| Aquascaping Ett forum hvor det kan diskuteres løsninger og poste egene bilder av lanskapet i akvariet ditt. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg har hatt akvariet ute av driften stund grunnet skade som nå er reparert. Jeg kan fylle det om noen dager og tenkte å bytte ut sanden.
Orginalt hadde jeg en veldig fin grus, men den ble grå og stygg etter noen måneder, så fylte jeg over med en tynn hvit sand som inneholdt bakterie kultur men denne forsvant ned i grusen. Nå startet jeg på nytt. Har tenkt å bruke den gamle grusen bak steinene og inni mellom, siden jeg har holdt liv i den og det er mye nytte dyr i den etc. Men det er et hav av forskjellige typer sand på markede så hva skal jeg kjøpe ? Hadde tenkt meg et litt høyt sandlag men som ikke farer avgårde straks man starter pumpene, at det er noe bevegelse er helt ok, det legger seg jo tilrette etter en stund. Korallen har mye å by på men jeg husker ikke og kan ikke vite - hva som er best for meg. Noen tips ? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg ville ha vært forsiktig med et for høyt lag.
Blir dette gjort riktig , er det kjemepebra , gjøres noe feil kan det bli roten til mye elend. Finest å se på er jo den fineste sanden (synes nå jeg) , men den kan bli vel urolig ,allt etter hvor mye sirkulasjon (og hvordan) som blir brukt. Går du for et tynt lag , går det nok mye etter smak og behag , bruker du et tykkere lag ville jeg ha tatt noe grovere sand , som ikke går tett så enkelt. God strøm over bunnlaget er da også av betydning. Den klassiske deep sand bed metoden ville jeg ha styrt unna , da det er endel som har fått problemer med denne etterhvert, av ulike årsaker. Selv om jeg er enig at det er en flott sak , når den funker....
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Erfaringa mi med stor grus er at du kan få kalkalger på den, og etterhvert kan få lilla bunnlag... Du kan løse problemet med grå sand med sandsilende goby, sandvendende snegler, sjøpølser o.l. Evt. rote om sanda ved behov, eller etterfylle med ny sand (den gamle blir jo "brukt opp" etterhvert uansett).
CP |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg skal ikke ha grus, det blir utrolig fort stygt for det hadde jeg her.
Måtte vri på den hver dag. Nå har jeg bestilt hos Kenneth Fiji Pink sand. Den er hvit men ett og annet rosa lite flak inni. Det var så utsolt alle veier og jeg vil ha den NÅ..I går.. hehe. Men han anbefalte den da så jeg stoler på at den er pen. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Forhandler
|
Stol på han du, dette e` den fineste sanden eg har sett i akvarium.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Sitat:
Kjører jo med forrholdsvis lave Mg/Ca verdier der,så ser att det små jeg har fått av kalkalger,finnes bare på sand og i underkant av eggcrite trappen,som blir stående i "skygge". Har heldigvis ikke sett noen antydning til cyano,eller andre alger i denne grove grusen(8-15mm zize),og bunnlaget ligger i det minste i ro,med tanke på at jeg har god sirkulasjon under "trappen",så akkurat her kan jeg godt "leve med"litt smårosa grus Må jo ha "litt" kalkalger jeg også,og egentligt deiligt å slippe å måtte skrape glassene for kalkalger i det minste der nede i dette avleggerkaret. Gir jo ett "luftigt"og stillestående bunnlag,med tanke på sirkulasjon,så får leve med att jeg ikke får verdens hviteste sand,i det karet,og ser i det minste att det er masse småkryp som elsker å kravle innimellom de store kornene i dette bunnlaget.
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Men så har jo størelsen på sanden andre fordeler og ulemper... så her må man ta en tottal vurdering. |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Bunnlag i kaldt saltvannsakvarium | Sidd | Akvariet | 10 | 21st April 2007 09:10 |
| bunnlag | Erik | Aquascaping | 2 | 23rd November 2006 23:51 |
| Bunnlag?? | Andreas | Lys, filtrering & annet utstyr | 10 | 18th June 2005 23:48 |
| Nytt hus = Nytt DIY akvarie | Andreas | D.I.Y Gjør det selv | 18 | 6th April 2005 18:56 |
| Tykt bunnlag! | Rusky | Aquascaping | 9 | 16th December 2004 11:48 |