bakterieprodukter og ev. copepoder og annet småkryp i "løsvekt" (hvis tilgjengelig) 4. ev. handle livesand (skjønt også her kan det være svært varierende hvor mye liv den inneholder , bortsett fra bakteriene) 5. introdusere makroalger i systemet, gjerne tynne og fine arter som chætomorpha , som kan inneholde mye liv. Best resultat få man kanskje om man gjenomfører alle punktene.
|
|
|
#14 (permalink) |
|
Senior Member
|
Thomas nevner vel bra de alternativene som kan benyttes. En bør være forskiktig med pkt. 2 som går på å kjøpe levende stein da denne nettop kan inneholde de elementer en ikke ønsker å få inn i karet.
For min del skal det brukes et ganske stort areal i den ene sumpa for å dyrke chætomorpha. Hensikten med dette er nitrateksport og småkryp.
|
|
|
#15 (permalink) |
|
Junior Member
|
Flott svar!
Jeg er selv skeptisk til punkt 2. Vurderer å knekke av basen av alle korallene jeg kommer til å kjøpe med tiden, slik at jeg er sikker på at det ikke følger med dritt med korallen. En glassrose er jo nok for infisere hele karet. Men punkt 4; er det virkelig så mye bakterier i denne livesanden? Jeg hører alltid at dette er tull. Til og med forhandleren selv sier det. Så i stedet for å kjøpe dette, mener jeg heller at man skal gjenta punkt 1 flere ganger, gjerne, som du sier, fra flere akvarister. Slik får man i hvert fall en rik og mangfold bakteriekultur |
|
|
|
|
|
#16 (permalink) |
|
Senior Member
|
livesand er jo våt , så den inneholder nok plenty bakterier.
Ellers blir det nok en trossak , akkurat som med diverse bakterieprodukter ... Å knekke av basen for koraller for å unngå uønskede blindpassasjerer synes jeg er litt vel drastisk , dette er jo noe som går utover selve korallen. Det finnes jo endel preparater til "dipp" , for å takle problemet på en etter mitt syn mer elegant og skånsom måte. Også unngår man jo ikke alle skadedyr bare ved å brekke av basen , det kan finnes endel lumskheter på selve korallen også.
|
|
|
#17 (permalink) |
|
Senior Member
|
Min erfaring er at det er viktig å bruke god tid på å få karet i gang, tre fire uker minst. Jeg har startet med rimelig ren oppstart av og samtidig måtte ta korallene rett over i systemet. Det jeg ser da er at flere av korallene blir fort blir bleke og kommer over grensa for hva som er sunt.
En må da passe på å "forurense" slik at en bla. får tilstrekkelig nitrat i vannet til korallene. Det er også viktig at det blir mat til bla. podder slik at de ikke sulter i hjel før de kommer i gang med formeringen.
|
|
|
#18 (permalink) | ||
|
Junior Member
|
Sitat:
Skjønner det at dette kan gå utover selve korallen, derfor jeg skrev vurderer. Men allikevel, slike dipp vil vel ikke kunne fjerne glassrose, boblealger m.m.. Eller? Sitat:
|
||
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Levende stein? | Morild | Akvariet | 10 | 8th October 2008 21:09 |
| levende og død levende stein selges. | scorpion | Selges | 0 | 22nd April 2007 13:23 |
| Levende Stein! | trustus | Kjøpes | 1 | 19th January 2007 15:07 |
| Levende stein | Chippflipp | Kjøpes | 2 | 9th October 2006 15:31 |
| Levende stein | siljeogmarius | Kjøpes | 0 | 25th August 2005 08:06 |