Aquascaping Ett forum hvor det kan diskuteres løsninger og poste egene bilder av lanskapet i akvariet ditt.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30th July 2004, 07:16   #1 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Rong, Øygarden
Meldinger: 227
Standard Død Stein

Har ca 80 kg død stein liggendes dersom det er interesserte...
Er nok flere som har slikt vil jeg tro, lurer derfor om noen har formeninger om å ta slik stein i bruk igjen... Har noen forsøkt dette? Dersom, hvordan er det best å "kjøre inn" steinen igjen?(jeg går ut fra det vil bli en innkjøringsfase) Har tidligere hørt at man på korallrev tar "død" stein fra land og plasserer den på revet for at den skal opparbeide bakteriekulturen som skal til for at vi senere kan bruke den som "levende" stein i våre kar. Dette for å spare revet. Dersom riktig så skulle jo "død" stein i et kar kunne opparbeide seg på samme måte?
Min personlige mening vil nok vere å bruke fersk stein til karet, men for store kar så ryker det til noen kg til dekor og underlag så jeg ser for meg at det kan i noen tilfeller vere økonomisk å foretrekke vertfall.
Emnet har jeg vert borti flere ganger, uten å få noen gode grunner verken for eller imot så kunne vert artig å få igang en debatt...

[marq=left]:danceHer kan du lese min Blog:dance[/marq]
Nessen er offline   Svar med sitat
Gammel 30th July 2004, 12:29   #2 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 475
Standard Re: Død Stein

Hei.

Jeg har ikke noen erfaring med død stein, men kan ikke se at det skulle være noe problem med å putte den i et akvarium igjen. Det er jo folk som lager stein selv av sement og skjellsand, og denne steinen blir ganske levende etterhvert, har jeg forstått.

Det kommer vel litt ann på hvor lenge steinen har vært "død", men det er kanskje lurt å kjøre den litt inn i et eget kar ettersom den sikkert inneholder litt rester inne i de forskjellige hullene og kanalene som finnes i en slik stein. Disse vil vel bli spylt ut og forurense vannet en del til å begynne med.

Er det noen litt store steine som ligger der kunne jeg kanskje tenkt meg noen, men jeg har litt lite plass til å følge mine egne råd (eget kar), så jeg tror jeg må vente til jeg kanskje får litt bedre plass en dag.

Hilsen

Endre
Gammel 31st July 2004, 18:15   #3 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885

Hvis du får renset steinen for evt. gørr går det fint som bare det å få den levende igjenn hvis du hiver den oppi et etablert akvarie, det går ganske fort også... Vet om flere her i Bergen som har gjort det..
Gammel 2nd August 2004, 00:58   #4 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Hvis du har tenkt å kvitte deg med nokke død stein kommer eg gladelig og henter.
Gammel 2nd August 2004, 20:25   #5 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

All steinen eg har i karet mitt no e` såkalt død stein. Med tiden blir den levende igjen. Akvariet mitt e` ganske stabilt vil eg påstå. Så det fungerer nok.
Gammel 4th August 2004, 06:36   #6 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Rong, Øygarden
Meldinger: 227

Steinen er røket til alle rede, men det var intressant å få en debatt på det å bruke "død" stein. Hører flere nå får noe som de kaller "kurert" stein, stein som da skal vere ferdig innkjørt. Har kun erfaringer med stein "rett fra revet" og har vert fornøyd med det. Har noen vert borti begge deler, og da synspunkter for & imot? Kan man nå få fatt i begge deler?

[marq=left]:danceHer kan du lese min Blog:dance[/marq]
Nessen er offline   Svar med sitat
Gammel 4th August 2004, 08:45   #7 (permalink)
Senior Member

Meldinger: 475

Slik jeg har forstått det er kurert stein bare et annet ord for innkjørt. Noe dør på steinen på vei fra revet og til karet ditt, når dette er råtnet bort, og algene er borte er steinene kurert.
Noen butikker "over there" selger også kurert stein. Det vil si innkjørt stein som har lagt i et kar i butikken noen uker, og der den største alge oppblomstringen er gjort. Denne steinen er gjerne litt dyrere enn den som kommer rett fra revet.

Endre
Gammel 4th August 2004, 12:05   #8 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885

Her står litt opp forskjellene..

http://saltaquarium.about.com/cs/fil...aa111901_2.htm

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are