Aquascaping Ett forum hvor det kan diskuteres løsninger og poste egene bilder av lanskapet i akvariet ditt.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 8th January 2005, 20:27   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Hallingdal
Meldinger: 59
Standard Plassering av akvarium?

Hjelp!!! Hvor mye av temperatur i luften rundt akvariet går in i selve akvariet? Jeg har tenkt å plassere en tank ganske nerme en Parafin brenner, har målt temperatur i luften til 27 grader! Er det umulig å plassere akvariet der??? Og hvor mye varme vil lysstoffrør gi?
Akvariet er på ca 150 liter... Håper noen har greie på dett!?
Micke er offline   Svar med sitat
Gammel 8th January 2005, 23:14   #2 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914
Standard Re: Plassering av akvarium?

Dette e` nok ingen lur plass å plassere tanken i utgangspunktet. Hvis luften har en temperatur på 27 grader vil vannet uten tvil komme opp i 27 grader. I tillegg kommer oppvarmingen fra pumper, belysning osv.

Men dette kan løses. Regner med at luften ellers i huset ikkje e` på 27 grader. Hvis du skal sette karet foran parafinbrenneren kan du isolere ryggen og kanskje sidene også. Dette bør selvsagt bygges inn grunnet det visuelle. I dette rommet kan du også få skjult ledninger og vannrør. I tillegg kan du ha en vifte som blåser over overflaten. Dette vil gi økt fordampning som igjen gir et ganske effektivt varmetap som i dette tilfellet e` ønskelig.

Skriv litt mer om plasseringen av tanken i forhold til brenneren. Gjerne en tegning også. Skal du ha sump? :mrgreen:
Gammel 8th January 2005, 23:57   #3 (permalink)
Junior Member

Jeg kansje har forhastet meg litt ang varmen... Det er nå varmegrader ute, da blir det jo gjerne litt vel varmt inne og. Men det er greit, ev fisker må jo ikke kokes når det er varmt ute! Det er en slik peis/ovn med parafin brenner, det vil stå ganske nerme, ca 40cm. Går det ann med sump til et så pass lite akvarium? (ca 150lit) Og hva er fordelerne?
Gammel 9th January 2005, 16:14   #4 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Fordelene med sump blir større i et så lite akvarium. Jo mer vann man har i omløp jo mer stabile blir vannverdiene. Ellers e` det jo fint å ha skummeren, kalkvannmixer og varmekolber i sumpen. man kan også ha alle pumper i sumpen. I et 150L akvarie ville eg brukt en eheim 1060 til sirkulasjon. Denne pumpen pumper vann fra sumpen og opp i karet. I karet fordeler man vannet i flere grener for å få en bedre sirkulasjon. Pass på hevertprinsippet. Dette kan løses med en kontraventil, eller man kobler inn et t-stykke. På den ene siden kan vannet gå ned i akvariet, men den andre gå såvidt under overflaten. Hvis pumpen stopper, vil dette røret ta inn luft og heverten blir stoppet. Med dette oppsettet slipper du pumper, skummer og varmekolber i selve akvariet. Mer plass til stein og koraller. For ikkje å glemme at teknisk utstyr ikkje e` så flott å se på i selve akvariet. :mrgreen:
Gammel 9th January 2005, 17:01   #5 (permalink)
Junior Member

Da skjønner jeg at en sump er å foredra! Hvor stor bør den være? Med tanke på 150lit hovedkar? Den kan da stå under karet i en møbel? Hvordan gjøre sån at det ikke renner over? Kan da en skummer stå ved siden av sumpen? Og alt pumpes opp till hoved karet med en kraftig pumpe!? Hade jo vært veldig flott å ikke ha en masse teknisk utsyr synlig i hovedtanken! Tusen takk for flotte tips! :P

p.s. Jeg tror jeg kan plassere akvariet der jeg tenkt allikevel, men trenger helt sikkert ikke varmer? Det var i går det var ekstremt varmt der, må bare følge med å ev. senke varmen på brennern litt! :lol:
Gammel 9th January 2005, 17:12   #6 (permalink)
Junior Member

Ser at eheim pumpen pumper 2280lit/timen. Må jeg ha så pass? Men som du skriver, går ann å dele opp sån at jeg får fler "utblås". Hvor skal vannet "hentes"? Fra bunnen av tanken eller ved overfaten? Bør jeg ha "utblås" både ved overflaten og lenger nede mot bunn? ev. hvor mange? Minimum 2st kansje?
MEGET flott med erfarne akvarister som stiller opp og svarer på spørsmål!
Tusen takk!
Gammel 9th January 2005, 18:55   #7 (permalink)
Member

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Aust-agder -Arendal
Meldinger: 120

Ta en titt på

www.coralreef.dk

Der har du en slik løsning med utblås på rør...så får du en ide` med bilder også...Der ser du også hvor skummer, kalkreaktor osv plasseres..

bare et tipps!

PS. om så større sump, om så bedre! (sier seg nesten selv!) :lol:
Gammel 10th January 2005, 00:33   #8 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Jo større sump du har jo større belastning kan du teoretisk ha i akvariet ditt. Dvs, mer fisker osv. Samtidig er det et greit sted å hjemme vekk mye av utsyret som du ikke har lyst å se på. Hvis du skjekker ut en del av Tank of the Month akvariene hos reefkeeping vil du se at det er flere akvarier på f.eks 500 liter som har sumper mer samlet kapasitet på mer en det dobbelte av akvariets volum. For deg med et forholdsvis lite akvarie vil en god sump absolutt hjelpe deg på god vei med å få igang et suksessfult korallrevs akvarie.
Gammel 10th January 2005, 15:46   #9 (permalink)
Junior Member

Hmmm... Det høres naturlig ut alt det dere skriver! Men hva med lys? Må sumpen og ha lys? Tenker på steinen i den... Hvor "høyt" kan en slik eheim pumpe pumpe? (har mulighet til sump rett under stua i kjelleren)
Kan man teoretisk bruke hva som helst til sump? Plastkar?
Gammel 10th January 2005, 16:00   #10 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

sumpen trenger ikke lys, du kan fint bruke plast kar til sump. Det er en billigere og like grei løsning. Her har du et eksempel på et litt heftig sump oppsett. http://reefkeeping.com/issues/2003-12/totm/index.htm
And (her på forumet) har forresten montert sumpen sin i kjelleren under akvariet.

Du trenger ikke lys i sumpen. I det siste har det blitt populært blandt noen å sette opp et refugium i tillegg til sumpen. Det er en slags sump hvor du har et tykt bunnlag, gjerne med alger, stein og dyr du ikke vil ha i tanken. De små dyrene i Refugiumet vil tilføre næring til korallrevet, samtidig som det vil "spise" næring fra revet som du ikke får brukt opp. I et slikt oppsett trenger du litt lys til refugiumet.

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hjelp til plassering av hull Edite Lys, filtrering & annet utstyr 27 8th March 2008 06:50
sirkulasjon og plassering froesak Aquascaping 4 13th January 2008 01:26
Optimal pumpe plassering Frogfish Lys, filtrering & annet utstyr 1 11th December 2005 09:13
Plassering av akvarie! Joannanas Lys, filtrering & annet utstyr 2 30th May 2005 16:39
Plassering av kjøler utendørs Petrus Akvarie tekknisk 2 26th April 2005 14:50