| Aquascaping Ett forum hvor det kan diskuteres løsninger og poste egene bilder av lanskapet i akvariet ditt. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Ønsker å få en hel bakgrunn. Derfor ønsker jeg en plate å feste opp bakerst.
Jeg fant denne på korallen og tenker den kan funke bra http://korallen.mystore.no/ds_produc...oducts_id=1418 På siden der står det at den ikke har LS egenskaper, men da jeg så på hjemmesiden til produsenten stod det helt klart at den hadde gode det. "This porous arrangement enables a good colonization with micro-organisms and bacteria." http://aquaroche.fr/gb/produits/fond/ På en dansk side anbefaler han også bruken av denne typen materiale: http://www.reefs.dk/Keramik.htm Med en slik bakgrunn som funker som LS vil man jo fått frigitt en del plass i akviumet slik at det vil blitt ryddigere og finere, men funker det? Funker det ikke vil det uansett være dekkoraivt. ps. vil selvfølgelig ha LS i tilegg slik at organismene kan smitte over 8) |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Hør litt med knaberg før du kjøper noe, han har akkurat kjøpt noe tilsvarende :-)
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Det jeg tror Korallen.no mener er at disse platene ikke er et alternativ for "fersk" levende sten i en oppstarts fase.
Så lenge du har et biotop full av microorganismer i tanken fra før og de porøse egenskapene i platene er tilstede, så ser jeg ikke noe problem i at disse platene over tid vil kunne fungere som "LS" over en innkjørings periode. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Hvor dypt er karet ditt?
Riktig som H.a.Z sier.. jeg har keramikkbakgr. i karet mitt ja 8) ,og er mega fornøyd så langt. Har valgt"verdens beste/peneste sådann?? :cheesy: ... fra det Tyske merket www. Aquaconnect.de ,med tanke på de unike utspringene på disse,som er YPPERLIGT til å feste SPS på,og dermed få frigjort plass til ENDA fler koraller :laughing ... mye penere enn den plata du viser til her :mrgreen: ,og kjøpte mine på www.petsuply.dk ,og fester de med en spesiell kleber,som kommer fra samme merke.. Begynner å få LS patina etter bortimot ett halvt år,men går nok nærmere året,før de har noe særligt "liv" tror jeg.. Har vel bortimot 150 kg keramikk i karet mitt+75 kg ny LS,og ca 50 kg brukbar LS ekstra i sumpen min,så ville nok gamblet på en del,og GOD LS,i oppsettet,sammen med keramikken ja,da keramikken som ny,er mer død en død LS,som har lagt på tørk,mener jeg :| ,og du ikke kan beregne inn keramikken i regnestykket ved opstart,på hvor mye stein en trenger til karet for å få balanse... Etter bortimot ett år,kan en imiddlertid forsiktig "fjærne overskudd",av ekte LS i karet,VISS en ønsker å frigjøre mer plass i tanken,da keramikken da har klart å overta en del funksjoner i karet.... Ã… ha godt med LS i sumpen ved oppstart,sånn som jeg,er også ett godt utgangspunkt,for å "kjøpe seg fri plass" i hovedtanken,om du er med 8) Men som sagt keramikk trenger mye lengre tid på å kjøre seg inn,enn dårlig LS,og en bør/må ha masse god LS i oppstarten utenom keramikken,etter min mening :!: ,og heller trekke ut en del av ls,etter ett års tid...
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Moderator
|
At disse fungerer som LS har jeg mine tvil om, men som dekor/pynt er de nok genial.
Du bør nok ikke regne 1 kg keramikk som 1 kg LS. Bør kansje begrunne uttalelsen også... En LS er porøs stort sett på grunn av organismer som graver ganger osv i denne. På den måten blir det "kontakt" mellom hullene i steinen og vannet fyller hulrommene hvor bakterier og andre godsaker lever og bryter ned avfall, som jo er oppgaven til LS i akvariet. Keramikken derimot er porøs den også, men jeg TROR ikke denne vil fylles med vann og bakterier på samme måte som LS siden luftboblene i keramikken mest sannsynlig er isolert fra hverandre. Dette kan nok sjekkes med å ligge litt keramikk i vann og så dele den i to. Om jeg har rett skal denne være tørr innvendig om ikke keramikken trekker vann da... Om den trekker vann er det faktisk ikke gitt at den fylles med liv heller. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
NB. reefkeramikk kan ikke sammenlignes med vanlig keramikk, det er mye mere porøst enn det.
Også... endel av LS som selges er såkalt akva-kultivert LS. Dvs den er kunstig laget og har ligget i sjøen for å godgjøre seg. Så noe sted imellom ekte LS og keramikk er det nok, men det samme kan sies om endel LS en kjøper i butikkene. Tommelfingerreglene på kg / liter er jo også utgått på dato så det er jo all grunn til å tro at det vil fungere bra med tanke på filtrering og nedbryting. Jeg ville uansett blandet ca 50/50 med LS slik at livet sprer seg godt innen rimelig tid. Det er også det at jo mere LS du tar inn i karet, jo mere variert liv får du. Gjerne da fra forskjellige sendinger / eksportører og... ;-)
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jepp :!:
Egentlig LITT enig med alle,da keramikk,som jeg nevnte er ett dødt matrieale,og må inntroduserest for liv,for i det hele tatt og funke.. Det er flere måter å lage keramikken på,og noen blåser til og med luft inn i mørtelen,for nettopp å øke ganger/kanaler i den. Ved å bruke grov substans,og lite bundemiddler,så får en også en mye mer "perforert" stein enn en slik "type gips"keramikk,som brukes f.eks. i kjørler ets.... :!: En FORDEL med keramikk,er jo at en kan få tilpassede elementer til bygging av f.eks. bakgrunner, streemrock-pumper, weawbokkser,søyler,og gud hvet hva 8) Går en inn på en profilert Dansk akvarists hjemmeside...www.Reefs.dk (Jens Jørgen Andersen), og ser på det meget bra karet hannes,og hvor han bruker plenty keramikk :!: ,kan vel ingen med hånden på hjertet si at ikke det her er ett oppegående og meget fungerende kar en har for seg.. Han begynte med masse LS,supplert med keramikk,og har siden tatt vekk mesteparten av den originale LS,en fra karet,etter at keramikken begynte å fungere i karet hans 8) Ingen kan vel heller si at ikke disse bakgrunnene han lager til på hjemmesiden sin IKKE er rålekre :P :P En del av "livet" på steinen,sitter faktiskt utenpå steinen også,så snakker vi filtereffekt her,så ja... LS er suveren Vissvass spør du meg,og har faktiskt lest en del om akkurat keramikk i saltvannskar,utenom det som Jens Jørgen her skriver,og har full tro på dette matrialets egenskaper i karet... Har selfølgeligt IKKE noe som helst i mot god LS,og gjærne alene/i kombinasjon med keramikk,men det her blir jo som at noen liker deep bed sandlag/noen ikke,og noen overdimmensjonerer skummereffekt i karene sine/noen mener en da skummer ut godsakene da,og noen sverger til HQI/andre T-5,om dere skjønner hvor jeg vil hen :roll: Det er minst 7 forskjellige meninger,av ti forskjellige akvarister,om det meste,og alle har sikker riktig i følge egen overbevisning,som vanligt.... Det viktigste tror jeg at en er fornøyd med sitt eget valg,og prøver å perfektsjonere sitt eget opplegg,og det riktige,er ikke nødvendigvis det eneste riktige... for å få ting til å fungere...
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Da har jeg send inn bestilling
Takk for mange gode svar! For å lime en slik fast må man vel tømme akvariet for å lime det fast? This will be nice |
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg brukte en "spesial-kleber" fra de som lagde mine bakgrunner(aquaconnect.de).. :|
Disse bestilte jeg hos petsupply,dk,da jeg ikke har registrert noen Norsk forhandler for dette merket enda :shock: :| ..... Kommer i slike 300gr.patroner,og har en fantastiskk heft mot keramikk/glass!!!!! Om den kan lime UNDER VANN.... tørr jeg dessverre ikke svare deg på.. Men den tørker veldigt kjapt,brukt som vanligt 8) Denne kleberen er ett produkt,som de sier er beregnet for nettopp keramikk i saltvann... :| ,har den inne i butikken i Danmark nu,da jeg nettopp fikk opp selv noen tuber.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Det var ikke så bra :o) | sloppy | Tropiske Koraller | 1 | 11th February 2008 14:47 |
| hjørnekar, eller ikke hjørne kar. | svein | D.I.Y Gjør det selv | 7 | 13th December 2007 12:13 |
| ikke akvarie relatert | svein | Pratemakeren | 2 | 5th June 2006 17:43 |
| ikke instalere msn 8, hvis du få tilbud! | yvonne_89 | Pratemakeren | 0 | 29th December 2005 08:56 |