Aquascaping Ett forum hvor det kan diskuteres løsninger og poste egene bilder av lanskapet i akvariet ditt.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12th December 2004, 00:47   #1 (permalink)
Senior Member

Rusky sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Sotra
Meldinger: 446
Standard Tykt bunnlag!

Jeg vil prøve med tykt bunnlag i det ny tankoppsettet mitt, men ønsker ikke å "begrave" halve revet. Har sett noen bruke PVC rør, som sages i den høyden som en ønsker bunnlaget, fyller dem med sand og setter revet oppå.
Er det noen som har erfaring med dette?
Noen ulemper/goder å oppnå på denne måten?
Rusky er offline   Svar med sitat
Gammel 13th December 2004, 22:34   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: Tykkt bunnlag!

Hva kaller du tykt bunnlag Rusky ?
Når jeg tenker på tykt bunnlag tenker jeg på bunnlag på10-15cm.

Ang. PVC rørene tror jeg det går fint så lenge de ikke blir for høye. Pass på å lage mange huller i rørene slik at ikke noe kan stå stille inni dem.
Skal du ha sand under revet og i disse rørene eller skal sanden bare være i forkant ?
Gammel 13th December 2004, 23:54   #3 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914
Standard Re: Tykkt bunnlag!

Base ta godt i på rørdimensjonen og bor masse store huller så går det nok bra. Har lest om andre som har gjort dette, ka e` det godt for egentlig? E` det for å spare på steinen eller e` det andre grunner? :?:
Gammel 14th December 2004, 22:36   #4 (permalink)
Senior Member

Rusky sin avatar

Standard Re: Tykt bunnlag!

Hadde tenkt å ha ca 10+ cm tykt lag med sand.
Har lest endel bøker og på nett ang. dette med bunnlag. Vil prøve å skape et bunnlag som syder av liv. Virkelig se ganger etter småkryp langs frontruten.
Dette blir i tilfelle første gangen jeg gjør noe slikt. Er egentlig tilhenger av bunnlag som ikke "kryper opp etter frontruten, men kanskje er tiden inne for å prøve noe nytt.

Dette med pvc rørene er for ikke å begrave store mengder av stein ned i sanden. Plassere dem opp på sanden er heller ikke min stil. Med pvc rør i bunn står steinen på en måte på bunnen. Hadde tenkt å benytte 110 mm avløpsrør, sage dem i høyde med sandlaget, fylle dem med sand og sette steinen opp på dette.
Gammel 15th December 2004, 00:40   #5 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Fungerer sikkert bra så lenge rørene står stabilt.
Skal du ha argonite under revet også, eller kun liggende inntil revet/rørene ?
Gammel 15th December 2004, 11:14   #6 (permalink)
Senior Member

Rusky sin avatar

Hadde i utgangspunktet tenkt å fylle rørene med argonite. Begynner å lure på om jeg skal forsøke noe annet.
Kanskje en ramme av pleksiglass i høyde med bunnlaget og en rist på toppen av rammen hadde vært tingen. Da kunne jeg plassert steinen på risten, montert en eller annen form for sirkulasjon inn i rammen. Muligens kunne hele returen fra sumpen gått inn i rammen. Dette ville gitt en fin sirkulasjon under steinen/revet
Kan dette høres ut som en ide?
Gammel 15th December 2004, 13:18   #7 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Hva med å bruke melkekasser/brødkasser ? de er perforerte under og mye sterkere..
Gammel 15th December 2004, 21:47   #8 (permalink)
Junior Member

Sted: flatøy/bergen
Meldinger: 34

ka e det godt for egentlig? for at sand og underside av steinen skal få sirkulasjon og være full av liv der og eller??
kristian er offline   Svar med sitat
Gammel 15th December 2004, 21:56   #9 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Poenget er at Argonite /levende sand lagsomt løser seg opp i akvariet. I løpet av et års tid kan opptil et par kilo levende sand gå i oppløsning noe som er litt trist hvis revet står oppå sanden da dette kan føre til at revet blir ustabilt.
Siden Rusky vil ha et så dypt bunnlag som 10 cm vil 10cm av revet drukne/forsvinne under sanden. Hever han derimot revet noen cm, vil han få revet til å virke større/høyer og kunne spare litt stein. Samtidig vil han kunne montere en reef flush under revet slik at han kan få blåst vekk slam og annen dritt som legger seg i de stille områdene under og i revet.
Ganske samart egentlig

Tror Rusky har oppdaget at store akvarier koster penger
Gammel 16th December 2004, 11:48   #10 (permalink)
Senior Member

Rusky sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogfish
Hva med å bruke melkekasser/brødkasser ? de er perforerte under og mye sterkere..
Glimrende ide. Her tror jeg jeg ser løsningen. Sterke vegger i denne typen kasser, og ikke minst en meget god rist i bunn. Har typen i kjelleren. Sage av bunnen i høyde med sanden og jeg er i mål.

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogfish
Poenget er at Argonite /levende sand lagsomt løser seg opp i akvariet. I løpet av et års tid kan opptil et par kilo levende sand gå i oppløsning noe som er litt trist hvis revet står oppå sanden da dette kan føre til at revet blir ustabilt.
Siden Rusky vil ha et så dypt bunnlag som 10 cm vil 10cm av revet drukne/forsvinne under sanden. Hever han derimot revet noen cm, vil han få revet til å virke større/høyer og kunne spare litt stein. Samtidig vil han kunne montere en reef flush under revet slik at han kan få blåst vekk slam og annen dritt som legger seg i de stille områdene under og i revet.
Ganske samart egentlig
Som svar til Kristian og eventuellt andre som lurer, så er resymeet til Frogfish en inner tier 8)
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are