| Aquascaping Ett forum hvor det kan diskuteres løsninger og poste egene bilder av lanskapet i akvariet ditt. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
| Vis meningsmålingsresultat: Beste levende steiner i Oslo: | |||
| Jan Holt |
|
5 | 55.56% |
| Bjølsen |
|
1 | 11.11% |
| Oslo City |
|
3 | 33.33% |
| Velgere: 9. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen | |||
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Da er tiden kommet for å putte oppi steiner.......
Noen som har erfaring med hvilken akvariebutikk i Oslo som har de beste levende steinene? Jan Holt, Oslo City, Bjølsen? Og; er det stor forskjell i pris i de ulike butikkene? Paul René |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Det kan være kjekt å få de ferske også, så muligens du kan høre med alle om når de venter sending.
Hvis ikke du vil ha ferdig innkjørte stein da....
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
god idé!
er det ellers noen fordel med å IKKE ha dem ferdig innkjørt? |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Det kommer som HaZ sier ann på hvor lenge de har ligget i butikken. Jeg har brukt både veldig innkjørte stein fra en butikk og ganske ferske stein fra en annen butikk, og må jo si jeg er aller mest fornøyd med de ferske.. Sånn visuelt hvertfall..
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
På et nyetablert akvarie spiller det vel egentlig mindre rolle om steinen er innkjørt eller ikke.
Bioloaden i akvariet skal opp på et nyetablert akvarie. Enkelte (i USA) pisser i akvariet sitt for å sette igang innkjøringen. Ved bruk av ikke innkjørt fersk stein vil dette gå av seg selv. Minuset er at man kan risikere at innkjøringen av akvariet, samt alge oppblomstringen kan bli kraftigere enn om man velger innkjørt stein. Kort sagt. Ved nyoppsatt akvarie ville jeg valgt fersk ikke innkjørt stein. ved tilførsel av ny stein i et etablert akvarie ville jeg valgt innkjørt stein.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ferske stein gi større muligheter for overraskelser , både på godt og vondt.
Mere spennende er de alltså ofte ihvertfall. Ting som følger med LS kan dø i butikken , men overlever kanskje under bedre forhold.Bli de puttet i helt nyoppsatte kar , blir derimot det meste drept (bare alger , glassroser og fireworms overlever), hvilket i sin tur er positiv (til en viss grad)for innkjøringen av karet . Innkjørte stein inneholder dermed ofte færre arter , og det kan jo slå ut både positivt og negativt. Jeg synes levende stein uten noe annet liv enn bakteriene er ikke verdt pengene , da kan en like godt bruke dødt materiale , en bakteriekultur/litt møkk/sand fra et annet kar og pisse det hele igang ...kalkalger blir det etterhvert også på dødt materiale , når vannverdiene er gode. Vel så viktig som det visuelle er om steinen er porøs og lett , eller kompakt og tung. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
ser at dette er en eldre tråd, men jeg tenkte at jeg skulle komme med en kommentar, ettersom jeg har kjøpt steiner på alle utsalgsstedene i oslo.
Min mening er at bjølsen er en soleklar vinner. Kanonbra utvalg, og steinene er mye større enn hos de andre forhandlerene. De er også meget porøse. Hos de andre så får man stort sett samme type stein. Som er mindre av størrelse og som oftest ikke like porøs. Jan holt skille seg også litt ut ettersom de i tillegg selger "tonga branches". |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Hva ligger prisen på stein på i Oslo for øyeblikket?
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
bjølsen : 190 kr/kg, dette er for de ferske steinene. Hvis man vil kjøpe steiner som er fulle av kalkalger, så blir det noe dyrere.
jan holt : litt usikker, men jeg tror det er ca.180 kr/kg for vanlige steiner og rundt 300 kr/kg for "tonga branches" jeg er usikker på prisnivået hos de andre forhandlerene som selger steiner. Men de nevnte er de som har best utvalg...Er usikker på hvor mange liter det er i stein dunken på bjølsen, men noen tusen liter er det hvertfall... |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Beste skummer for 160 liter? | sloppy | Ny til Hobbyen | 3 | 23rd November 2007 20:15 |
| Skarpe steiner på glassbunn | Vizar | Aquascaping | 3 | 29th July 2007 18:34 |
| er dette bra bakgrunns-steiner? | joachimB | Ny til Hobbyen | 9 | 29th November 2006 16:58 |
| hvor mye bakgrunns-steiner i oppstart av akvarium? | joachimB | Ny til Hobbyen | 5 | 3rd November 2006 18:18 |